Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sega brödkakor

  • GracielaB 18 mars 2009

    Min mormor bakade så underbara brödkakor - på tyck förstås! Nu har hon gått bort sedan flera år och ingen har receptet. Det enda jag vet är att de bakades på vetemjöl och fint rågmjöl, att de bakades ut tunt, kavlades med kavel med "piggar" och naggades/pickades. De var tunna och lite sega. Är det någon som har något tips på recept?

  • ThomasP 18 mars 2009

    Var det en typ av mjukt tunnbröd???

  • Kicki8 19 mars 2009

    Svantekaka

    Halvsega kakor. Äts som matbröd.Jättegoda. Dessa har jag inte bakat själv ännu. Du som efterlyste detta kan gärna åtekomma till mig om resultatet.

    Ingredienser
    1 liter vatten
    100 gram smör
    2 paket jäst
    3 tsk salt
    4 dl rågsikt
    vetemjöl

    Gör så här
    Blanda ihop ingredienserna tag vetemjöl tills degen är lagom fast. Låt jäsa 1 tim. Baka ut till 12 tunna kakor, nagga och låt jäsa 3 tim. Grädda i 250° tills de fått fin färg, 2st på varje plåt.


    Svärmor brukar baka dessa sega kakor.
    Lycka till

  • Bianca 19 mars 2009

    Jag har bakat en del i mina dagar och som jag upplevt det blir tunna kakor sega om man låter dem svalna i rejält med bakdukar så inte luften kommer åt att torka ut dem. Ett vanligt lakan brukar jag använda som jag sveper runt kakorna allteftersom de blir gräddade. Sen är hög värme kort tid bättre än låg värme lång tid. Också egen erfarenhet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.