Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdeg!

  • asasto 5 februari 2010

    Det här är enklaste surdegsbrödet som jag vet.

    Blanda ca 1dl väl fungerande rågsurdeg med ca 1-2dl mjölk, lite salt (ev brödkryddor) + vetemjöl special till en deg som är lite åt pizzadegshållet = inte alltför fast. Låt jäsa i rumstemp 1-2timmar alt. i kylskåpet över natten. Kavla sedan ut tunna runda tunnbröd med vanlig kavel och avsluta med kruskavel och grädda bröden i stekpannan.

  • hannaa_85 5 februari 2010

    :)Ta lite av den bröddeg du bakar ut en gång. Blanda i lite vatten. Lägg i en glas/plast burk med tätförslutande lock. Ställ i kylen. När du nästa gång ska baka bröd: ta ut burken ett dygn innan. Ställ i rumstemp o mata degen med 1-3 msk vete/råg mjöl o lite vatten. Om den dygnen därpå, så du ska använda denna, ser bubblig ut och luktar syrlig deg, men inte amoniak, är det som det ska. LYCKA TILL! Det är enkelt. Gå på känslan o använd näsan...(Y)

  • hannaa_85 5 februari 2010

    Den håller i 5 mån i kylen......

  • The_mama97mia 8 februari 2010

    Jag erkänner, jag är nörd, o nu nördar jag på surdegar.
    Hittade den här sidan som gav mig mkt svar på nördfrågorna jag har.

    http://www.bakkemi.se/surdeg.htm

    Har en deg på jäsning i köket och jag älskar att experimentera!

  • Allizze 9 februari 2010

    Jag har bakat med surdeg i 30 år nu. Har den i en enliterburk av plast. När surdegen är klar så sätter jag på locket och in i frysen. Tar fram i rumstemperatur dagen innan bak. Använder 2-3 dl surdeg till 8 dl degvätska + jäst .
    Sen matar jag resterande surdeg med grovt rågmjöl och rumstempererat vatten. Den får stå framme i ca 2 dygn (tills den är syrlig) och sen in i frysen till nästa gång.
    Fungerar till alla sorters mjöl.
    Lätt som en plätt!

    Lycka till!
    Annica H.

  • Gnurf 9 februari 2010

    Bulle i ugnen alltså!?? (L)

    Skrivet av mama97mia den 8 feb 2010

    Jag erkänner, jag är nörd, o nu nördar jag på surdegar.
    Hittade den här sidan som gav mig mkt svar på nördfrågorna jag har.

    http://www.bakkemi.se/surdeg.htm

    Har en deg på jäsning i köket och jag älskar att experimentera!

  • Ulrika91 9 februari 2010

    Skrivet av Allizze den 9 feb 2010

    Jag har bakat med surdeg i 30 år nu. Har den i en enliterburk av plast. När surdegen är klar så sätter jag på locket och in i frysen. Tar fram i rumstemperatur dagen innan bak. Använder 2-3 dl surdeg till 8 dl degvätska + jäst .
    Sen matar jag resterande surdeg med grovt rågmjöl och rumstempererat vatten. Den får stå framme i ca 2 dygn (tills den är syrlig) och sen in i frysen till nästa gång.
    Fungerar till alla sorters mjöl.
    Lätt som en plätt!

    Lycka till!
    Annica H.


    Du får ursäkta mitt uttryck men Fan va smart. Det är just det som avskräckt mig från att starta en surdeg, att jag måste va hemma och ta hand om den varje dag. Det lockar inte. Så som du gör är ju perfekt. Slipper man bry sig om den varje dag plus att man behöver inte baka bröd oftare än man hinner pga att man har så mycket surdeg. Tack för ett bra tips!! :) Bara för att vara helt säker, när du säger att du låter den stå framme i två dygn, menar du då i rumstemperatur? Det vill säga din surdeg står aldrig i kylskåpet, förutom när du precis startat den?

  • Okänd 9 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 8 feb 2010

    Jag erkänner, jag är nörd, o nu nördar jag på surdegar.
    Hittade den här sidan som gav mig mkt svar på nördfrågorna jag har.

    http://www.bakkemi.se/surdeg.htm

    Har en deg på jäsning i köket och jag älskar att experimentera!


    Många försöker att göra surdeg till en vetenskap!
    Men det kan inte var mycket enklare att baka.
    Inga märkvärdigheter, mjöl, vatten, rätt temperatur och lite tid är allt vad som behövs.
    Sedan håller sig en surdeg som man gjort på rätt vis nästan hur länge som helst.
    Kanske flera år!

  • The_mama97mia 10 februari 2010

    Tja jag vet inte vissa menar att bakning är en exakt vetenskap i sig, man ska mäta mjöl och övriga ingredienser etc...

    Jag kör wild and crazy o provar mig fram, men det är alltid kul att veta bak-grunden haha..

    Nu försöker jag korsbefrukta två metoder - nämligen skållning och surdeg, det tar sig sa mordbrännarn.
    Ljuvligt gott blir det hur som.

  • Okänd 10 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 10 feb 2010

    Tja jag vet inte vissa menar att bakning är en exakt vetenskap i sig, man ska mäta mjöl och övriga ingredienser etc...

    Jag kör wild and crazy o provar mig fram, men det är alltid kul att veta bak-grunden haha..

    Nu försöker jag korsbefrukta två metoder - nämligen skållning och surdeg, det tar sig sa mordbrännarn.
    Ljuvligt gott blir det hur som.


    Det måste vara de som inte bakar då!
    Finns det något roligare än att experimentera med en matbrödsdeg?
    Skållning och surdeg går alldeles utmärkt mama!
    Skållningen i sig skapar ju en surdeg, men sedan förstärker du det hela med ytterligare en surdeg.
    Tror du att det behövs vanlig jäst då?
    Det tror inte jag!

