Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utölimpan

  • annasmat 15 augusti 2010

    Hej är det någon som har receptet på den goda och välsmakande Utölimpan???

    Tacksam för receptet!

    Annasmat

  • chrisq 15 augusti 2010

    :DDsök på utö limpa finns hur många som helst

  • annasmat 15 augusti 2010

    Hej, jag har sökt på nätet och bara hittat ett recept på Utölimpa och det med bikarbonat!!
    Jag vill ha originalreceptet med skållning och jäst och det hittar jag inte!
    Skriv gärna en länk om du har något bra!

    Hälsningar
    YK

  • segerwitch 15 augusti 2010

    :) Kan det vara den här???
    Tre råglimpor av typ "Utölimpa"
    Skållad deg 1:
    9 dl vatten
    4 msk fänkålsfrön
    3 dl rågflingor
    5 dl grovt rågmjöl
    1 msk salt
    • Koka upp vattnet. Lägg i fänkålsfröna så de blir mjuka under tiden vattnet svalnar något (90 grader). Gör en skållad deg genom att hälla vattnet över flingor, mjöl och salt i en bunke. Blanda väl med en slev. Låt svalna till 37 grader, antingen under en duk eller utan. Beror lite på hur lång tid man kan hålla på. Degen kan med fördel stå till nästa dag också.
    Deg 2:
    50 g färsk jäst
    3 dl vatten
    ½ msk ättikssprit (Kan uteslutas. Ättikan framhäver rågsmaken.)
    6 dl grovt rågmjöl
    10 till 12 dl rågsikt
    ½ till 2 dl sirap alt honung (Jag föredrar ½ dl honung eftersom jag inte tycker bröd ska ha för söt smak.)
    rågsikt till utbakningen
    • Lös jästen i 37 gradigt vatten. Häll över den skållade degen. Tillsätt ättika, sirap/honung och mjölet
    • Ta upp på bakbord och knåda till en fast och smidig deg. Den kan gärna vara lite "kladdig". Lägg i bunken och låt jäsa minst en halvtimme, helst längre, under duk.
    • Dela i tre delar och knåda ihop dem till limpor som läggs på en plåt. Jäs på plåten minst en halvtimme, under duk.
    • Grädda ca 45 till 60 minuter i 200 - 225 grader. Knacka på undersidan på brödet för att känna om det är klart. Det ska låta lite ihåligt.
    • Låt svalna inlindat i handduk. Den goda rågsmaken kommer fram dagen efter. Skäres i tunna skivor


    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.