Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på bra "första"-limpor?

  • amulett 10 oktober 2009

    Hej!

    Jag skka försöka börja baka frukostbröd, antingen i bullform eller som limpor. Men eftersom jag aldrig har bakat limpor (eller bröd över huvud taget) känner jag mig väldigt osäker.

    Någon som har tips på bra recept att börja med, och som man klarar med två småttingar klängande i benen/skrikande i babysitter? :p

    Receptet kan inte innehålla mjölkprotein, dvs mjölk, yoghurt, fil, ost, keso mm. (en del går ju att byta ut, men inte allt)

    Tack för hjälpen!!!

  • Annafbg 10 oktober 2009

    Hej!
    Det här brödet är väldigt lättbakat och väldigt, väldigt gott! Behöver inte jäsa, så det går snabbt att få det färdigt. Det innehåller mjölkprodukter, men de måste väl gå att byta ut mot Alpro el dyl?
    Snabba frukt- och frölimpan
    Lycka till med brödbaket!

  • NinniM 10 oktober 2009

    Då ska du göra nåt i långpanna, utan jäst, då kan du gå ifrån hur du vill.

    Laktosfria produkter kryllar det ju av numera så det är bara att prova.

    Jag gjorde ett bröd i långpanna som fortfarande är populärt nu när barnen börjar bli vuxna.

    1 lit filmjölk, 1kg rågsikt, 3,5 dl ljus sirap, 4 tsk bikarbonat, 2 tsk bakpulver. Bara blanda ihop o häll i långpanna (behöver ej smörjas).
    In i ugnen 100 grader i exakt 40 min, höj sedan utan att ta ut det till 150 grader o grädda i 30 min till.
    Brödet blir nästan svart. Låt kallna o skär sedan upp limpor lagom stora o lägg i plastpåsar. Frys in det du inte behöver ha uppe. Går snabbt att tina o smakar nybakat.

    Lycka till!

  • asasto 10 oktober 2009

    Jag brukar i stort sett aldrig ha några mjölkprodukter i bröd det brukar bara vara mjöl + vatten + jäst + surdeg + salt i mina bröd.

    Även vanliga brödrecept utan surdeg typ de som finns i vanliga kokböcker är ofta utan mjölkprodukter, recept på mjukbröd med mjölk i kan man ofta använda vatten i istället för mjölk i skillnaden blir oftast bara att skorpan blir knaprigare när man bakar på vatten.

  • mattjejen 10 oktober 2009

    Hej!

    Det här brödet e jättelätt att baka å riktigt gott!
    Mjölken måste du kunna byta ut mot havremjölk lr soyamjölk... å det måste väl finnas nåt så du kan byta ut margarinet om det oxå behövs...

    Sirapslimpa från skärgården

    Lycka till med brödbaket!

  • Lotten_J 11 oktober 2009

    Håller med mattjejen här ovanför ang recept, sirapslimpan är god. Det finns en annan limpa här som heter "Säterlimpa" om du vill baka utan mjölk, den är helt suverän och snarlik sirapslimpan. Obs! ang receptet så anv jag inte 3 pkt jäst till denna, 2 pkt räcker för det är bara 1 liter degvätska samt 3 ägg istället för 4 men det gör man ju som man vill. Själv har jag mycket svårt för matbröd bakat med t.ex filmjölk och bikarbonat som jäsmedel då jag tycker dessa blir så kompakta och att de är inte så goda att äta dagen efter. Föredrar helt enkelt vanlig jäst som jäsmedel. Kanske gör jag ngt fel men men....

  • flingsalt 11 oktober 2009

    Skrivet av NinniM den 10 okt 2009

    Då ska du göra nåt i långpanna, utan jäst, då kan du gå ifrån hur du vill.

    Laktosfria produkter kryllar det ju av numera så det är bara att prova.

    Jag gjorde ett bröd i långpanna som fortfarande är populärt nu när barnen börjar bli vuxna.

    1 lit filmjölk, 1kg rågsikt, 3,5 dl ljus sirap, 4 tsk bikarbonat, 2 tsk bakpulver. Bara blanda ihop o häll i långpanna (behöver ej smörjas).
    In i ugnen 100 grader i exakt 40 min, höj sedan utan att ta ut det till 150 grader o grädda i 30 min till.
    Brödet blir nästan svart. Låt kallna o skär sedan upp limpor lagom stora o lägg i plastpåsar. Frys in det du inte behöver ha uppe. Går snabbt att tina o smakar nybakat.

    Lycka till!


    Laktos = mjölksocker
    Laktosfria ersättningar innehåller mjölkprotein.

    Det är stor skillnad på att vara allergisk mot laktos och mjölkprotein. Det finns inte alls lika mycket ersättningar.

