Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetemjöl istället för Rågsikt?

  • Saandraaaa 10 oktober 2011

    Ska baka lite limpa men såg att jag hade slut rågsikt, receptet lyder:

    Vatten
    Jäst
    Ägg
    Farinsocker
    Salt
    och hela 14-16 dl rågsikt, och jag undrar då om jag kan byta ut det mot vetemjöl eller vetemjöl special?

    Tack!! :)
    /S

  • Saandraaaa 10 oktober 2011

    Eller kanske Grahamsmjöl??

  • The_mama97mia 10 oktober 2011

    Testa att ta graham och vetemjöl, det blir ju ett ljusare bröd och ingen rågsmak. DU har inte grovt rågmjöl eller kross hemma?

  • The_mama97mia 10 oktober 2011

    och har du absolut ingen råg hemma - fundera på ett annat recept, vitt bröd blir inte så bra med söt limp-karaktär - gör en vanlig franska istället i så fall... Jag har ett fint på franskt lantbröd där du skållar grahamsmjölet,
    Franskt bondbröd (Mikes bröd)

  • Saandraaaa 10 oktober 2011

    Skrivet av mama97mia den 10 okt 2011

    och har du absolut ingen råg hemma - fundera på ett annat recept, vitt bröd blir inte så bra med söt limp-karaktär - gör en vanlig franska istället i så fall... Jag har ett fint på franskt lantbröd där du skållar grahamsmjölet,
    Franskt bondbröd (Mikes bröd)


    Tack så mkt! Men jag testade blanda vetemjöl med grahamsmjöl, så får se hur det blir :)

    Sambon tyckte om det här brödet så mkt så jag tänkte att jag skulle försöka iaf, ska kika på brödet du tipsade om!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.