Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smuligt bröd

  • patlican 4 januari 2009

    Hej,

    Hur ska jag göra för att inte brödet ska bli smuligt?

  • elpatron 4 januari 2009

    Finns det nåt bröd alls som INTE innehåller brödsmulor??????? :o *förvirrad*

  • patlican 4 januari 2009

    När man skär det så smular det liksom sönder.

  • elpatron 4 januari 2009

    Skrivet av patlican den 4 jan 2009

    När man skär det så smular det liksom sönder.


    ALLT bröd utom oblat smular väl sig när man skär det. Jag har aldrig varit med om att man slipper brödsmulor att ta bort när man skär ett bröd iaf, låter väldigt obrödigt då...

    Du får väl skära direkt i degen då... :p

  • MammaModesty 4 januari 2009

    jag antar att du menar eget bröd som du bakat själv... finns bara ett sätt... mindre mjöl i degen... ....

  • elpatron 4 januari 2009

    utan mjöl alls är väl bäst då för henne :p

  • MammaModesty 4 januari 2009

    *fniss* kanske blir liiite kletigt då... men det var roligt skrivet...

  • elpatron 4 januari 2009

    Skrivet av MammaModesty den 4 jan 2009

    *fniss* kanske blir liiite kletigt då... men det var roligt skrivet...


    (Y):D

  • patlican 4 januari 2009

    elpatron... gud vad du var lustig då........ Om du har något vettigt att skriva så svara gärna, annars håll hellre tyst.

  • MammaModesty 4 januari 2009

    pröva att baka mina brödkakor... dom är enkla och jätte goda.. man ska också komma ihåg att om man bakar bröd med grovt mjöl så ska man inte ha i för mycket mjöl då det grova mjölet suger åt sig vätskan mer än vanligt vetemjöl...

    Brödkakor

  • elpatron 4 januari 2009

    Skrivet av patlican den 4 jan 2009

    elpatron... gud vad du var lustig då........ Om du har något vettigt att skriva så svara gärna, annars håll hellre tyst.


    Ja, tydligen var det lustigt eftersom nån skrattade åt det :p
    Och tyst är jag när jag orkar... (Y)

  • Smulpajen 4 januari 2009

    Igår köpte jag ett Levainbröd med valnötter:p Inte många smulor där:D Min erfarenhet är att surdeg smular mindre än andra, t ex vita bröd. Det som smular mest på surdegsbröden är den hårda goda skorpan. Mitt tips är att du börjar baka med surdeg om du inte redan gör det(Y)

  • Roggan 5 januari 2009

    Använder du grövre mjölsorter te.x. graham kan det vara idé att skålla en del av mjölet innan du blandar det i degen.

  • Kaneta 5 januari 2009

    Håller med Roggan om att skållat bröd blir inte så smuligt om man använder lite grövre mjöl. Bröd med mjölk och fett i blir inte heller så smuligt som bakat på bara vatten.

  • malinochella 5 januari 2009

    När jag bakar bröd, bakar jag alltid det i två formar. Degen kan vara rätt kletig och de får en bra form.:)

  • MelleBandolo 5 januari 2009

    Jag bakade ett bröd där man SKÅLLADE mjölet (hällde på kokhett vatten), så att det inte skulle smula.. Det funkade väldigt bra :D ska leta upp receptet och ladda upp det här på matklubben ^^

  • malinochella 5 januari 2009

    Har du provat filmjölksbröd med bikarbonat!(Y)

  • maithab 6 januari 2009

    Fett (i rätt mängd) i brödet gör att det smular mindre. Kompaktare bröd smular mindre än luftiga ( och kompaktare bröd blir det med grövre mjölsorter), likaså smular det mindre med mjölk än med vatten som degvätska, men det har kanske med fettet och proteinerna i mjölken att göra. Att tillsätta ett ägg i degen kan också hjälpa. Då blir det luftigare och smular mindre.

  • Linlock 6 januari 2009

    Mitt tips är att använda kallt degspad och låta degen jäsa långsamt i många timmar innan du bakar ut brödet. Då blir brödet härligt segt och saftigt!(Y)

  • alalina 13 januari 2009

    Hej Här kommer ett seriöst svar på din fråga ang smuligt bröd. Du måste knåda, knåda knåda. Degen skall vara som tuggummi. Detta kan vara lite svårt med vanlig handkraft, en degmaskin av något slag är att föredra. Detta gäller ljusa som grova bröd. Men en annan regel är att grova börd alltid skall vara lite kletiga, som någon här innan nämnt. Därför kan de med fördel bakas i brödform. Mellangrova o ljusa bröd kan man däremot forma o "leka med" lite mer efter egen kreativitet. Ett gott o vackert bröd är sunt för själen, kan vi ju avsluta med... (så länge man slipper smulorna) lycka till!!! /a la Lina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.