Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sudreg i affären

  • rostok 7 april 2012

    Hej, jag undrar om någon har köpt Kronjäst nya produkt surdeg och testat om det går att mata den??

    Vad jag ser så har "paindemartin" gjort ett försök med det och misslyckats.

    Till deras recept med deras surdeg så ska man ju ha i jäst också, exakt samma mängd som jag använder när jag bakar enbart med jäst! Lite märkligt tycker jag, visst finns det många recept med både jäst och surdeg men då brukar man ju behöva mycket mindre mängd jäst, kanske 3-10 g för ett bak.

    Detta gör att jag tror att det är någon form av bluff, att de vill rida på den ska surdegsvågen genom att göra en produkt kanske ger viss smak men inte är riktig surdeg! Har jag rätt eller fel?

  • Tussilago_Flikkan 7 april 2012

    Jag har provat surdegen, den ljusa vetesurdegen.
    Tyckte först o främst att den luktade riktigt illa, inte alls som "vanlig" hemmagjord surdeg, sen var den väldigt lös.
    Jag följde instruktionerna exakt (förutom att jag glömde ta i saltet {mad-tongue} ) men jag tyckte brödet såg ut som vilket annat vitt matbröd som helst som man bakar hemma. Smaken hade varit god om jag inte glömt saltet.. skorpan var bra, men inga stora fina porer i brödet som annars surdegsbröd har.
    Kommer nog inte köpa den fler gånger.. skulle va för o ge rågsurdegen en chans också.

  • boz1965 7 april 2012

    Vad de inte upplyser om i reklamen är att man dessutom ska använda ett halvt paket vanlig färskjäst också. Verkar mest som att deras "surdeg" är mer avsedd som smaksättare än som jäsmedel.

  • hondjavulen 7 april 2012

    Jag har bakat med vetesurdegen och tyckte att det blev bra, men jag har inte provat att mata den

  • Okänd 7 april 2012

    Jag tycker att det är en riktig bluff!!
    Min man har köpt båda och det gav inget!
    Den verkade inte jäsa trots att den fått stå framme, såg grå och konstig ut och bruksanvisningen till den? Ja, man kunde baka enligt det receptet utan den surdegen .
    Och resultatet luktade inte och smakade inte surdeg, tycker jag.

    Sedan några år tillbaka lyckas jag hålla liv i både vete och rågsurdeg och bakar regelbundet med ok resultat och vi tyckte att det är kul att prova ngt nytt. Vi var ute efter "stort poröst bröd" men det blev inte så fantastiskt som vi hoppades på. Jag fortsätter med mitt i framtiden.

  • Cantata 7 april 2012

    Jag har en sådan burk i kylen. Funderar nu om jag ska använda eller slänga innehållet...

  • lisacecilia 7 april 2012

    Provade rågsurdegan. Gjorde baguetter som jag tycker blev riktigt bra! Smakade gott och lite syrligt och blev saftigt med knaprig skorpa. Fast jag lät degen jäsa nästan under hela dagen. Visst brukar man väl tillsätta lite extra jäst på en "vanlig" surdeg på vissa recept? Annars är det väl bara att prova utan och låta degen jäsa mycket längre!? Jag har inte provat att mata den dock.

  • rostok 13 april 2012

    Hej jag skrev och frågade tillverkaren efter recept utan jäst, samt hur man ska mata surdegarna, Fick detta svar: (vilket visar att det är en bluffprodukt och ingen surdeg alls).

    " KronJäst Bagares Surdeg måste användas tillsammans med jäst,
    eftersom det inte finns någon egen jäskraft i degen. Vi packar
    produkten precis när jäskraften har gått ur degen eftersom det
    inte går att hantera en surdeg med jäskraft i butik/transport.
    En surdeg med jäskraft skulle "pysa över" under hanteringen i
    butik. Däremot om du vill använda en mindre mängd jäst, tex
    5-10 gram så går det bra, men då får du lägga till en längre
    jästid.

    Gällande matning så rekommenderar vi inte att man gör detta
    för att kunna garantera smaken eftersom detta påverkas mycket
    av vilket mjöl, vatten, tid och temperatur som man använder.
    Du kommer inte att få samma produkt."

