Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdeg!

  • Okänd 31 juli 2009

    Skrivet av lunnabacksungen den 31 jul 2009

    Tjoho! idag har den vuxit lite (kankse dubbelt så stor nu..) men enligt receptet ska jag ställa in den i kylen idag men då undrar jag en sak:
    Jag hade tänkt baka i morgon, ska jag bara mata den igen och låta den stå framme?
    och sen undrar jag ifall man kan ta lite mer vatten och mindre mjöl när jag matar den nästa gång för att få en ännu bättre konsistens? den är fortfarande ganska tjock (dock ganska fluffig )
    '
    tacksam för svar!

    Mata på med den mängd som du skall ha till baket i morgon och låt den stå framme över natten. Konsistensen skall vara som tjock våffelsmet, att den är fluffig tyder bara på att den är vid god vigör!

  • lunnabacksungen 31 juli 2009

    ok! tack för hjälpen, ska bli spännande å se i morgon hur det blir! :)

  • maithab 31 juli 2009

    Wow, en surdegstråd. Jag som nyligen gjort mitt första riktiga surdegsbröd.
    Jag gick på Saltå Kvarns recept och gjorde en surdegsstart på ekologiskt fullkornsrågmjöl. Jag läste att någon hade problem med surdegsstarten och tänkte direkt på att det säkert beror på mjölet.

    Vad jag reagerat på är att man gör så mycket surdegsstart (flera dl) och sen används så lite (1 msk) när man bakar. Var ska man göra av all surdeg? Det gäller minsann att baka massor för sen fylls ju den där burken på varje vecka...

    Jag tycker det är lite svårt att hitta riktiga surdegsrecept. Ibland är det såna där fusksurdegsbröd där man bara börjar baket dagen innan och ändå använder jäst. Jag vill kunna använda surdegen som jäst.

  • stiina 31 juli 2009

    Jag har en mage som krånglar av allt möjligt, så det enda mjuka bröd jag verkar kunna äta måste jag baka med endast vetesurdeg som jäsmedel. Jag använder ca 100-150 g surdeg per bröd och har provat att byta ut sk. "fusksurdeg" mot min egen med gott reslutat.

    .. och börjar det bli mycket surdeg i burken häller jag ut en del i slasken och spolar bort det :)

  • AnnaWH1 31 juli 2009

    Hejsan!
    Jag har precis som du just börjat att baka surdegsbröd. Jag har tidigare gått efter Riddarbageriets recept och inte fått det att fungera. Den har blivit för sur och inte gått att baka på. Nu har jag hittat en blogg kring bröd och där fanns det hur man startade en surdeg, det tog visserligen 5dagar men fungerade och idag har jag bakat de första bröden på denna deg, och de blev jättebra! Kolla gärna in denna blogg:
    http://paindemartin.blogspot.com/2009/05/en-bra-borjan.html
    Lycka till!
    Anna

  • Okänd 31 juli 2009

    Var och en blir ju salig på sin tro!

  • lunnabacksungen 1 augusti 2009

    bakade bröden idag och de jäste fint så det var nog inget fel på min surdeg trots allt!

  • lunnabacksungen 3 augusti 2009

    Kan man baka bröd med bara surdeg, helt utan jäst? någon som har något bra recept isf?

  • maithab 3 augusti 2009

    Ja, man kan baka bröd med enbart surdeg = helt utan jäst. Det är ju "originalet" innan man hade jäst. Och det är det som är så häftigt med surdeg tycker jag att det funkar utan jäst.

    Nu är jag rätt ny på detta och jag har bakat ett bröd med endast 5g färsk jäst i (från Saltå Kvarn) och ett rågbröd helt utan jäst. Jag har precis lagt upp det här eftersom det inte fanns med (och inte så många surdegsbröd helt utan jäst såg jag).
    Surdegsbröd av råg

  • The_mama97mia 25 augusti 2009

    *PUFF*
    Börjar bli sugen att baka eget lite mer seriöst nu, pufffar tråden för fler surdegstips ?

  • hybrex 23 september 2009

    Är det någon som har några nyttiga recept gällande bakning av surdegsbröd. Som t.ex att blanda i vetekross, rågkross, linfrö, kruskakli, solrosfrön e.d

    Har hittills bara gjort det receptet som är på förpackningen av grovt rågmjöl

    Hälsningar
    Robert

  • poffa 23 september 2009

    Enklaste surdegen som jag vet är:

    Dag 1. Börja med.
    1 del mjöl, 1 del vatten.
    Rör runt, låt stå till nästa dag.

