Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på att lyckas med surdegar

• mammanROSA 4 januari 2010

Bakar en del bröd och med bra resultat, men när det gäller surdeg så blir de inte lika bra :(.
    Har provat ett par ggr men gett upp...
    Är det någon som har ett bra nybörjar recept eller tips för att lyckas med att baka dessa goda bröd:).
    Har köpt Jan Hedhs bok: Bröd. En bok som verkar bra, men recepten tycker jag verkar lite för avancerade för en nybörjare.

• asasto 4 januari 2010

Tycker inte det är svårt att lyckas ifall man använder en surdeg som inte är nystartad utan gör den 1-2v åtminstone innan du bakar så den har kommit igång väl, att baka på en surdeg som man startat bara några dagar innan tycker inte jag går lika bra, surdegen blir bara bättre med tiden min surdeg jag har nu startade jag för ca 1år sedan och den funkar utmärkt.

+Man måste låta baket ta tid, ibland tar det längre tid för bröden att jäsa ex. då man har ett hus med inte alltför hög temperatur på vintern. +Man bör baka med termometer ifall man bakar limpor. +Mjölet ska helst vara färskt inget gammalt som stått längst in i mjölskåpet.

Jag har provbakat en del av Jan Hedhs bröd och alla är inte så krångliga, jag brukar dock främst baka ett rågbröd som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter men på samma sida kan man göra ett bröd med samma deg + man tillsätter fikon i. Jag brukar dock ofta baka i vanliga avlånga sockerkaksformar, det jag kan säga om boken är att man oftast inte behöver allt mjöl som står i recepten + enligt min termometer är bröden klara mycket snabbare än vad de ska bli klara enligt boken.

• boz1965 5 januari 2010

Testa det här brödet:

Rugbrød med surdej

Det är lite omständigt första gången du bakar det eftersom surdegen ska göras, men när den väl är avklarad så har du en mycket bra surdeg i "all framtid" om du vårdar den väl. Brödet funkar fint att göra även om man är nybörjare på surdeg.

• Countrygirl 5 januari 2010

Köp rågmjöl, läs på påsen, recpt på surdeg, helt oslagbart. Jag har lyckats varje gång.

• mammanROSA 5 januari 2010

Skrivet av boz1965 den 5 jan 2010

Testa det här brödet:

Rugbrød med surdej

Det är lite omständigt första gången du bakar det eftersom surdegen ska göras, men när den väl är avklarad så har du en mycket bra surdeg i "all framtid" om du vårdar den väl. Brödet funkar fint att göra även om man är nybörjare på surdeg.

Tack alla för bra svar!!!
    Ska prova de här receptet!

• mammanROSA 5 januari 2010

Glömde fråga boz1965, vart hittar jag klippt eller skurna rågkärnor?

En fråga till här på tråden:
    Jag använder stenmalet ekologiskt mjöl när jag bakar och tycker att det jäser upp bättre och fortare. Någon som har samma erfarenhet?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.