  • rostok 13 april 2012

    Jag svarade dem med följande:
    Hej, med andra ord så är det ingen surdeg ni säljer fast ni skriver det! Sådant kallar jag för Bluff!.

  • rostok 13 april 2012

    Jag hoppas att ni andra som också tycker att det är fel av dem, att ni skriver eller ringer dem. Jag kan inte förstå hur man kan försöka rida på en sk surdegsvåg och göra det på det här viset. Tycker det är både dålig stil och faktiskt oförskämt mot oss kunder.

    Varför då inte istället kalla det för surdegssmak eller liknande, fast jag gissar att den sura smaken får man även om man tillsätter lite ättika till degen.

  • zonale 13 april 2012

    Visst är det bluff att kalla den för surdeg när den inte har någon som helst jäskraft! Jag tillsätter ofta en liiiten mängd jäst till mina surdegsbröd och då mest för att spara in lite på jästiden. Jag vill inte ha stora porer i mina limpor och därför knådar jag den väl och rundriver men om man vill ha stora porer så gör man precis tvärt emot, dvs arbetar degen så lite som möjligt.

  • Amika 13 april 2012

    Jag tycker det är fel av dem att kalla den för surdeg. Det är ju en surdeg, men den är "förstörd" om man säger så. Men jag antar att de inte skulle sälja lika mycket om de kallade den för "smaksättare". Med smak av surdeg är ju en helt annan sak än surdeg.
    MEN... Jag har ALDRIG lyckats med att mata en surdeg själv, jag är verkligen skitkass på det! Så jag kan inte baka surdegsbröd,men tycker att de är jättegoda...
    Så jag provade denna smaksättning. Jag gjorde som det stod på burken och jag tycker att det blev ett jättegott bröd med stora porer. Både jag, min familj och våra grannar älskade brödet. JÄTTEGOTT! Så eftersom jag inte kan få till det så jag kan baka riktigt surdegsbröd, så nöjer jag mig med att smaksätta mitt vanliga bröd med surdegssmak istället för andra smaksättningar. :)

  • rostok 13 april 2012

    Jag tror att alla som försökt göra egen surdeg misslyckats någon gång, jag har misslyckats några gånger. Utan att förstå varför då jag gjort exakt likadant innan och lyckats. I mitt fall har jag gissat på att det måste vara något i vattnet. Tyvärr får de tydligen tillsätta vissa renande ämnen i vattnet och jag tror att dessa ämnen kan variera. Sedan har nog vädret ute viss betydelse, det är i alla fall lättare att lyckas om det är "bra" väder och helst inte för kallt ute

    Det är bara att testa igen, så tror jag nog att du lyckas. Det finns vissa sätt att lyckas lite lättare, ex om man först gör sk vildjäst och sedan matar den, Då är det svårt att misslyckas. En annan sak är att det oftast blir bättre resultat om man använder ekologiskt mjöl just när man gör surdegen och även sedan när man bakar.

    Felet är att de inte skriver att det de gör är något som ska ge en smak av surdeg istället för att påstå att det är surdeg. Men, i så fall tycker jag att vanligt bröd, bakat enligt exakt deras recept men utan tillsatsen av deras burk också blir ganska bra och gott.

    Man behöver sedan inte vara så jättenoga med matningen, om jag har flera gånger struntat i det, vid semestrar, sjukdomar och sådant,. Burken bara står där i kylen i flera veckor, ja vid något tillfälle över en månad utan matning. Sedan behöver man ju mata den vid minst tre tillfällen för att den ska bli riktigt bra igen, Det kan man göra genom att låta burken stå i rumstemp och mata den morgon och kväll ex måndag kväll, tisd morgon och sedan på kvällen igen, nästa morgon kan man baka på den om man vill, eller ställa in den i kylen igen.

    Märkligt när det faktiskt går att göra torkad surdeg som funkar hur bra som helst, jag brukar torka, men som ändå är levande surdeg, att de gör en bluffprodukt.

  • boz1965 13 april 2012

    @rostok: Satsa nån hundring på ett kolfilter att montera direkt på kökskranen, utan verktyg, det gjorde jag och lyckas betydligt bättre med både surdeg och vanliga jästdegar. Kolfiltret tar bort det mesta av klor och andra tillsatser.

