Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetemjöl onyttigt?

  • hybrex 30 september 2010

    Kan man påstå att vetemjöl är onyttigt?

    Kan ju inte direkt påstå att det är fibrerik som vissa andra mjölsorter är? Speciellt näringsrikt är det ju inte heller? Förvisso snabba kolhydrater vilket är bra om man eftersrävar det men då är väl lägre Gi-värde oftast att föredra. Framförallt för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Står sig inte på det speciellt länge heller.

    Kom gärna med motsattser eller fler saker som pekar på att vetemjöl suger :P

  • Ulrika91 30 september 2010

    Nu ska jag komma med världens tråkigaste svar som du verkligen inte är ute efter men som ändå måste bli sagt :P

    "Allt är relativt." "Lagom är bäst." Nej men så är det ju. Nej vetemjöl är ju inte direkt hälsofarligt, men om du smäller i dig 2 kilo per dag genom olika sorters mat så är det naturligtvis inte så nyttigt.

  • WiolaH 1 oktober 2010

    Numera finns det även fullkornsvetemjöl om man vill ha lite mera fibrer i maten. Fungerar fint där man inte vill blanda in mörkare fullkornsmjöl, i kanelbullar eller barnens pannkakor t.ex. (Y)

  • matpolisen 1 oktober 2010

    Vetemjöl är inte onyttigt. Hata det inte. Ät det i rätt mängder, precis som allt annat.

  • hybrex 1 oktober 2010

    Själv hatar jag det och kommer alltid att göra oavsett hur bra svar jag får, så är det bara. Pff fullkornsvetemjöl är ju 50% vetemjöl , 50% grahamsmjöl, konceptet är lurendrejeri :P

  • boz1965 1 oktober 2010

    Det är med vetemjöl som med allt annat här i livet. För mycket av det goda är skadligt.

    Det är inte vetemjölet eller det vita brödet i sig som är dåligt, det är vår livsstil som har ändrats till det sämre. Vi rör oss mindre. Har stillasittande arbeten i större utsträckning. Vi äter överlag sämre och onyttigare mat. Fet och energirik mat som hamburgare, pizza, kebab, godis, chips, läsk och annat skräp som inte tillför kroppen nåt annat än en massa tomma kalorier.

    Detta kunde vi hantera bättre förr när människor hade en aktivare livsstil än vad nutidsmänniskan har. Vi kan helt enkelt inte göra av med all energi vi stoppar i oss. Så skyll inte mjölet för människors slappa livsstil.

  • WiolaH 2 oktober 2010

    Skrivet av hybrex den 1 okt 2010

    Själv hatar jag det och kommer alltid att göra oavsett hur bra svar jag får, så är det bara. Pff fullkornsvetemjöl är ju 50% vetemjöl , 50% grahamsmjöl, konceptet är lurendrejeri :P


    Du får ju naturligtvis tycka som du själv vill, låt bli vete om du inte tycker om det! Men jag tror att lagom av allt är ett bra val.

    Sen har faktiskt Kungsörnen ett fullkornsvetemjöl som består BARA av vetemjöl. Precis som det ska vara när det står vetemjöl på påsen. (Y)

  • WiolaH 2 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Det är med vetemjöl som med allt annat här i livet. För mycket av det goda är skadligt.

    Det är inte vetemjölet eller det vita brödet i sig som är dåligt, det är vår livsstil som har ändrats till det sämre. Vi rör oss mindre. Har stillasittande arbeten i större utsträckning. Vi äter överlag sämre och onyttigare mat. Fet och energirik mat som hamburgare, pizza, kebab, godis, chips, läsk och annat skräp som inte tillför kroppen nåt annat än en massa tomma kalorier.

    Detta kunde vi hantera bättre förr när människor hade en aktivare livsstil än vad nutidsmänniskan har. Vi kan helt enkelt inte göra av med all energi vi stoppar i oss. Så skyll inte mjölet för människors slappa livsstil.


    Tack Boz för det inlägget (Y). Ville bara tillägga att förr åt vi av det nyttigare grova brödet till vardags och det vita siktade mjölet bara när det var fest. Man hade helt enkelt inte råd med annat........ -idag har vi råd att äta en massa onyttigheter när vi vill och gör det oxå. Samtidigt som vi precis som Boz säger rör oss allt mindre i vardagen......(N)

  • rostok 2 oktober 2010

    Surdegsbröd lär ju ge lägre GI, tror att det gäller även vetebröd bakat med surdeg.

    Det som står att fullkornsvetemjöl är 50 % vetemjöl och 50 % grahamsmjöl tror jag inte stämmer, det kanske stämmer hos en tillverkare, men det ju olika där precis som allt annat.

    Det är stor skillnad på vetemjöl och vetemjöl. Grahamsmjöl är vetemjöl och inget annat. Likaså är faktiskt spelt/dinkelmjöl också ett vetemjöl. Det finns fler vetesorter också, emmer, enkorn men många många fler också, de har alla lite olika näringsinnehåll. Därför kan man absolut inte generalisera och säga att vetemjöl är si eller så. En viktig sak med mjöl är också hur och var det är odlat. Ekologiskt eller inte påverkar också näringsinnehåll.

    Varför skriva frågan om man "hatar det och kommer alltid att göra det oavsett hur bra svar jag får"? Den som skriver det är ju inte ett dyft intresserad av att lyssna utan har ju redan svaret klart!

  • boz1965 2 oktober 2010

    Jag har nu kollat flera tillverkares hemsidor och inte på en enda har jag sett att fullkornsmjölet skulle vara en blandprodukt. Ska man dissa en produkt så bör man åtminstone komma med fakta och inte ta uppgifter helt ur luften.

