Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdeg!

  • idea_ 15 februari 2010

    Skrivet av sikaal den 15 feb 2010

    Ja, det är ju det att den är köpt i Oskarshamn och jag bor i Skärhamn, ca 40 mil!:D
    Den får väl stå ett tag till, sedan får jag väl prova. Det kan ju inte gå mer än "åt skogen".(H)


    Men du, de har inte nått telefonnummer som du kan få tag på via internet? så att du kan ringa dem och fråga.

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    jag gillar den här tråden, hoppas vi kan hålla den vid liv

  • sikaal 15 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 feb 2010

    jag gillar den här tråden, hoppas vi kan hålla den vid liv


    Absolut!
    Jag skall försöka få liv i mina flagor också :D
    Återkommer och frågar efter recept när jag kommit så långt!

  • sikaal 15 februari 2010

    Skrivet av idea_ den 15 feb 2010

    Skrivet av sikaal den 15 feb 2010

    Ja, det är ju det att den är köpt i Oskarshamn och jag bor i Skärhamn, ca 40 mil!:D
    Den får väl stå ett tag till, sedan får jag väl prova. Det kan ju inte gå mer än "åt skogen".(H)


    Men du, de har inte nått telefonnummer som du kan få tag på via internet? så att du kan ringa dem och fråga.


    Det kan jag antagligen, men jag har tyckt att det har varit lite pinigt. Jag får väl tänka om eller så chansar jag!:p

  • babbs 16 februari 2010

    Till julklapp fick jag Jan Hedhs bok "Bröd och kaffebröd". I den ägnas ett kapitel åt olika mjölsorter och surdeg, levain, fördeg, knådning och bakning. Boken är mycket lärorik och intressant för den som vill sätta sig in i hur det fungerar. Jag har gjort surdeg efter hans recept, d.v.s 200 g råg- eller vetemjöl, 100 g vatten och 100 g rårivet äpple, detta får stå i 3 dagar då man endast rör om den varje dag, Dag 4 fyller man på med 200 g mjöl och 200 g ljummet vatten. Nästa dag är den klar att baka med. Låt stå i kylen till nästa gång, då man fyller på med lika mycket vatten som mjöl. Det behövs bara cirka 10 g jäst till 2 stora bröd och 500 g surdeg. Brödet blir saftigt och mycket gott. Egentligen behövs nog inte jästen, eftersom det är så lite. Det tar lång tid att baka bröd efter Hedhs recept men oj, vilket bröd det blir.

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    Ville bara tipsa om senaste numret av Allt om Mat, där finns en liten trevlig artikel om surdeg, det är bagarmästaren på Saltå Kvarn som tipsar o ger några goda recept.

    Många tipsar om att mäta innertemperatur på bröd, det har jag aldrig gjort. Kanske får testa det för att bli ännu nördigare haha..

  • sikaal 17 februari 2010

    Nu har jag lagt mina "surdegsflagor" i blöt. :) Det tog några timmar för dem att lösa upp sig, nu får vi se om det börjar bubbla. :o Jag får väl mata den i morgon, antar jag. Om det har hänt något förstås!

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    Skrivet av sikaal den 17 feb 2010

    Nu har jag lagt mina "surdegsflagor" i blöt. :) Det tog några timmar för dem att lösa upp sig, nu får vi se om det börjar bubbla. :o Jag får väl mata den i morgon, antar jag. Om det har hänt något förstås!


    Lycka till! Den står väl lagom varmt??? (L)

  • sikaal 17 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 17 feb 2010

    Skrivet av sikaal den 17 feb 2010

    Nu har jag lagt mina "surdegsflagor" i blöt. :) Det tog några timmar för dem att lösa upp sig, nu får vi se om det börjar bubbla. :o Jag får väl mata den i morgon, antar jag. Om det har hänt något förstås!


    Lycka till! Den står väl lagom varmt??? (L)


    Hoppas det, vi har ju inte "bastu" inne precis.:D
    Tack för hjälpen mamamia (som inte är 97 :D:D)

  • asasto 17 februari 2010

    Det bör vara mellan +25 C och +30C för att det ska vara optimalt för surdegen.