    Mitt tips är att baka bröd som innehåller vatten eller mjölk och då byta ut mjölken mot havremjölk. Soyamjölk och andra soyaprodukter skall helst undvikas då en person med mjölkallergi har lätt för att få soyaallergi.

  • amulett 11 oktober 2009

    Skrivet av flingsalt den 11 okt 2009

    Laktos = mjölksocker
    Laktosfria ersättningar innehåller mjölkprotein.

    Det är stor skillnad på att vara allergisk mot laktos och mjölkprotein. Det finns inte alls lika mycket ersättningar.

    Mitt tips är att baka bröd som innehåller vatten eller mjölk och då byta ut mjölken mot havremjölk. Soyamjölk och andra soyaprodukter skall helst undvikas då en person med mjölkallergi har lätt för att få soyaallergi.



    Ja, det är tyvärr en vanlig tro att laktosfritt fungerar för mjölkproteinallergiker ... gör det inte helt enkelt att äta ute på restaurang. Vi kör med havremjölk här hemma, och undviker soja av precis de skäl du nämner.
    Men jag har inte hittat något vettigt att byta ut filmjölk/yoghurt till.

    Tack för alla svar! Ska kolla igenom recepten och ta tag i bakningen. Längtar redan efter doften av nybakt bröd!!!

  • Okänd 11 oktober 2009

    Mycket enkla att baka, ett perfekt frukostbröd!

    Grova olivbullar

    Lycka till med baket! :D

  • NinniM 11 oktober 2009

    Hej Amulett!

    Du har självklart helt rätt, det var jag som tänkte helt fel.

    Då förstår jag att du har stora problem att hitta bra recept.
    Men det finns ganska många recept här har jag sett när jag letat bland
    alla matbrödsrecept. Sen är ju smaken som baken, så det är bara att prova
    sig runt.

    Lycka till

  • flingsalt 11 oktober 2009

    Skrivet av amulett den 11 okt 2009

    Skrivet av flingsalt den 11 okt 2009

    Laktos = mjölksocker
    Laktosfria ersättningar innehåller mjölkprotein.

    Det är stor skillnad på att vara allergisk mot laktos och mjölkprotein. Det finns inte alls lika mycket ersättningar.

    Mitt tips är att baka bröd som innehåller vatten eller mjölk och då byta ut mjölken mot havremjölk. Soyamjölk och andra soyaprodukter skall helst undvikas då en person med mjölkallergi har lätt för att få soyaallergi.



    Ja, det är tyvärr en vanlig tro att laktosfritt fungerar för mjölkproteinallergiker ... gör det inte helt enkelt att äta ute på restaurang. Vi kör med havremjölk här hemma, och undviker soja av precis de skäl du nämner.
    Men jag har inte hittat något vettigt att byta ut filmjölk/yoghurt till.

    Tack för alla svar! Ska kolla igenom recepten och ta tag i bakningen. Längtar redan efter doften av nybakt bröd!!!


    Jo tack jag vet.. men man får vänja sig vid att vara lite tjatig och frågvis när man ska äta "ute". Men lite tråkigt är det att man ofta får berätta skillnaden - även där. Själv har jag fått vara en tjatig i 10 år nu...

    Vill du fråga om något så får du gärna skriva till mig direkt. :)

  • flingsalt 11 oktober 2009

    Ett tips!

    Gå in på: www.allergimat.com

    Där kan du göra detaljerad sökning på recept.. dvs du kan bocka för att recept du söker inte får innehålla mjölkprotein.

    Superbra! (Y)

  • anmawa 11 oktober 2009

    (L)Dem här är lätta att göra och sköter sig nästan själva. Dessutom går dem ju hem på dagis och hos oss som har tonåringar som helst vill ha färdigskivat bröd typ längtan. Jag har gjort dem på vatten och det gick jättebra. Lycka till med baket.
    Lillans limpor

  • emilgunnarsson 14 oktober 2009

    Trevligt trevligt, jag ska nog baka en tårta. :P

  • boz1965 14 oktober 2009

    Det enklaste borde vara nån form av franskbröd. Det är ju i princip bara mjöl, vatten, salt och jäst.

  • idea_ 14 oktober 2009

    Det här superenkla brödet provade jag i går: Dinkelbröd med siktat mjöl Det blir så där härligt Chiabatta luftigt innuti och knaprigt utanpå, ska jag deffinitivt göra fler gånger. Behöver ytterst lite arbetstid då man bara rör/knådar ihop alla ingredienser och sedan slår över i två smorda formar och låter jäsa en timme innan man gräddar av det. Då degen ska vara ganska lös går det fort att röra ihop den.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.