Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför skar det sig?

  • ica86 23 februari 2011

    Jag skulle göra bröd igår men jag gjorde som jag brukar .. Jag smälte margarinet och hälde i mjölken men efter någon sekund så börjar det skära sig och dvs margarinet flyter upp till ytan och blir en hel massa och geggigt och kletigt inget som löser upp sig.. Bäst före datumet hade inte gått ut på både mjölken och margarinet så det var färskt..

    någon med något tips vad det kan vara för fel?
    Andra gången det sker.. {question}

  • The_mama97mia 23 februari 2011

    Temperaturen? För kallt?

  • bigganv 23 februari 2011

    Förmodligen var mjölken kallare än margarinet, så det stelnade. Prova att ha det kvar på plattan så att det blir varmt, dock inte FÖR varmt.....

  • ica86 23 februari 2011

    Jag hade kvar mjölken med smälta margarinet i 10 minuter..
    sen tog jag mitt andra margarin och då funkade det utmärkt.. hade ett vitt paket som margarin först när det skar sig sen körde jag med milda´s margarin och då blev det inte så

    Skrivet av bigganv den 23 feb 2011

    Förmodligen var mjölken kallare än margarinet, så det stelnade. Prova att ha det kvar på plattan så att det blir varmt, dock inte FÖR varmt.....

  • The_mama97mia 23 februari 2011

    märkligt!

  • knyppeltanten 23 februari 2011

    Det har det gjort för mig ibland också men jag har kört vidare och bullarna har blivit som vanligt.

  • Cassiopeya 23 februari 2011

    Tror det beror på vilken tillverkares smör/margarin du använder. Har för mig att jag varit med om det någon gång också när jag köpt ett billigare märke, kör nu alltid på "säkra" kort och väljer märken jag vet funkar. Spelar nog som sagt ingen roll för smakens skull, men det ser ju lite otrevligt ut.

  • ica86 23 februari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 23 feb 2011

    Tror det beror på vilken tillverkares smör/margarin du använder. Har för mig att jag varit med om det någon gång också när jag köpt ett billigare märke, kör nu alltid på "säkra" kort och väljer märken jag vet funkar. Spelar nog som sagt ingen roll för smakens skull, men det ser ju lite otrevligt ut.


    Ja precis kommer alltid köra med mildas hedanefter... .. Men tusen tack för all hjälp ni har gett mig iaf.. tur att ja inte var ensam om detta..

  • Bumbis 23 februari 2011

    Ja, där var ännu ett bevis på att lågpris inte är riktigt. Använd smör och om det inte går av olika själ så det minst sämsta- milda.

  • ica86 23 februari 2011

    Men hade köpt det på ica supermarket och det var inte vitt .. ett guldigt och inte mildas

  • FruAst 23 februari 2011

    Med lågkvalitémargarin blir det så. Det fortsätter inte att vara smält när man häller på kall mjölk. Det är bara att fortsätta ändå, bullarna blir okej ändå. (Så bra de nu blir med sånt shit!) Baka på smör och i sämsta fall på Milda. Margarin är bra att ha på mackor. Till resten använder jag smör/olja. Men så behöver jag inte snåla med just sånt.

  • knyppeltanten 23 februari 2011

    Jag använder bara Milda och ibland skär det sig och ibland inte, jag tror det mer beror på temperaturen än vilket märke man använder. Men nu har jag läst att man ska mjukt margarin istället för smält i degen när man bakar bullar, det ska bli luftigare om man klickar i det, så det ska jag prova nästa gång.

  • soccermum 24 februari 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 23 feb 2011

    Jag använder bara Milda och ibland skär det sig och ibland inte, jag tror det mer beror på temperaturen än vilket märke man använder. Men nu har jag läst att man ska mjukt margarin istället för smält i degen när man bakar bullar, det ska bli luftigare om man klickar i det, så det ska jag prova nästa gång.


    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.