Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdegsbröd ??

  • Jilliii 17 mars 2009

    några frågor om surdegs bröd. jag har vart lite nyfiken på det nu, o har gjort själva surdegen nu. Läste nånstans om att låta den stå över kylskåpet, vilket min gör nu.. gjorde den i förrgår, alltså dag 1 ?
    igår dag 2? o idag dag3?
    stod att det skulle stå i r dagar? blir det rätt då om jag bakar ut lite senare idag?

    Spelar det så jätte stor roll om man "missar" en dag? tar den för tidigt? eller att det står en dag över?

    den står även i en plastad plastskål.. spelar det så stor roll?

  • Evahelene 17 mars 2009

    Idag är dag 3 för dig, så det blir lämpligt att baka idag.
    Om du använder den för tidigt så har den inte utvecklat tillräckligt med jäs-organismer. Gå in på http://paindemartin.blogspot.com/ och läs - han har nog gjort dom flesta misstag som går att göra och på det viset lärt sig hur man ska och inte ska göra.

  • poffa 17 mars 2009

    En surdeg som utvecklas i rumstemperatur tar minst tre dagar att utveckla.

  • Jilliii 17 mars 2009

    jaja.. nu e den iallafall inne på andra jäsningen... blev lite sent idag men men.. har ju desperata hemmafruar en stund till o sen så får jag väl börja läsa en bok eller så.. en timme jäsning o så 45 minuter i ugn... kommer aldrig komma i säng..

  • The_mama97mia 12 april 2009

    HJÄLP, hoppar på den här tråden och ber om råd och tips. Jag skållade hel råg och vetekross i förrgår lunch, det har då stått plasttäckt i mer än ett dygn. Idag tillsatte jag ett halvt pkt jäst o en massa annat. Dvs jag gjorde en deg. Nu har den stått o jäst i fem timmar o den har liksom inte vuxit. Ska jag låta den stå i kylen över natten eller ska jag baka ut nu o jäsa ?
    Hmmm...

  • AnneNi 12 april 2009

    Jag vet inte säkert, men jag tror att jag hade låtit den stå i kylen och sett om den var bättre imorgon... Hade du varm eller kall degvätska? Var den kall så ökas ju jäsningstiden, var den för varm kan jästen ha dött...
    Lycka till, hoppas det blir bra!

  • The_mama97mia 12 april 2009

    Jag har bakat ut den nu till två bröd, får jäsa ytterligare ngn/några timmar, det här blir spännande.
    Jag tillsatte ingen degvätska utan den var liksom rumstempererad när jästen gick i.
    Vi får se, kul att experimentera. Tack för tips!

  • lena4 26 juli 2009

    Har fått en surdeg eller HERRMAN som den heter . Den har stått i tio dagar på köksbänken och mått toppen. Fått mat när den är hungrig och blivit omrörd ibland. Nu har jag delat den i fem delar och bakat en kaka på en del, limpa på en del ,givit bort två andra till väninnor. Den sista delen tänkte jag prova frysa?????? Eller kan man inte frysa surdeg ????
    Nån som vet ????

  • ThomasP 26 juli 2009

    jag fryser min surdeg och det går bra

  • hansdotter 26 juli 2009

    Jag blir så nyfiken på surdeg. Vilka är fördelarna med surdeg?

  • lena4 27 juli 2009

    Tyvärr kan jag inte svar på din fråga hansdotter . Jag har så dålig erfarenhet av den.
    Har inte andvänt så mycket.

  • Myggan-65 27 juli 2009

    Fördelar med surdeg är att det blir ett nyttigare bröd. Man kan använda sig av betydligt mindre jäst (man kan halvera mängden mot vad man använder normalt), man får ett bröd som inte smular speciellt mycket. Och om jag inte missminner mig så så finns det i surdegen nyttiga bakterier som är väldigt bra för kroppen. Och att det är gott är ju inte den minsta fördelen. :D

  • Myggan-65 27 juli 2009

    Just ja, jag glömde att brödet blir lite mer hållbart oxå. :D

  • Okänd 27 juli 2009

    Den här surdegen tar fem dygn att utveckla, den håller sig i princip hur länge som helst i kylskåpet, den behöver alltså inte frysas. Dagen innan man skall baka tar man fram den och "matar" den med mjöl och vatten och låter den stå på köksbänken ca ett dygn. Den brukar då ha ökat sin volym fyra till sex gånger! När man tagit det som går åt till baket ställer man den i kylen igen.
    Att ställa den på kylskåpet och andra konstigheter som att blanda i rivet äpple passar inte den här äkta surdegen!

    Surdeg

    Lycka till med baket!

  • woopi 28 juli 2009

    JO det går utmärkt att frysa surdeg, jag tar ca 1 1/2 dl.i varje påse och fryser in.det räcker till 4 limpor ungefär varje bak.Surdegen kan du ha i frysen upp till 1 år...

  • Moline 1 augusti 2009

    Någon som provat Kronjästs produkt "Bagarens jästmix för matiga surdegsbröd" ?

    Har köpt en påse för att jag trodde att det skulle gå att använda i min bakmaskin men läser jag på påsen verkar det nästan lika omständigt som "vanligt" surdegsbak.

    Skulle vara kul att höra om någon testat (om det är värt besväret).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.