Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tina fryst bröd

  • ScarlettRose 21 juli 2011

    Hej!

    Jag har en fråga angående fryst bröd.
    Jag jobbar på ett kontor där de flesta just nu har semester och bageriet där jag brukar köpa bröd till morgonfikan har stängt. Så nu består morgonfikan - för de få som inte är lediga - av frallor från frysen.
    Frågan är: Hur tinar jag dessa frallor på bästa sätt?

    Har även en äppelkaka i frysen hemma som jag inte riktigt vet hur jag bäst tinar. Vill ju inte att den ska bli blöt av eventuell frost som smälter, men vill inte heller att den ska bli för torr.

  • Lunchdax 21 juli 2011

    Tina bröd (limpor) i ugn på 200grader ca 10min (beror på storleken på brödet). Bröden blir lite knapriga på utsidan och smakar bättre än nybakat tycker jag. Småfrallor måste förstås vara inne mycket kortare stund, några minuter bara men så att de blir varma inuti också. Ibland tar jag och värmer de en stund, sedan tar jag ut de och delar de på mitten och fortsätter in i ugn. Då blir de garanterat varma inuti också, dessutom får de den lite extra kanten inuti som är så god till hamburgare, smörgåsar mm.

    Det är faktiskt stor skillnad att göra i ugn jämfört med micron som annars ger svampiga bröd. :)

    Bullar tar jag däremot i micron eftersom de ska vara mjuka och "svampiga", men kör inte för länge för då blir de stenghårda och torra. Det går fort! Men kanske äppelkakan funkar i ugnen, jag vet inte riktigt. :)

  • ScarlettRose 21 juli 2011

    Låter som en kanonlösning... om jag bara hade haft en ugn på kontoret. Har bara tillgång till kyl/frys och micro här. Och det är just det där svampiga jag vill slippa trots att jag värmer dem i micron. Papper runt som kan suga upp det blöta? Eller sugs det ändå upp av frallorna så de blir svampiga i alla fall?

  • blekegreven 21 juli 2011

    Ta fram frallorna ca 1 timme innan fikat (lägg dem i en ny lite större plastpåse för att få bort ev frost) Då hinner de tina till fikat helt utan uppvärmning. Inte så bra som i ugn kanske, men klart bättre än i mickron.

    Äppelkakan tar du fram kvällen innan och ställer i kylen så tinar den över natten.
    (För bästa resultat slår du in den i folie istället för plastpåsen och ser till att detta inte nuddar toppen på kakan, då slipper man att den suger åt sig ev kondens)

  • ScarlettRose 21 juli 2011

    Ska testa det. Tack! :)

  • Lunchdax 27 juli 2011

    Nu har ni nog redan mumsat på allting redan, men jag kom på att jag hört någonstans ifrån att man kan micra bröden/ bullarna med ett glas vatten stående i micron. Då ska de tydligen inte bli torra men inte heller svampiga.... men jag har inte provat. :) hoppas det blev gott i alla fall!

  • Tesslatess 27 juli 2011

    min farmor brukade tina bullar i en kastrull på spisen =)

  • The_mama97mia 27 juli 2011

    ja, vad gjorde vi innan vi hade micron...

  • amoz 27 juli 2011

    Vi fick väl lugnt vänta tills de var tinade kan jag tro\o/

  • LinneaThornberg 27 juli 2011

    tina brödet i en ny plastpåse med lite hushållspapper i, samma i micron, vira in frallan med några varv hushållspapper/torky så att de täcker hela frallan/kakan/vad som helst. funkar helt klart bäst. inte för länge bara, prova dig fram. :)

  • pianilli 28 juli 2011

    JAG vet ett bra sätt! 8-|
    Tina i plastpåse i ugn på mkt låg värme ca 50 gr. Blir som nybakade!
    Psst...fick tipstet av en brandman,kollega till mig.

  • pianilli 28 juli 2011

    Ska stå tipset, naturligtvis...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.