Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdeg!

  • The_mama97mia 21 februari 2010

    Sickna baguetter! Gud så bra det blev igår!
    Dottern fotade, ska försöka lägga upp bild här sen. Attans vad stolt jag blev!

  • Gnurf 21 februari 2010

    Kul Mia (Y) Har du skrivit ngra recept ännu!??

  • frucaos 21 februari 2010

    Skrivet av asasto den 20 feb 2010

    Man behöver inte slänga någonting, själv bara fyller jag på i burken och sedan använder jag av burkens innehåll när jag bakar, inget slängs bort.


    Jag vet att de flesta surdegs"recept" inte innebär att man slänger något - är bara nyfiken på om någon vet varför Martin gör det? Har förstått att han är duktig, så tänkte att det säkert finns en orsak ... :o

  • mallu16 24 februari 2010

    Angående det här med att Martin häller ut det mesta av surdegen innan han matar den. Det beror ju på hur mycket av surdegen man har använt sen man matade den sist. Om man har bakat två omgångar kanske det inte är så mycket kvar i burken och då behöver jag inte hälla ut nåt. Men om jag inte har bakat nåt alls den senaste veckan häller jag ut allt utom ca 1/2 dl innan jag matar. Om jag bara skulle fylla på burken blir det till slut väldigt mycket surdeg. Och ju större surdegskulturen är desto mer måste man mata med.

  • mattant41 24 februari 2010

    Har gjort en grund nu, få se om det blir bra så jag kan baka i helgen

  • Majbaggen 25 februari 2010

    Det här med surdeg är en helt ny religion för mig. Jag har blivit frälst och håller på alltid! Började efter ett inslag i Sydsvenskan om surdeg och med hänvisningen till paindemartin.
    Jag kör mestadels på ett grundrecept, och varierar det. Började experimentera lite väl vilt för ett par veckor sedan, och det blev syrrans hästar väldigt glada för...:)
    Har återgått till mitt grundrecept, och nu funkar det fint igen.
    Surdegsbröd - ett grundrecept

  • The_mama97mia 27 februari 2010

    Nytt försök idag igen, satte surdegen igår, helt utan jäst, tyckte inte den jäste så bra, ställde bunken vid elementet, täckte med plast o fick stå tills idag.
    Nu utbakat en limpa som står o jäser under bakduk, låter den nog stå minst 2 timmar. Spännande varje gång...

  • The_mama97mia 27 februari 2010

    hmm jakten på det optimala brödet fortsätter..
    Det blev bra men inte perfekt.

    Jag började ju med 1½ dl rågsur, körde i hush assistent med 3 dl vatten, ½ dl linfrö, rågmjöl, rågsikt, klippta aprikoser o katrinplommon. Körde på känn efter det med vetemjöl i.
    Sen fick det alltså stå o jäsa över natt i rumstemp - så kanska man inte ska göra.
    Bakade ut, det blev bara ett bröd, vart ganska liten deg, skulle nog varit mer generös med vätska o annat.
    Jäste >2 h på plåt.
    In i ugnen på 275 gr 5 minuter, sen sänkte jag temp till 200 o hade ju en plåt med vatten under med.
    Knaprig jättegod skorpa.
    Brödet blev en anings för salt men jag tycker det var gott. Albin gillade inte frukten i, hans kompis Jonathan tyckte det var tummen upp.

  • KaArMa 27 februari 2010

    Ja det här med surdeg är spännande.
    Första gången jag använde surdeg så kunde jag slå ihjäl någon med mina limpor.:D
    Så det blev soppåsen den gången

    så nu flera månader senare börjar jag få lite flyt på de där med bakandet med surdeg.

    Så har nu investerat i jäskorgar och en ungssten.

    Men jag brukar säga att jag ska mata mina barn, jag har två surdegar en råg och en vete.
    Så lite pyssel är det får att de ska må bra.

    Jag tycker att det är roligt att mixtra och testa med olika mjölsorter och blandningar.

    Personligen tycker jag att brödet blir något bättre om man tillsätter lite färsk jäst när man gör degen kanske fusk men jag använder max 6-12g till varje deg jag sätter på ca:1 liter vätska.

    Jag bakar bröd 2 gånger i veckan för min man säger att brödet man köper i affären bara är fullt av socker och luft.

  • The_mama97mia 27 februari 2010

    Kul KaArMa!
    jag har velat testa detta med att baka helt utan jäst, DET SKA GÅ....
    jag kör bara rågsur som grund.
    En Pizzasten/ugnssten har jag men den är insnöad i uteförrådet haha.

  • sikaal 27 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 17 feb 2010

    Skrivet av sikaal den 17 feb 2010

    Nu har jag lagt mina "surdegsflagor" i blöt. :) Det tog några timmar för dem att lösa upp sig, nu får vi se om det börjar bubbla. :o Jag får väl mata den i morgon, antar jag. Om det har hänt något förstås!


