Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sudreg i affären

  • zonale 14 april 2012

    Att snitta brödet ger ett fint utseende samtidigt som det låter brödet jäsa/expandera utan att spricka på ett mer okontrollerat vis.

  • evaobergelg 14 april 2012

    Skrivet av rostok den 7 apr 2012

    Hej, jag undrar om någon har köpt Kronjäst nya produkt surdeg och testat om det går att mata den??

    Vad jag ser så har "paindemartin" gjort ett försök med det och misslyckats.

    Till deras recept med deras surdeg så ska man ju ha i jäst också, exakt samma mängd som jag använder när jag bakar enbart med jäst! Lite märkligt tycker jag, visst finns det många recept med både jäst och surdeg men då brukar man ju behöva mycket mindre mängd jäst, kanske 3-10 g för ett bak.

    Detta gör att jag tror att det är någon form av bluff, att de vill rida på den ska surdegsvågen genom att göra en produkt kanske ger viss smak men inte är riktig surdeg! Har jag rätt eller fel?

  • bigganv 14 april 2012

    Köpte en burk, det var extrapris på den. Provade att baka igår, och blev rätt besviken.... Brödet smakade precis som "vanligt" bröd, ingen skillnad alls. Kommer inte att köpa den igen, gör hellre egen surdeg.

  • An1on 14 april 2012

    tacka vet jag United bakeries surdegs bröd från hemköp. det går inte att komma i närheten av deras frukt och musli bröd , jag har testat för många ggr.

  • Josses 14 april 2012

    Jag har också provat denna "surdeg" på råg (? det var inte vetevarianten ialla fall).
    Nu är jag ingen surdegsbagare så i första sekunden jag öppnade den så trodde jag det nästan var fel på den när det luktade ättika.
    Hur som helst så följde jag receptet på burken nästan till 100 &, tog inte riktigt allt mjöl som det stod och den blev jättehård! Körde den en bra stund i assistenten och lät den jäsa nästan 2½ timme. då jäste den upp men sedan jag hade dumpat ner de tre bröden i den mindre storleken av sockerkaksform så jäste de nästan inte upp något alls. Jag skårade ifs degen på en gång för
    jag har dålig erfarenhet av att skåra när det har jäst färdigt. De fick jäsa nästan 2 timmar till men inte hjälpte det. De var ca 6 cm höga och inte blev de nåt högre när jag grädda den heller.
    Små kompakta börd blev det. Goda i smaken men inget annat märkvärdigt med dem, tycker inte de fick så långa porer heller. Funderar på att testa den en gång till och då bara göra två bröd men jag vet inte om jag ids hålla på hela dagen för två bröd.

  • evaobergelg 15 april 2012

    Köpte surdegen till vete. Följde receptet till punkt och pricka.
    (Var såg ni att det skulle tillsättas vanlig jäst?) Brödet blev bra, helt okej men inget WOW.
    Håller med om att porerna lyste med sin frånvaro.

  • rostok 15 april 2012

    Hej, här står det: http://www.kronjast.se/recept/grundrecept-vete-farsk

    samt i deras svar på mitt e-brev, se ovan.

  • Amika 15 april 2012

    Skrivet av evaobergelg den 15 apr 2012

    Köpte surdegen till vete. Följde receptet till punkt och pricka.
    (Var såg ni att det skulle tillsättas vanlig jäst?) Brödet blev bra, helt okej men inget WOW.
    Håller med om att porerna lyste med sin frånvaro.


    Det står att man ska tillsätta jästen när man blandar "surdegen" (läs smaksättningen) med vattnet. :)

  • Tingeling13 16 april 2012

    Rena bluffen!!!

  • Ekan71 17 april 2012

    Det är enkelt att göra surdeg och att hålla den vid liv. En viktig sak är att använda sig av krav-mjöl och följa instruktionerna.
    Under jäsningen så skapas/utvecklas smakerna, dvs lång jäsning (4-8h) = godare bröd.
    Vill man skynda på så kan man tillsätta jäst eller ha varmare jästemperatur (26grader).
    Surdeg är vatten och mjöl som börjat jäsa. tillsätt mer mjöl och vatten och salt = gott bröd utan tillsatser.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.