Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vet du något gott, lätt, barnvänligt bröd?

  • Vegankristin 24 mars 2009

    Jag blir tokig på allt köpt bröd med massa konserveringsmedel och skräp i. Bonusbarnen är något kräsna så det skulle vara kul att överraska dem med ett supersmarrigt bröd som de inte kan motstå. Har du receptet?

  • evaldo 24 mars 2009

    http://www.matklubben.se/matklubben/evaldo/kokbok/?id=4119&recipeid=26876

  • barabbas 24 mars 2009

    baka en tomatlimpa den är god omtyckt av barn.(Y)
    (L)Tomatlimpa

  • Vegankristin 25 mars 2009

    Tackar för svaren! Kom gärna med fler enkla och smarriga förslag(Y)

  • pia61 25 mars 2009

    Här får du 2 av mina favoritbröd! (Y)

    Pias tekakor

    Helags grova bröd

  • hbdk01 28 april 2009

    Hej,skönt att höra,jag tröttnade på snabbköpens eländiga bröd för flera år sedan och började helt enkelt baka alltting själv.
    Detta bröd går hem hos barnen(själv föredrar jag grovt och mörkt bröd)
    Obs ,ungefärliga mått,degen får inte bli för lös och minska på fettet om det ska lyfta sig och hålla länge.
    0,5 dl linfrö
    0.5 dl grovt rågkross
    1 pkt jäst
    6-7 dl vatten
    0,5 dl honung el ljus sirap
    totalt 1,3-1,6 kg mjöl,varav 2/3 vetemjöl 1/3 rågmjöl 1/3 havregryn
    25 gr smör el margarin
    3 nypor salt


    koka upp vattnet,häll i rågkross och linfrö,låt svalna till fingervarmt
    Smula jästen,häll på vattnet,häll på vattnet.
    Blanda alla ingredienser,arbeta ner även fettet KALLT..jobba,jobba,jobba
    Ska helst inte släppa helt i bunken.
    Jäs ca 1 tim.
    Arbeta om igen och forma till onskad form(bullar eller limpor,runda eller avlånga,spelar ingen roll.
    Jäs igen ca 45 min
    In i ugnen 200 grader 30 min för limpa
    225 grader 20 min för bullar

    Lycka till

  • maithab 3 maj 2009

    Jag har recept på ett bröd som går hem hos de flesta, speciellt barnen eftersom det är sött.
    Nu bakar vi det mesta i bakmaskin men om du kan använda receptet och göra som med ett vanligt brödrecept.
    Värm degvätskan (37 grader om du använder färsk jäst. Ta då 1/3-1/2 paket jäst och rör ut i vattnet) och blanda ihop alla ingredienser till en deg som får jäsa en halvtimme.
    Knåda degen och forma till en limpa som läggs på plåt (smord eller bakplåtspapper) eller lägg i en en smord avlång brödform. Låt jäsa igen ca 30 min.
    Grädda i ugnstemperatur 200 grader ca 30 minuter.


    Julitabröd (bakmaskin)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.