  • hybrex 2 oktober 2010

    Verkar försvinna det jag skriver. Gjorde väl för långa inlägg. Såg att jag hade fel på en del punkter gällande fullkornsvetemjöl. Trodde jag hade hört/läst att det var 50-50 vilket inte stämde, tack för rättningen. Hade dock ett mjöl, vetemjöl med fullkorn med 25% fullkorn, vilket inte var samma sak.

  • hybrex 2 oktober 2010

    Älskar att slänga ur mig saker utan att ha någon som helst grund i det jag säger, på så sätt sätter man igång diskussioner lättare och får ut det man verkligen ville. Är väl upp till var och enhur man vill göra. Du verkar tycka tvärtom men som sagt, vi är ju olika.

    Att vi människor blivit slappare tycker väl de flesta vad nu det har med saken att göra. Skyller inte mjölet på vår "slappa livsstil" Inte påstått det men om du nu vill att ditt svar ska passa till något så skulle det väl vara om jag påstod något som: Fyfan för vetemjölet, det har lett till att vi människor blivit allt slappare och slappare, det är som ett otäckt virus som bara vill förgöra oss.

  • hybrex 2 oktober 2010

    Skulle kunna skapa en tråd om att "chips är onyttigt" och hurvida osunt det är och att jag helt står fast vid det och absolut inte tänker ändra min åsikt. För den delen betyder det inte att jag inte får ut något av diskussionen. Står fast vid min åsikt och det betyder inte som du uttryckte det " inte ett dyft intresserad av att lyssna utan har ju redan svaret klart" Vissa misstolkar saker som du, misstorkaN.

    Vetemjöl är vetemjöl, grahamsmjöl är grahamsmjöl. Att de båda innehåller vete är en annan sak. Gillar krossat och helt vete, även dinkel m.m. , misstolkarN

  • hybrex 2 oktober 2010

    Tacksam för alla svar. Även fast jag inte fick ut någon användbar information från en viss persons käft, men inte så ovanligt i diskussioner.

    Ha det//Mvh Robban

  • WiolaH 2 oktober 2010

    Skrivet av hybrex den 2 okt 2010

    Skulle kunna skapa en tråd om att "chips är onyttigt" och hurvida osunt det är och att jag helt står fast vid det och absolut inte tänker ändra min åsikt. För den delen betyder det inte att jag inte får ut något av diskussionen. Står fast vid min åsikt och det betyder inte som du uttryckte det " inte ett dyft intresserad av att lyssna utan har ju redan svaret klart" Vissa misstolkar saker som du, misstorkaN.

    Vetemjöl är vetemjöl, grahamsmjöl är grahamsmjöl. Att de båda innehåller vete är en annan sak. Gillar krossat och helt vete, även dinkel m.m. , misstolkarN



    Grahamsmjöl ÄR vetemjöl, bara malt på hela vetekärnan. Skalet mals grovt separat och kärnan fint och sedan blandas detta igen. Innehåller mer kostfibrer än det vita fina vetemjölet och även mer mineraler som t.ex järn.

  • boz1965 2 oktober 2010

    Skrivet av hybrex den 2 okt 2010

    Älskar att slänga ur mig saker utan att ha någon som helst grund i det jag säger, på så sätt sätter man igång diskussioner lättare och får ut det man verkligen ville...


    Visst, men risken är också att man uppfattas som ett s.k. "forumtroll"... ;)

  • MammaIrene 2 oktober 2010

    jag vill nog påstå att vetemjöl är bland det värsta i matväg... o pastan följdaktligen då med eftersom det är gjort av mjöl o vatten.... men jag sträcker mig längre o menar att allt mjöl är onyttigt o därmed all pasta med ,,, är nån form av blandning mellan lchf :are o en gi :are.... med mkt grönsaker o tillbehören så som kyckling fisk , kött eller skaldjur mår man riktigt riktigt bra o när jag ibland fuskar o äter nåt med mjöl i = total karusell i magen o en uppsvullnad känsla o det bara av en macka......

  • hybrex 2 oktober 2010

    Pff, kryssade i "meddela mig svar på detta inlägg, via epost så den blev spammad. Skriver en sista gång utan att ha den i.

    Vetemjöl är vetemjöl, där av just namnet vetemjöl. Grahamsmjöl är grahamsmjöl där av namnet grahamsmjöl.

    "Visst, men risken är också att man uppfattas som ett s.k. "forumtroll"... "
    Står för den jag är och hur jag är. Allt för få personer som anpassar sig efter andra och blir som en i mängden för att inte våga sticka ut. Du är väl antagligen en sån, lär jag ju inte får reda på men men, inte som att jag bryr mig speciellt mkt när det inte är någon som jag känner Irl.

  • Mistys 2 oktober 2010

    Skrivet av hybrex den 2 okt 2010



    Vetemjöl är vetemjöl, där av just namnet vetemjöl. Grahamsmjöl är grahamsmjöl där av namnet grahamsmjöl.




    WiolaH har rätt Grahamsmjöl är vetemjöl med skalet kvar.Det kallas grahamsmjöl istället. Eller vad menar du att Grahamsmjöl är gjort av för sädesslag??

  • hybrex 5 oktober 2010

    Robert har rätt. Klart att gamla fruntimmer hänger ihop. Det är ju som att potatis, chips och pommes frites är samma sak bara för att huvudbeståndsdelen är den samma, skärpning.

    Veemjöl är vetemjöl där av namnet vetemjöl. Grahamsmjöl är grahamsmjöl där av namnet grahamsmjöl. Potatis är potatis där av namnet potatis. Pommes frites är pommes frites där av namnet pommes frites.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.