    Om man sätter på ugnen och har noll i gradtal så brukar lampan inne i ugnen värma upp till runt +25-27C enligt min ugnstermometer så jag brukar ställa surdeg som jag startar upp där.

  • sikaal 17 februari 2010

    Skrivet av asasto den 17 feb 2010

    Det bör vara mellan +25 C och +30C för att det ska vara optimalt för surdegen.

    Om man sätter på ugnen och har noll i gradtal så brukar lampan inne i ugnen värma upp till runt +25-27C enligt min ugnstermometer så jag brukar ställa surdeg som jag startar upp där.


    Tyvärr går min ugn upp till nästan 50 grader, men jag skall ställa den framför ett element.
    Tack för tips

  • ros 17 februari 2010

    :)I senaste numret av ICAs tidning Buffé så finns det recept på surdegsbröd

    ICA visar en film om surdeg
    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_recept_dynamic&viewid=1587971

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    Skrivet av ros den 17 feb 2010

    :)I senaste numret av ICAs tidning Buffé så finns det recept på surdegsbröd

    ICA visar en film om surdeg
    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_recept_dynamic&viewid=1587971


    Tack för tips! Jag handlar så lite på ICA så jag får sällan tidningen men tittar gärna på nätet!

  • sikaal 17 februari 2010

    Skrivet av sikaal den 17 feb 2010

    Skrivet av asasto den 17 feb 2010

    Det bör vara mellan +25 C och +30C för att det ska vara optimalt för surdegen.

    Om man sätter på ugnen och har noll i gradtal så brukar lampan inne i ugnen värma upp till runt +25-27C enligt min ugnstermometer så jag brukar ställa surdeg som jag startar upp där.


    Tyvärr går min ugn upp till nästan 50 grader, men jag skall ställa den framför ett element.
    Tack för tips


    Oj, jag tänkte helt fel!:o Det är ju när jag torkar skorpor jag har ugnen på varmluft som den går upp i temp! nu har jag mina f.d. flagor i ugnen med bara lampan på!(Y)
    Spännande att se om det hänt något i morgon!:)

  • russinbullen 17 februari 2010

    Jag brukar göra surdeg även på rågsikt. Då bakar jag limpor på hälften rågsikt och häften vetemjöl. Men jag har i hel kummin. Använder ingen jäst alls. Blir jättegoda limpor med knaprig skorpa.

  • sikaal 18 februari 2010

    Skrivet av sikaal den 17 feb 2010

    Nu har jag lagt mina "surdegsflagor" i blöt. :) Det tog några timmar för dem att lösa upp sig, nu får vi se om det börjar bubbla. :o Jag får väl mata den i morgon, antar jag. Om det har hänt något förstås!


    Det verkade inte hänt så mycket i morse, trots jag hade burken stående i ugnen med lampan tänd hela natten!
    Jag matade den med 1 dl vetemjöl special och rumsvarmt vatten till lagom konsistens. Bara efter ett par timmar har den börjat bubbla!(Y) Jag får läsa på vad jag skall göra i fortsättningen. Det är allt lite spännande:p

  • The_mama97mia 18 februari 2010

    *HIHI* ja visst är det spännande!
    Ska ta fram o mata min surdeg för bak i helgen.

  • The_mama97mia 20 februari 2010

    HOHO, nu nya försök och experiment.
    Matade på surdegen så det bubblade friskt idag.
    Tog ca 2 dl o la i bunken, på med 4 dl ljummet vatten, sen i med rågmjöl 1 dl, rågsikt, 1 dl o resten vetemjöl. Lite linfrö skickade jag i med, det stör ju inte.
    Nu ska det stå o jäsa, ställde degskålen vid elementet.
    Blir spännande - helt utan jäst idag!

  • frucaos 20 februari 2010

    Jag har gjort en surdeg à la pain de martin - och där ska man hälla ut allt utom ½ dl dag fyra, mata och göra om proceduren dag 5 - någon som vet varför man kastar det mesta? Det verkar så slösaktigt tycker jag. Men brödet jag bakade (helt utan jäst) blev gott ...

  • asasto 20 februari 2010

    Man behöver inte slänga någonting, själv bara fyller jag på i burken och sedan använder jag av burkens innehåll när jag bakar, inget slängs bort.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.