Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdegsbröd utan "syra", varför?

  • Duvdrottningen 28 oktober 2009

    Jag tycker om surdegsbröd, som verkligen är surt/syrligt. (L) Men jag har svårt att få till smaken hemma. Har gjort vildjäst och har läst att det blir mildare smak på det. Men nu gjorde jag en rågsurdeg och bakade på, men tycker inte det är särskilt surt för det. Jag lade i lite jäst för att hjälpa jäsningen på traven. Kan det ha förstört smaken? :o

  • poffa 29 oktober 2009

    Gör en rågsurdeg.
    Dag 1. 1 dl mjöl, 1 dl vatten. rör runt täck med plast.
    Dag 2 . 1 dl mjöl, 1 dl vatten. rör runt täck med plast.
    Dag 3 . 1 dl mjöl, 1 dl vatten. rör runt täck med plast.
    Gör sedan en försurdeg på 9 dl vetemjöl 4 dl vatten, en nypa jäst, som får ligga tillsammans under natten.

    Dag 4.

    Baka sedan på dessa två degar tillsammans. Tillsätt mer vetemjöl till rätt konsistens, knåda. Den här degen ska vara ganska lös och lite sladdrig men hanterbar.

    Vik ihop degen försiktigt och låt den jäsa i ca 45 minuter. Vik igen och låt jäsa 30 minuter.

    Grädda på 260 grader ca 15-20 minuter tills ytan får fin färg, sänk sedan värmen till 160 grader.
    Brödet är klart när innertemperaturen har nått 96-98 grader.


    Det här brödet blir kanonsurt. :)


    För att få ett bröd som blir surt så handlar det om PH-värdet och om hur lactobakterier verkar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.