Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skattkärslimpor

  • zanette 16 juli 2010

    Hej i dag har jag lakt in mitt första recept gå gärna in å titta kanon gott och lätt bakat..
    http://www.matklubben.se/recept/skattkaerslimpor_86471.html
    mvh zanette

  • maithab 17 juli 2010

    Vad är vitsen med att inte jäsa dem? Bröd måste få ta tid om det ska bli gott. Aromen utvecklas med tiden.

  • zanette 17 juli 2010

    Skrivet av maithab den 17 jul 2010

    Vad är vitsen med att inte jäsa dem? Bröd måste få ta tid om det ska bli gott. Aromen utvecklas med tiden.


    Hej,, vitsen med att ställa in i kall ung är ju att dom jäser under tiden ugnen blir varm och du spar tid.
    ( du spar minst 30 min när degen slipper jäsa i bunken, sen spar du ytterligare 30 min när bröden slipper jäsa på plåten) kram zanette

  • maithab 17 juli 2010

    Brödet hinner inte jäsa särskilt länge eftersom jästen dör vid 50° och det uppnår ungen rätt snabbt.
    Vem vill offra smaken av ett gott bröd till förmån för tiden? Då kan man lika gärna gå till affären... Har man ont om tid att jobba med bakning kan man låta det kalljäsa under natten istället och få nybakt till morgonen.

    Bakning måste få ta tid om det ska smaka något. Det finns ingen nytta med jäst om det inte får jäsa och utveckla aromer.
    Till vilken nytta spar man tid då? Tid som man kan göra annat på och låta brödet jäsa...

  • zanette 17 juli 2010

    Skrivet av maithab den 17 jul 2010

    Brödet hinner inte jäsa särskilt länge eftersom jästen dör vid 50° och det uppnår ungen rätt snabbt.
    Vem vill offra smaken av ett gott bröd till förmån för tiden? Då kan man lika gärna gå till affären... Har man ont om tid att jobba med bakning kan man låta det kalljäsa under natten istället och få nybakt till morgonen.

    Bakning måste få ta tid om det ska smaka något. Det finns ingen nytta med jäst om det inte får jäsa och utveckla aromer.
    Till vilken nytta spar man tid då? Tid som man kan göra annat på och låta brödet jäsa...

  • maithab 17 juli 2010

    Ha Ha "Det uppnår ungen rätt snabbt" *LOL*
    UGNEN ska det förståss vara. Ibland är fingrarna snabbaren än de borde...

  • maithab 17 juli 2010

    Nu vill jag inte vara petig, det är ju första receptet du lägger upp, men med tanke på de regler som finns på forumet hur man skriver recept så blir det kanske inte godkänt. Man ska använda små bokstäver och inte skriva gr för gram, vars förkortning är g. Och så särkskrivning. Det är skillnad på en smord lång panna (som man har i ansiktet) och långpanna (som finns i köket). :)

    Men det har du kanske läst om?

  • zanette 17 juli 2010

    Är du här inne på matklubben för att kommentera var alla andra gör så har du kommit till fel sida,,,
    ja vist jag kan ha skrivit fel men för det så kan du ta det med en nypa salt och vara lite medkännslig du har ju alla taggar utåt,,,
    Ja jag har läst om detta men har tyvärr B12 brist en mycket svår sådan men men hoppa på mig som redan ligger ner, jag har fått godkänd av matklubben. men ska in och ändra detta om du mår bättre av det...kram zanette

  • maithab 17 juli 2010

    Förlåt. Det är inte DIG utan ditt recept som kommenterats. Det gör man på ett diskussionsforum. Det var självklart inte meningen att du skulle ta illa vid dig.

  • zanette 17 juli 2010

    Tack för den, och tack för rättelsen, har ändrat,,,,
    Kram zanette

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.