  • rostok 13 april 2012

    Tack för tipset, men jag tror inte vi behöver något sådant här egentligen. Vi på min lilla ort, har fint källvatten som det inte brukar vara något tillsatt i alls, har aldrig smakat klor, enda "nackdelen" har varit att barnen inte kunnat dricka vatten när de varit på andra orter, då de blivit bortskämda med vårt fina vatten här. Så jag tror det varit tillfälligheter som normalt inte finns i vårt vatten,

    Kanske hade det räckt med att låta vattnet stå någon timme. Kanske jag hade "dödat" det genom att värma det lite i micron, eller något sådant. Men jag tror att vattenkvaliteten kan spela roll.

  • boz1965 13 april 2012

    Det var samma för mig när jag flyttade tillbaka till stan efter att ha bott på landet några år och haft egen brunn. Det dröjde ett par år innan jag hade vant mig vid att dricka kranvattnet utan att blanda i saft eller måltidsdryckskoncentrat. I början smakade det helt enkelt vidrigt.

  • Amika 13 april 2012

    Skrivet av rostok den 13 apr 2012

    Jag tror att alla som försökt göra egen surdeg misslyckats någon gång, jag har misslyckats några gånger. Utan att förstå varför då jag gjort exakt likadant innan och lyckats. I mitt fall har jag gissat på att det måste vara något i vattnet. Tyvärr får de tydligen tillsätta vissa renande ämnen i vattnet och jag tror att dessa ämnen kan variera. Sedan har nog vädret ute viss betydelse, det är i alla fall lättare att lyckas om det är "bra" väder och helst inte för kallt ute

    Det är bara att testa igen, så tror jag nog att du lyckas. Det finns vissa sätt att lyckas lite lättare, ex om man först gör sk vildjäst och sedan matar den, Då är det svårt att misslyckas. En annan sak är att det oftast blir bättre resultat om man använder ekologiskt mjöl just när man gör surdegen och även sedan när man bakar.

    Felet är att de inte skriver att det de gör är något som ska ge en smak av surdeg istället för att påstå att det är surdeg. Men, i så fall tycker jag att vanligt bröd, bakat enligt exakt deras recept men utan tillsatsen av deras burk också blir ganska bra och gott.

    Man behöver sedan inte vara så jättenoga med matningen, om jag har flera gånger struntat i det, vid semestrar, sjukdomar och sådant,. Burken bara står där i kylen i flera veckor, ja vid något tillfälle över en månad utan matning. Sedan behöver man ju mata den vid minst tre tillfällen för att den ska bli riktigt bra igen, Det kan man göra genom att låta burken stå i rumstemp och mata den morgon och kväll ex måndag kväll, tisd morgon och sedan på kvällen igen, nästa morgon kan man baka på den om man vill, eller ställa in den i kylen igen.

    Märkligt när det faktiskt går att göra torkad surdeg som funkar hur bra som helst, jag brukar torka, men som ändå är levande surdeg, att de gör en bluffprodukt.


    Här har vi också rent källvatten. Inga tillsatser, bara direkt från källan.
    Men det är inte bara en gång jag misslyckats, säkert 10. Efter varandra.
    Och jag har gjort efter alla tips jag fått och läst på pain de martins blogg. Så det kan nog mycket väl vara som du säger, att det kanske är något i vattnet. :)

  • boz1965 13 april 2012

    Eller kanske nåt som _inte_ är i vattnet???

  • boz1965 13 april 2012

    Ni som kan lite mer om bakning än vad jag kan: Varför skårar man skorpan på rågbröd innan man sätter dem i ugnen?

  • Amika 13 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 13 apr 2012

    Ni som kan lite mer om bakning än vad jag kan: Varför skårar man skorpan på rågbröd innan man sätter dem i ugnen?


    Oj, ja du... Jag vet faktiskt inte om det har någon speciell funktion... Eller om det bara ska vara snyggt liksom? Man skårar ju annat bröd också... Baguetter, franskor m.m.
    Men jag har aldrig tänkt på varför. :)
    Vad spännande! Hoppas det finns någon som har svaret ifall det finns någon speciell anledning! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.