Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

surdeg...

  • litenkatt 11 oktober 2011

    hej!
    okej, med risk för att vara lite dum......

    jag vill gärna lära mig göra surdegsbröd och söker flitigt. (kanske missar?) Hittar dock alltid recept där det står typ "2dl surdeg" osv..

    Men, hur gör man en surdeg då? hittar inget...

    Tacksam för svar

    /en som är väldigt ny på brödbak :)

  • The_mama97mia 11 oktober 2011

    hej och välkommen till surdegsträsket!
    haha..
    VI har en tråd smo heter surdeg - den är oerhört lång- men där finns mkt tips och råd.

    Du ska söka efter hur du gör en grundsur - jag kör alltid rågsurdeg . Då börjar jag med grovt rågmjöl och vatten.

    Jag råder dig dock att läsa på så mkt du kan på olika ställen, Pain de Martin är en bra sida som han dock har stängt nu tror jag. Men recept,. tips, filmer m.m finner du där!

  • Countrygirl 12 oktober 2011

    Ett gott tips är att man kan frysa in surdeg i mindre portioner och ta fram när man vill. Jag gör det i en-liters plastpåsar, Vet att andra har använt små plastmuggar.

  • Cassiopeya 12 oktober 2011

    Jag har grundsurdeg i min kokbok,kanske något för dig?

    Surdegsbröd - ett grundrecept

    Surdeg

  • litenkatt 12 oktober 2011

    tack för alla tips! :)

  • mimilina 12 oktober 2011

    Pain de martins sida är inte stängd. Den finns kvar som ett slags uppslagsverk, dock uppdaterar han den inte längre.

    Kan rekommendera boken han skrivit dock "Enklare bröd" av Martin Johansson. Den har ett kapitel om surdegsbröd som jag iaf i början tyckte var outstanding.

    Vi har boken på vårt bibliotek, finns säkert på flera om man inte vill köpa den innan man testat.

  • litenkatt 12 oktober 2011

    Skrivet av mimilina den 12 okt 2011

    Pain de martins sida är inte stängd. Den finns kvar som ett slags uppslagsverk, dock uppdaterar han den inte längre.

    Kan rekommendera boken han skrivit dock "Enklare bröd" av Martin Johansson. Den har ett kapitel om surdegsbröd som jag iaf i början tyckte var outstanding.

    Vi har boken på vårt bibliotek, finns säkert på flera om man inte vill köpa den innan man testat.


    det ska jag minsann kolla upp. tack!

  • minoah 12 oktober 2011

    Gå in på Pain de Martin, där berättar han från början till slut hur du ska göra. Superbra hemsida. Lycka till!(Y)

  • svengelsk 12 oktober 2011

    Maithabs recept Surdegsstart-rågsur fungerade jättebra för mig. Jag har hållit igång den ett år nu. Tyvärr syns inte receptnumren på min dator längre annars hade jag infogat det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.