Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips för safftigare bröd...

  • hybrex 17 februari 2010

    Hej, har nyss varit iväg och handlat och upptäckte i en hylla att det fanns något some hette "fibrex" hade tidigare sett att det funnits med i några brödrecept men inte vetat vad det varit och inte tänkte på det. Men sen rätt vad det var så såg jag det och köpte ett paket.

    Gillar att exprimentera och gör nästan varje gång jag gör bröd ett helt annat recept och börjat tillsätta fibrex i varje recept. Tycker att brödet blir safftigt men eftersom jag nästan hela tiden gör ett helt annat bröd så är det svårt att veta. Tänkte om det var någon annan hade erfarenheter eller tankar kring "fibrex" som vill dela med sig :p

    Det står på paketet att man kan tillsätta fibrex för att just göra brödet saftigare och för att det ska hålla sig längre. Man ska då tillsätta 30-60g fibrex per kilo mjöl (30g=1dl). För varje dl fibrex ska man även tillsätta 1 dl extra vätska.

    Själv brukar jag tillsätta 30g fibrex per kilo mjöl. Någon annan som har mer erfarenhet och tycker någon annan mängd är lämpligare eller att man kanske inte ens ska använda det. Vill ha så mycket reflektioner som möjligt (Y)

    Mvh//Bördfantasten

  • Gnurf 17 februari 2010

    Jag har använt fibrex, dock inte regelbundet. Ett hett tips för saftigare bröd är såklart annars att optimera mängden tillsatt mjöl, lösare deg helt enkelt. Jag brukar oxå riva rotfrukter och blanda i mina jäsdegar för matbröd...morot, palsternacka, selleri och även rödbeta. Dessa är i princip att betrakta som fibrex då det är stort fiberinnehåll och ett naturligt vatteninnehåll. Rotfrukter kan ju tex centrifugeras till juice...(Y) då de binder mycket vätska..:D

    Mvh/ytterligare en Brödfantast

  • Gnurf 18 februari 2010

    Puff puff...

    Ja men nu läser jag ju att Fibrex är gjort med betfiber, då var jag ju inte så fel ute där i mina fabuleringar kring rotfrukter...:D

    http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=90&ProductPage=1&ProductID=85&GroupID=7

    Någon fler måste väl ha tips kring en så pass viktig fråga som saftigt Matbröd!?? Alla Ni Surdegsvirtuoser...får man saftigare bröd med Surdeg!?? :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.