Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför blir mina bröd oftast platta?

  • Lotten_J 29 oktober 2008

    Verkar som att jag har väldans tur med mina bröd som blir så höga och fina TROTS att jag bakar med grovt mjöl och salt som jag sätter i sist... ...vore skoj att veta vad det då beror på.....(Y) Har väl "magiska" fingrar :o

    Skrivet av Ellii den 28 okt 2008

    Nu vill jag verkligen sätta i gång och baka! Det där med vilket mjöl sort man använder stämmer nog bra, jag vet att jag har gjort ljusa bröd som blivit jätte fina och att det är främst bröd med grovre mjöl som inte vill som jag! Antar att man får pröva sig fram till man hittar ett koncept som passar! :)

  • Geronimo 29 oktober 2008

    Jag tyckte att du skrev att du hade i saltet från början? :o:D

  • Geronimo 29 oktober 2008

    Skrivet av Lotten_J den 29 okt 2008

    Verkar som att jag har väldans tur med mina bröd som blir så höga och fina TROTS att jag bakar med grovt mjöl och salt som jag sätter i sist... ...vore skoj att veta vad det då beror på.....(Y) Har väl "magiska" fingrar :o
    Eller tigrar? Hi Hi :D
    Skrivet av Ellii den 28 okt 2008

    Nu vill jag verkligen sätta i gång och baka! Det där med vilket mjöl sort man använder stämmer nog bra, jag vet att jag har gjort ljusa bröd som blivit jätte fina och att det är främst bröd med grovre mjöl som inte vill som jag! Antar att man får pröva sig fram till man hittar ett koncept som passar! :)

  • Smulpajen 29 oktober 2008

    Jag är så sugen på att sätta en deg, men jag har snart inget kvar av köket :'( Nytt är påväg:D Sen ska jag baka massor med härliga ljusa och mörka surdegsbröd :p:p Jag längtar (L)

  • Geronimo 29 oktober 2008

    Sätta en deg?
    Sätt Dig PÅ en deg, ISTÄLLET!
    INTE i cykel STÄLLET!
    Och vila!:Z:Z:D(L)





    Skrivet av Smulpajen den 29 okt 2008

    Jag är så sugen på att sätta en deg, men jag har snart inget kvar av köket :'( Nytt är påväg:D Sen ska jag baka massor med härliga ljusa och mörka surdegsbröd :p:p Jag längtar (L)

  • Smulpajen 29 oktober 2008

    :D:D:D
    Vila??:o Vem har tid med det tror du??(H) Vi har haft bombnedslag i köket :'(

    Skrivet av Geronimo den 29 okt 2008

    Sätta en deg?
    Sätt Dig PÅ en deg, ISTÄLLET!
    INTE i cykel STÄLLET!
    Och vila!:Z:Z:D(L)





    Skrivet av Smulpajen den 29 okt 2008

    Jag är så sugen på att sätta en deg, men jag har snart inget kvar av köket :'( Nytt är påväg:D Sen ska jag baka massor med härliga ljusa och mörka surdegsbröd :p:p Jag längtar (L)

  • Geronimo 29 oktober 2008

    Dä va´ba´på sköj! -Så klart att Du inte har tid!:D:D:D:D(L)





    Skrivet av Smulpajen den 29 okt 2008

    :D:D:D
    Vila??:o Vem har tid med det tror du??(H) Vi har haft bombnedslag i köket :'(
    Skrivet av Geronimo den 29 okt 2008

    Sätta en deg?
    Sätt Dig PÅ en deg, ISTÄLLET!
    INTE i cykel STÄLLET!
    Och vila!:Z:Z:D(L)





    Skrivet av Smulpajen den 29 okt 2008

    Jag är så sugen på att sätta en deg, men jag har snart inget kvar av köket :'( Nytt är påväg:D Sen ska jag baka massor med härliga ljusa och mörka surdegsbröd :p:p Jag längtar (L)

  • Lotten_J 29 oktober 2008

    Ja skrev fel i all hast...nåja ids inte bry mig så mkt om vad det beror på, bara att konstatera att jag har tur med att få höga fina bröd i alla lägen så inte vet jag.....

    Skrivet av Geronimo den 29 okt 2008

    Jag tyckte att du skrev att du hade i saltet från början? :o:D

  • piusamadeusmozart 29 oktober 2008

    Ingen verkar ta vàderleken i konsideation men det àr sanning, bra vàder ger bàttre gàsning varesig man har jàskorgar eller ej.... apropà salt... ibland lòser jag t.om. upp jàsten i salt och mina degar jàser bra àndà.... om jag flirtar med dem

  • Smulpajen 29 oktober 2008

    Skrivet av piusamadeusmozart den 29 okt 2008

    Ingen verkar ta vàderleken i konsideation men det àr sanning, bra vàder ger bàttre gàsning varesig man har jàskorgar eller ej.... apropà salt... ibland lòser jag t.om. upp jàsten i salt och mina degar jàser bra àndà.... om jag flirtar med dem

    Vädret spelar roll, det är sant. Om det är ruskigt lågtryck undviker jag att baka bröd. Dom flesta gånger det blir misslyckat har det varit lågtryck:(

  • Limparion 29 oktober 2008

    Jag hittade ett tips i ett recept av Kristinfahl, att man skulle kavla ut brödet för att sen rulla ihop det, så blev det höga fina limpor.. och det blev det! Jag rekommenderar verkligen hennes recept på sötlimpa, tror det var där jag hittade tipset också.(Y)

  • Geronimo 30 oktober 2008

    Hej! :D
    Jag kavlar aldrig mina mat och surdegsbröd.
    Bröd som Jag vill ha runda vare sig dom skall jäsa i jäskorgar, på plåt eller bakbordet så "Rundriver" Jag degen, vilket ger ett slätt bröd med bra ytspänning.