    Dag 2. Späd ut vidare med.
    1 del mjöl, 1 del vatten.
    Rör runt, låt stå till nästa dag.

    Dag 3. Späd ut vidare med.
    1 del mjöl, 1 del vatten.
    Rör runt, låt stå till nästa dag.

    Givetvis lika mycket vatten och mjöl varje gång.

    Dag 4. Nu har surdegen en doft av mäsk som luktar fräscht.
    Dax att baka.

  • maithab 24 september 2009

    Fast det var nog inte surdegsgrunden utan recept där man använder surdeg som efterfrågades!

  • AnnaK78 8 oktober 2009

    Kul att läsa om surdegsbröd!
    Är jätteinspirerad att för första gången provbaka men tänkte dock fuska mig fram lite för att testa mig själv och min ugn. I Göteborg har jag fått nys om ett surdegs-bageri som säljer surdeger. En sådan tänkte jag köpa och trivs vi ihop sätter jag min egna.
    Men innan detta bak ska jag i helgen baka ett bröd med bönor i som jag fick tips om här på Matklubben. Jag är ett stort fan av just bönor så detta måste jag bara testa!

    :)

  • Mowa75 8 oktober 2009

    Hummm, min surdeg har fungerat fint och jag har nu haft den i månader, men nu tycker jag att den har börjat lukta lite konstigt.... lite sött... har den blivit dålig? Bör jag göra en ny? Den ser fortfarande bra ut och bubblar till och växer ordentligt när jag matar den och i synerhet när jag låter den stå framme lite inför bak. Vad tror ni.. varför luktar den lite sött??

  • Tiol 9 oktober 2009

    O vad roligt med en surdegstråd!

    Har nu min allra första plåt inne med surdegsbröd. Har under veckan gjort surdeg på rågmjöl, och har nu en hel stor bunke full med surdeg.
    Hur gör jag nu då med resten? Läste någonstans om att man kan frysa in den, men kan man det?
    Hur mycket i så fall, i varje burk/ påse?
    Hur gör jag nästa gång jag vill baka med surdeg?

    Tacksam för all hjälp, och tacksam för brödrecept som man lätt kan söka på i receptbanken. Kanske bra om man i rubriken kanske kan skriva surdegsbröd, så slipper man leta i hela brödregistret efter ett bra recept.

    Skall bli så spännande med brödet i ugnen.(Y)

    Ha det så gott ni alla i matklubben.
    kram//TINA

  • Tiol 9 oktober 2009

    Måste bara berätta att mitt bröd är så ljuuuuuvligt gott. Helt underbart, detta är verkligen inte sisat gången jag bakar dessa bröd. Tacka vet jag surdeg.
    kram//TINA(Y):p(Y):p

  • The_mama97mia 4 februari 2010

    *puff* igen,
    har just gjort min första riktiga surdegsstart på rågmjöl enligt J-g o Poffas tips.
    Använde nu 1 dl ca till ett bak, sparar 2 dl i kylen, frös in 2 plastpåsar om ca 1½ dl.
    Det här ska bli spännande att se om jag orkar hålla igång.

    Nu kanske jag redan gjort fel, för jag tog direkt av surdegsstarten här - på dag 4, la i bunke, tillsatte vatten, mjöl, linfrö, sirap salt och mera mjöl, nu står det o ska jäsa. Det är jättespännande och jag hoppas att det blir bra men det är att likna vid experiment så jag blir inte jättebesviken om det blir tokigt. :)

  • The_mama97mia 5 februari 2010

    Hmmm... jag fick låta degen jäsa över natt från igår, har alltså inte tillsatt ngn jäst utan kör bara på surdegen. Det doftar gott. TÄnker baka ut till baguetter, och får se hur lång tid som behövs för andra jäsning. Rapport kommer.

  • The_mama97mia 5 februari 2010

    mums,jättegott bröd, men det jäste inte upp så mkt som jag hade tänkt mig. Antingen hade jag för mkt gotta i degen (nötter, linfrö m.m.) eller så hade det behövts ännu längre tid för jäsning efter utbakningen.

    Jag gjorde alltså degen helt utan tillsatt jäst, bara surdeg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.