  • svengelsk 10 februari 2010

    Skrivet av hannaa_85 den 5 feb 2010

    :)Ta lite av den bröddeg du bakar ut en gång. Blanda i lite vatten. Lägg i en glas/plast burk med tätförslutande lock. Ställ i kylen. När du nästa gång ska baka bröd: ta ut burken ett dygn innan. Ställ i rumstemp o mata degen med 1-3 msk vete/råg mjöl o lite vatten. Om den dygnen därpå, så du ska använda denna, ser bubblig ut och luktar syrlig deg, men inte amoniak, är det som det ska. LYCKA TILL! Det är enkelt. Gå på känslan o använd näsan...(Y)

    Innebär det att man inte behöver någon jäst? det skulle passa mig som inte har så lätt att få tag på färsk jäst.

  • maithab 10 februari 2010

    Skrivet av Allizze den 9 feb 2010

    Jag har bakat med surdeg i 30 år nu. Har den i en enliterburk av plast. När surdegen är klar så sätter jag på locket och in i frysen. Tar fram i rumstemperatur dagen innan bak. Använder 2-3 dl surdeg till 8 dl degvätska + jäst .
    Sen matar jag resterande surdeg med grovt rågmjöl och rumstempererat vatten. Den får stå framme i ca 2 dygn (tills den är syrlig) och sen in i frysen till nästa gång.
    Fungerar till alla sorters mjöl.
    Lätt som en plätt!

    Lycka till!
    Annica H.


    Klart man kan göra så om man använder jäst. Då blir det ju inte ett riktigt surdegsbröd där surdegen är jäsmedlet utan bara en del som smaksättare.

  • lz55 14 februari 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 9 feb 2010

    Skrivet av Allizze den 9 feb 2010

    Jag har bakat med surdeg i 30 år nu. Har den i en enliterburk av plast. När surdegen är klar så sätter jag på locket och in i frysen. Tar fram i rumstemperatur dagen innan bak. Använder 2-3 dl surdeg till 8 dl degvätska + jäst .
    Sen matar jag resterande surdeg med grovt rågmjöl och rumstempererat vatten. Den får stå framme i ca 2 dygn (tills den är syrlig) och sen in i frysen till nästa gång.
    Fungerar till alla sorters mjöl.
    Lätt som en plätt!

    Lycka till!
    Annica H.


    Du får ursäkta mitt uttryck men Fan va smart. Det är just det som avskräckt mig från att starta en surdeg, att jag måste va hemma och ta hand om den varje dag. Det lockar inte. Så som du gör är ju perfekt. Slipper man bry sig om den varje dag plus att man behöver inte baka bröd oftare än man hinner pga att man har så mycket surdeg. Tack för ett bra tips!! :) Bara för att vara helt säker, när du säger att du låter den stå framme i två dygn, menar du då i rumstemperatur? Det vill säga din surdeg står aldrig i kylskåpet, förutom när du precis startat den?


    Hej. "vara hemma och ta hand om surdegen varje dag"?! Vet inte var du läst det någonstans?...En surdegsgrund behöver bara "matas" ca 1 gång/vecka och du kan förvara den i kylskåpet. Tag fram på kvällen och mata den , låt stå framme över natten och baka med den nästa dag. Om du inte ska baka just då...ställ in den i kylskåpet igen till du ska ha den. Man kan "glömma den" i flera veckor och ändå få liv i den genom att t.ex. riva i lite äpple eller ta i lite honung!

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Nåt jag inte riktigt fått kläm på är jästider för surdegsbak utan jäst. Sista experimentet hade jag i 10-15 g jäst, men inte blev det så stor skillnad, jag trodde det skulle märkas mkt mer jäsning - större hål i brödet liksom.
    Nåja, det är ju experimenterandet som är det roliga. VI surar på. (Y)

  • sikaal 15 februari 2010

    Jag har torr vetesur (flagor), köpt på ett bageri/konditori. Fånigt köp antar jag:), men det är gjort!
    Frågan är: Hur väcker man den?? Någon som vet? Jag antar att den inte skall användas som den är.

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Tja du, bra fråga, men det lär ju till vätska... Proportioner blir ju svårt? Kan du fråga på bageriet där du köpte den?
    Annars skulle jag försöka med lika delar flingor och vatten.

  • sikaal 15 februari 2010

    Ja, det är ju det att den är köpt i Oskarshamn och jag bor i Skärhamn, ca 40 mil!:D
    Den får väl stå ett tag till, sedan får jag väl prova. Det kan ju inte gå mer än "åt skogen".(H)

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Hur stor mängd har du köpt?
    Jag skullel testa med typ en dl flingor o en dl vatten, rör ihop o kolla - det ska nog bli tämligen lös konsistens, sen som för att få igång andra surdegar, låt stå o bubbla i rumstemp. Dag 2 kan du antagligen mata på den med mer mjöl och vatten för att få mer volym, så skulle jag resoner kring det. Du har ju köpt genvägen till en surdegsstart. Bara mata på och hålla vid liv.

  • sikaal 15 februari 2010

    Det är bara en liten "slatt" kanske 1/2 dl. Jag skall testa och använda den som surdegsstart. Tack för det tipset!
    (Fast jag får ha baklust först)

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Ja men då är det nog menat så som jag säger... men som sagt du får få baklust, inspiration och sen får du gå på känsla....
    Det är ju det som är så härligt med surdegeriet - det är väldigt sensuellt faktiskt... man måste lita till alla sinnen. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.