    Lycka till! Den står väl lagom varmt??? (L)


    Jag har inte berättat, men min s.k. surdeg har hamnat "hos maskarna".:'( Det funkade alltså inte! Jag väntar med att prova till sommaren, när jag har varmare inne. Jag är ju ingen tålmodig bakare, brukar sluta läsa recept när det står "första dagen".
    Tänkte jag skulle väcka tråden "Vad slängde du senast?", men det blev här i stället!

  • Gnurf 27 februari 2010

    Man skulle kanske börja engagera sig lite i detta med Surdegsbakande. Körde surdeg för några år sedan men med tillskott av jäst...man kan säga att jag använde surdegsdelen som smaksättning av brödet. Men det låter ju spännande att köra helt au naturell...:)

  • kratta 27 februari 2010

    Skrivet av Mowa75 den 18 feb 2009

    Jag har alltid gillat att baka, men det blir mest söta bakverk, men nu tänkte jag att jag skulle ge mig på och göra surdegsbröd!

    Jag hittade ett recept på surdeg här på matklubben, har följt instuktionerna och nu undrar jag hur vet jag att surdegen är bra!

    Den har inte blivit så mycket större, den är ganska lös i lite bubblig!

    /Mowa

  • kratta 27 februari 2010

    Skrivet av Mowa75 den 18 feb 2009

    Jag har alltid gillat att baka, men det blir mest söta bakverk, men nu tänkte jag att jag skulle ge mig på och göra surdegsbröd!

    Jag hittade ett recept på surdeg här på matklubben, har följt instuktionerna och nu undrar jag hur vet jag att surdegen är bra!

    Den har inte blivit så mycket större, den är ganska lös i lite bubblig!

    /Mowa

  • kratta 27 februari 2010

    Du verkar vara på helt rätt väg.
    Det ska bubbla när det är klart och det ska smaka och lukta syrligt.
    Tjockleken på surdegen är inte så viktig.

  • The_mama97mia 27 februari 2010

    hmmm, synd, sikaal att första försöket inte gick vägen.
    Men å andra sidan billigt att kasta... hmmm..

    Jag har min grundsur o matar den med lika mkt som jag tar av den varje gång jag bakar. Resultatet blir väldigt olika o jag har ännu inte fått det där stora grovporiga brödet, men smaken, smaken... ljuvligt gott.
    Jag hoppas o tror att trägen vinner.

  • sikaal 27 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 27 feb 2010

    hmmm, synd, sikaal att första försöket inte gick vägen.
    Men å andra sidan billigt att kasta... hmmm..

    Jag har min grundsur o matar den med lika mkt som jag tar av den varje gång jag bakar. Resultatet blir väldigt olika o jag har ännu inte fått det där stora grovporiga brödet, men smaken, smaken... ljuvligt gott.
    Jag hoppas o tror att trägen vinner.


    Jag följer dina ansträngningar och hejar på dig!(Y)

    Komposten behöver ju lite av varje :D ,nu fick den möglig mjölblandning.haha Det kanske är gott "asgarv"

  • mattant41 28 februari 2010

    Har bakat ut min första surdeg idag, själv var jag inte så där 100 nöjd men sambon och äldste sonen gillade det, sonens betyg var -varför köper vi limpa i affären.

  • The_mama97mia 28 februari 2010

    Skrivet av mattant41 den 28 feb 2010

    Har bakat ut min första surdeg idag, själv var jag inte så där 100 nöjd men sambon och äldste sonen gillade det, sonens betyg var -varför köper vi limpa i affären.


    Bättre betyg kan du ju knappast få!!!
    Mina barn frågar - när ska du baka igen??? Dom har lärt sig tycka om lukten och smaken av hembakt...

  • zonale 28 februari 2010

    Är uppväxt med en österrikisk mor som alltid bakade surdegslimpor, minst en gång per vecka. Hon bakade på rågsikt och tog undan en bit av degen varje gång hon bakade. Jag vill minnas att den förvarades i en glasburk med skruvlock. Tror att hon blötte upp den innan användning men vet inte riktigt hur hon gjorde. Tyvärr är hon borta nu när det vore intressant och lärorikt att kunna fråga henne. Ibland jäste hon i mjölade korgar och ibland bakade hon ut som vanligt. Det var aldrig några hål i hennes bröd, det var tvärtom alldeles finporigt med tjock och knaprig skorpa. Tala om att vilja skära brödet i bägge ändar samtidigt bara för att få med den goda kanten. Funderar på att försöka återskapa hennes bröd så gott det nu går. Det blir att prova sig fram och lära sig av det som går fel antar jag.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.