Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

surdegsbröd i bakmaskin

  • lillawe 4 februari 2009

    Är det någon som har ett bra recept till bakmaskinen med surdeg.

  • jola16 9 februari 2009

    Jag kör numera alla mina bröd i bakmaskin med surdeg. Använder ingen jäst alls. Senaste året har jag uteslutande använt vetesurdeg, och då även till rågbröd.

    Hur jag gör:
    Min bakmaskin har ett degprogram. Med detta kör jag ett bröd, så att det exempelvis är "klart" till runt kl 21 på kvällen.
    Till ett stort bröd använder jag kanske 100g vetesurdeg, när det i receptet står motsvarande 50g färskjäst (minns inte nu i huvudet hur mycket torrjäst det motsvarar... 6g?).
    Sedan ställer jag in bakmaskinen för gräddning av brödet exempelvis till klockan 6,30 på morgonen (beroende på när man har tänkt att gå upp förstås...).
    Detta fungerar alldeles utmärkt!

    Jag använder Julas bakmaskin. Fungerar klockrent. (Men jag fick lossa ett par skruvar i "ugnen" för att komma åt högtalaren och kleta typ silikonlim på den, så att den låter bara lagom högt, och sedan skruva ihop allt igen...)

    Ett tips är att notera (åtminstone i huvudet) hur många timmar som bröden har fått jäsa, för att hitta fram till optimalt antal timmar mellan "degprogram" och "gräddningsprogram". Olika surdegar har olika jäskraft, så det är bra att ta reda på detta för sin surdeg.

    Sedan så sparar jag lite av vetesurdegen, matar den med exempelvis 150 g vetemjöl + 100 g vatten, som jag rör ihop ordentligt i en plastburk med lock. Låter den stå framme under natten, med locket lite på glänt. Sedan ställer jag in burken i kylskåpet tills det är dags att använda den.
    Bakar jag inte på länge, tar jag fram burken, slänger det mesta av surdegen och matar den på nytt.

    När jag började baka med surdeg för länge sedan, tog jag både lite jäst och surdeg. Det jäser förstås mycket fortare, men resultatet blir aldrig lika gott, saftigt och hållbart!

    Jag bakade senast igår/idag grötbullar, med beredning av degen i bakmaskinen, och sedan i morse gjorde jag bullar som fick jäsa + gräddas i vanliga ugnen. De blev "farligt goda" enligt "regeringens" kommentar i morse... :)

    Lycka till!

    Hälsningar,
    /Jonas

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.