Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad gör jag för fel med foccacian??

  • Esprite 13 augusti 2010

    Har bakat foccaia idag som jag penslat med olivolja och strött över flingsalt, hackade oliver, rosmarin och soltorkade tomater. Men när brödet svalnat så trillar oliverna och tomaterna av. Varför??

    I den sista omgången som står på jäsning nu så blandade jag i tomaterna och oliverna i degen, får se om det blir bättre.

  • mssalmonella 13 augusti 2010

    Jag har aldrig bakat det själv. Men man kanske behöver trycka ner de lite i degen?

  • Esprite 13 augusti 2010

    Det gjorde jag men det åkte upp igen i jäsningen.

  • Cafelatte 13 augusti 2010

    Ska bara vara att trycka ner oliver, tomater eller vad du nu använder innan du sätter in Foccaccian i ugnen.

    Gör hål med fingertopparna i degen och strö över oliverna, tomaterna eller vad det kan tänkas vara och att inte förglömma, rosmarin.

    Salta och stänk över olivolja.

  • zudette 13 augusti 2010

    Jag jäser inte efter jag tryckt ner oliverna utan jag gräddar direkt (enligt receptet jag använder). Jag gräddar min focaccia i en form som är typ 30x40 så jag trycker ner ett bakplåtspapper i den där jag häller i degen. Det gör att jag kan lyfta ur brödet istället för att vända ur det och det gör också att ev lösa oliver/tomater inte trillar lös - Kanske ett tips t dig?

  • Cafelatte 13 augusti 2010

    Hej,

    Jag brukar göra Focaccia.
    Checka mitt enkla recept i kokboken.
    Degen ska jäsa innan du trycker ner Oliver, Tomater etc.

    //Cafemoccha

  • Esprite 13 augusti 2010

    Jag hade också bakplåtspapper i plåten.

    Men när jag blandade oliverna och tomaterna i degen blev det mycket bra. Så hade jag salt och rosmarin ovanpå.

  • FruAst 13 augusti 2010

    Du har ju liksom inget klister under oliverna och tomaterna, då måste du trycka ner dem i degen innan det jäser och sen hoppas på att det mesta stannar kvar. När du gör kanelbullar klistrar man pärlsockret med ägg. Men det blir ju inte rätt på foccacian så då får man hitta på nåt annat! Jag kommer inte på något bra men det kanske någon annan gör. Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.