    "Uppslagning" av degen, gör Jag när Jag vill ha avlånga bröd.
    -Det är svårt att i text beskriva hur man går till väga, när man inte har ritprogram eller kan lägga in bilder här.
    -Men i böckerna " Riddarbageriets Bröd och Jan Hedhs bok "Bröd" finns det utmärkta bilder på hur man går till väga, och som är böcker som Jag varmt vill vill rekommendera. (Y)

    Ett Tips! (Y)
    När jag var på bakkurs vid Saltå Kvarn, så hade Vi bakbordsdukar och bakade på, och som var ca 3 mm tjocka , och som var otroligt bra att jobba med degarna på.
    Jag inhandlade 2 st. i och med att Jag har 2 bakbord. Dukarna som Jag köpte har måtten 60 x 45 cm.
    -och som ligger där dom ligger utan att fara runt på bakbordet.
    Jag vet inte om Saltå säljer via nätet.
    "Smulpajen" kanske vet om det finns där Hon handlade sin jäskorgar i Linköping,
    Hon kommer säkert med nåt vettigt inlägg i den här tråden.
    :D (Y)

  • Ellii 30 oktober 2008

    Vad innebär det att man "rundslår" brödet?

    Elin

  • Smulpajen 30 oktober 2008

    Jag har aldrig använt bakduk/kavelduk, men skulle gärna prova för jag tror det är toppen. "Min" trevliga affär i Linköping har nu dessa till försäljning och kan beställas över nätet. Pris: 55:-. Tror nog jag ska investera i en sådan(L) http://www.bitbox.se/1004/index.php?visaProdukt=26&visaKat=14&visaArtikel=481

  • Geronimo 30 oktober 2008

    Förlåt det heter " Rundriver" i stället för " Rundslår",- Jag var nog inte vaken när Jag skrev.:Z

  • Geronimo 30 oktober 2008

    Jag kunde ge Mig F-N på att Du skulle dyka upp som räddande Ängel. Men är det likadana? Mina Jag har för mig att mina kostade nästan 200:- st,
    Jag kan ha fel,-skall kolla.:D
    NU Har jag kollat, dom kostar 210 kronor hos Saltå.
    Jag undrar verkligen om det likadana dukar.
    Mina är som Jag skrev ca 3mm tjocka.:D:D


    Skrivet av Smulpajen den 30 okt 2008

    Jag har aldrig använt bakduk/kavelduk, men skulle gärna prova för jag tror det är toppen. "Min" trevliga affär i Linköping har nu dessa till försäljning och kan beställas över nätet. Pris: 55:-. Tror nog jag ska investera i en sådan(L) http://www.bitbox.se/1004/index.php?visaProdukt=26&visaKat=14&visaArtikel=481

  • Smulpajen 30 oktober 2008

    Hihihi:p Vet inte om det är samma kvalitet som Saltås, men är värt att prova! Priset var det ju heller inget fel på *blink* (Y)

    Skrivet av Geronimo den 30 okt 2008

    Jag kunde ge Mig F-N på att Du skulle dyka upp som räddande Ängel. Men är det likadana? Mina Jag har för mig att mina kostade nästan 200:- st,
    Jag kan ha fel,-skall kolla.:D



    Skrivet av Smulpajen den 30 okt 2008

    Jag har aldrig använt bakduk/kavelduk, men skulle gärna prova för jag tror det är toppen. "Min" trevliga affär i Linköping har nu dessa till försäljning och kan beställas över nätet. Pris: 55:-. Tror nog jag ska investera i en sådan(L) http://www.bitbox.se/1004/index.php?visaProdukt=26&visaKat=14&visaArtikel=481

  • Geronimo 30 oktober 2008

    Jag köpt Tupperweres bakduk för många år sen, men där far ju mjölet och degen åt alla håll på. Dom som Jag har från Saltå är OOOTROLIGT bra,- Då blir Du så avundsjuk!
    -Jag bara skojade, -det är bra pris i Linköping på dom.:D



    Skrivet av Smulpajen den 30 okt 2008

    Hihihi:p Vet inte om det är samma kvalitet som Saltås, men är värt att prova! Priset var det ju heller inget fel på *blink* (Y)

    Skrivet av Geronimo den 30 okt 2008

    Jag kunde ge Mig F-N på att Du skulle dyka upp som räddande Ängel. Men är det likadana? Mina Jag har för mig att mina kostade nästan 200:- st,
    Jag kan ha fel,-skall kolla.:D



    Skrivet av Smulpajen den 30 okt 2008

    Jag har aldrig använt bakduk/kavelduk, men skulle gärna prova för jag tror det är toppen. "Min" trevliga affär i Linköping har nu dessa till försäljning och kan beställas över nätet. Pris: 55:-. Tror nog jag ska investera i en sådan(L) http://www.bitbox.se/1004/index.php?visaProdukt=26&visaKat=14&visaArtikel=481

  • Smulpajen 30 oktober 2008

    Har mailat Frida på Hus-Modern om duken, så vi får vänta och avvakta hennes svar! Hoppas hoppas det är samma som dina!!:D

  • Geronimo 30 oktober 2008

    Har det kommit nåt med.? J...a struligt med den sidan.(N)


    Skrivet av Smulpajen den 30 okt 2008

    Har mailat Frida på Hus-Modern om duken, så vi får vänta och avvakta hennes svar! Hoppas hoppas det är samma som dina!!:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.