Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sprickor i bröd?

• hybrex 16 juli 2010

På bröd som man knådar kan man ju snitta brödet för att det inte ska bli sprickor men hur gör man med ett bröd som är väldigt lös? Det är ju som om man skulle snitta gröt och ställa in det i ugnen det går väl inte? Ska man då göra några snitt efter att den stått inne ett tag lr hur gör man?

• maithab 16 juli 2010

Antingen så blir det en lite torrare yta på brödet när det har jäst som man kan snitta i eller så är degen så lös att det inte alls behöver snittas, t.ex. bikarbonatbröd.
    Man behöver ju inte snitta bröd. Det gör man dels för att det ska finnas plats att expandera men kanske framför allt för utseendets skull. Spricker brödet har det inte jäst färdigt, har för torr yta eller är för kompakt för att expandera.

• hybrex 17 juli 2010

"eller så är degen så lös att det inte alls behöver snittas" "Spricker brödet har det inte käst färdigt, har för torr yta eller är för kompakt för att expandera"

Nu var ju frågan inte ställd i stil med: Måste man snitta bröd e.d. Utan hur man gör med ett bröd som har en väldigt lös konsistens (som oftast bikarbonatbröd har) för att det inte ska spricka. Behöver ju inte jäsa bikarbonatbröd heller så jäsningen är inte problemet sedan så är smeten väldigt lös i konsistensen (alltså relativt geggig och fuktig)

Någon annan som har några förslag?

• maithab 17 juli 2010

Men oj förlåt då att jag inte var tillräckligt tydlig. Så lösa degar behöver inte snittas, så frågan hur man gör blir väl då överflödig...

• maithab 17 juli 2010

Handlar det om bikarbonatbröd där man gör en gröt av alla ingredienser? Då är det snarare blandningen det är fel på eller ugnstemperaturen, om brödet spricker.

Se till att alla torra ingredienser blandas väl först med bikarbonaten och sen att allt blandas väl till en lös deg. Häll i bakform och ställ in i en ugn som inte är alltför varm. 175 grader brukar rekommenderas till bikarbonatbröd.

Hoppas det var svar på din fråga.

• hybrex 17 juli 2010

Brukar ha mellan 150-175 grader beroende på tiden. Våran ugn är så dålig och bränner brödet lätt. Kanske blandade de torra ingredienserna för slarvigt. Går det att "överarbeta" degen/gröten som man lätt kan göra med bröd bakat på jäst, där degen är fastare

• maithab 17 juli 2010

Nu förstår jag inte "överarbeta ... som man lätt kan göra med bröd bakat på jäst..."
    Bröd som bakas med jäst SKA arbetas länge och är svår att överbearbeta. Det är det vanligaste felet många hemmabagare gör, att man inte arbetar degen tillräckligt länge, gärna 10 minuter i maskin. Degen ska bli seg så att den kan hålla kvar luftbubblorna som jästen bildar (så det blir luftigt bröd). (Däremot behandlas varsamt efter jäsning så man inte trycker ut alla gasblåsor)

När det gäller bikarbonat (som är huvudbeståndsdelen även i bakpulver) så är det istället tvärtom att smeten ska bearbetas så lite som möjligt, annars blir det segt (jag vet, motsägelsefullt) men det är viktigt att den blandas jämnt, så att jäsmedlet jäser jämnt.

• hybrex 17 juli 2010

Nja, inte så svårt. Bara arbeta brödet längre, inget krångligt med det =)

• rostok 27 juli 2010

Jag gillar bröd som spricker. Det ser vackert ut och smakar oftast gott.

• maithab 27 juli 2010

Skrivet av rostok den 27 jul 2010

Jag gillar bröd som spricker. Det ser vackert ut och smakar oftast gott.

Ja men då ska det spricka på rätt sätt och på rätt ställe och i rätt tid (så att inte all deg rinner ut t.ex.).

Om det spricker för att det inte är färdigjäst så blir det inte lika bra (=gott och luftigt) bröd, men om det spricker för att ytan varit torr så är det annorlunda. etc....

• poffa 30 juli 2010

bröd av lösa degar kan så väl "snitta" sig själva. Sedan beror det på hur du lägger skarvarna ...

Samt temperaturer, ånga mm..

• maithab 31 juli 2010

Skrivet av poffa den 30 jul 2010

bröd av lösa degar kan så väl "snitta" sig själva. Sedan beror det på hur du lägger skarvarna ...

Samt temperaturer, ånga mm..

Det beror som sagt på. Jag önskar jag kunde klistra in en bild på hur det kan se ut när ett bröd av lös deg spricker i sidan och degen väller (rinner) ut.
    Jag har aldrig, förr eller senare, varit med om något liknande så jag fotograferade, bl.a. för att kunna analysera varför det blev så. Troligen hade inte brödet jäst klart och kanske var brödskorpan för hård.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.