Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skalad råg

  • maria_wijk 27 november 2010

    Har en påse Pearl Barley (skalad råg) som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med. Någon som har uppslag till ett matbröd där man kan nyttja hel skalad råg?

    Det enda jag kan utläsa av påsen är att kornen först skall blötläggas i 10 minuter, sköljas för att därefter kokas på svag värme tills de blivit mjuka.

  • Moline 27 november 2010

    Barley betyder korn.......

  • Moline 27 november 2010

    Kolla till exempel den här länken:
    http://recipeland.com/search?q=pearl+barley
    Eller
    http://www.bbc.co.uk/food/pearl_barley

    Verkar som om det mest är mat man använder Pearl Barley till, verkar inte finnas så många brödrecept.

  • maria_wijk 27 november 2010

    Skrivet av Moline den 27 nov 2010

    Barley betyder korn.......


    På det viset, då har antingen översättaren varit väldigt fel ute eller så är det ett helt galet varunamn.

    Vad kan man då göra för bröd på hela korn? Är det improvisation som gäller?

  • The_mama97mia 27 november 2010

    Jag skulle koka som gröt på det o ha till nästa laddning surdegsbak eller vanligt matbröd.

  • maria_wijk 27 november 2010

    Har nu kokat kornen och improviserat ihop en matbrödsdeg, återstår att se hur det blir.

  • The_mama97mia 27 november 2010

    (Y)

  • knyppeltanten 27 november 2010

    Du kan göra barley water, svärmor gjorde det med citron i och sa det var jättegott. Tyvärr har jag inget recept men det finns säkert på nätet.

  • croxie64 27 november 2010

    Du kan använda Pearl Barley i soppor och stuvningar...eller grytor. Om du inte har ett långkok på gång så koka Pearl Barley i lite vatten i ca 10 minuter innan du blandar ner det i grytan.
    Om du gör en köttgryta eller liknande och planerar att koka det hela länge och långsamt så kan du blanda ner Pearl Barley som det är direkt i grytan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.