Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetemjöl onyttigt?

  • WiolaH 5 oktober 2010

    Skrivet av hybrex den 5 okt 2010

    Robert har rätt. Klart att gamla fruntimmer hänger ihop. Det är ju som att potatis, chips och pommes frites är samma sak bara för att huvudbeståndsdelen är den samma, skärpning.

    Veemjöl är vetemjöl där av namnet vetemjöl. Grahamsmjöl är grahamsmjöl där av namnet grahamsmjöl. Potatis är potatis där av namnet potatis. Pommes frites är pommes frites där av namnet pommes frites.


    Med din "logik" är inte lättmjölk mjölk?????? Eller t.ex. kokt potatis inte heller potatis????

    Pommes frites är friterad potatis, alltså fortfarande potatis

  • hybrex 5 oktober 2010

    Lättmjölk är lättmjölk inte mellanmjölk. Jag har iaf en logik till skillnad från andra. Antar att ålder börjar ta in sin rätt :P

  • Mistys 5 oktober 2010

    Kan du säga mig vad grahamsmjöl är malt av för sädesslag. Och svara inte graham för det finns inget sädesslag som heter graham.

  • boz1965 5 oktober 2010

    Skrivet av Misty09 den 5 okt 2010

    Kan du säga mig vad grahamsmjöl är malt av för sädesslag. Och svara inte graham för det finns inget sädesslag som heter graham.


    "Grahamsmjöl

    Ett fullkornsmjöl av vete, dvs hela vetekornet finns med i mjölet, inklusive grodd och kli. Används som inblandningsmjöl vid bakning av matbröd. Mjölet är döpt efter amerikanen Sylvester Graham, som i början av 1800-talet propagerade för vegetarisk mat och hälsogivande fibrer. Nyckelhålsmärkt (rikt på fibrer)"

    Källa: http://www.kungsornen.se/Produkter/Bakning/Mjol/?pid=639

  • Mistys 5 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 5 okt 2010

    Skrivet av Misty09 den 5 okt 2010

    Kan du säga mig vad grahamsmjöl är malt av för sädesslag. Och svara inte graham för det finns inget sädesslag som heter graham.


    "Grahamsmjöl

    Ett fullkornsmjöl av vete, dvs hela vetekornet finns med i mjölet, inklusive grodd och kli. Används som inblandningsmjöl vid bakning av matbröd. Mjölet är döpt efter amerikanen Sylvester Graham, som i början av 1800-talet propagerade för vegetarisk mat och hälsogivande fibrer. Nyckelhålsmärkt (rikt på fibrer)"


    Källa: http://www.kungsornen.se/Produkter/Bakning/Mjol/?pid=639


    Ja jag vet, var nog lite otydlig i mitt inlägg. Ville han trådskaparen skulle svara som påstod att grahamsmjöl inte är vetemjöl ( Se tidigare inlägg) Men tack för svaret.

  • hybrex 5 oktober 2010

    Folk brukar kunna bli snurriga med åren. Svara inte gröt för det har inte med påståendet att göra.

  • maithab 5 oktober 2010

    Mjöl som är gjort på vete är väl vetemjöl oavsett och det är av hela eller delar av sädeskornet?!
    ...och oavsett vilket veteslag det handlar om.

    Det finns olika malningsgrader av vete. Det mest grova kallas kross och är inte mjöl. Skaldelarna kallas kli och där finns olika storlek, vetekli och kruskakli.
    Grahamsmjöl är ett grovmalet vetemjöl av hela kärnan (som redan klargjorts). Det är inget ihopblandat av kärnvetemjöl och kli, utan sammalt fast grövre.
    Fullkornsmjöl är också malt av hela vetekärnan men mer finmalet än grahamsmjöl.
    Det vita kärnvetemjölet är malt enbart av den innersta kärnan. Skaldelar grodd och annat är bortsållat redan innan malningen.

    Eftersom grodd och skaldelar är det nyttigaste på vetekärnan så är fullkornsmjöl (inkl. grahamsmjöl) nyttigare än det vita kärnvetemjölet.

  • boz1965 5 oktober 2010

    Skrivet av Misty09 den 5 okt 2010

    ...Ja jag vet, var nog lite otydlig i mitt inlägg. Ville han trådskaparen skulle svara som påstod att grahamsmjöl inte är vetemjöl ( Se tidigare inlägg) Men tack för svaret.


    Sorry! :)

  • boz1965 5 oktober 2010

    Skrivet av hybrex den 5 okt 2010

    Folk brukar kunna bli snurriga med åren. Svara inte gröt för det har inte med påståendet att göra.


    Nu tycker jag att du borde lugna ner dig ett par snäpp. Vi har normalt en vänlig och sällskaplig ton på den här sidan. Anspelningar och gliringar är mot MK's regler.

    Reglerna hittar du här: http://www.matklubben.se/?page=rules
    Läs speciellt punkterna 3.2 och 3.3

  • hybrex 5 oktober 2010

    -

  • hybrex 5 oktober 2010

    Behöver inte läsa tråden isf, stör det er, dig så sluta antingen att läsa eftersom att det inte är något tvång? , Bry dig inte eller anmäl av något slag? Ok?
    Rätt uppenbart att dessa personer inte var inne för att diskutera när de började gå in på sidospår som även du gjorde. Något om slapp livsstil vetemjöl m.m. läste inte speciellt noga. I sådana fall bryr jag mig inte så mycket...

  • boz1965 5 oktober 2010

    Inget sidospår att påpeka att allt är onyttigt i för stora mängder - även vatten.

  • Okänd 6 oktober 2010

    Jobbig typ(N)

  • Mistys 6 oktober 2010

    Skrivet av hybrex den 5 okt 2010

    Behöver inte läsa tråden isf, stör det er, dig så sluta antingen att läsa eftersom att det inte är något tvång? , Bry dig inte eller anmäl av något slag? Ok?
    Rätt uppenbart att dessa personer inte var inne för att diskutera när de började gå in på sidospår som även du gjorde. Något om slapp livsstil vetemjöl m.m. läste inte speciellt noga. I sådana fall bryr jag mig inte så mycket...


    Kan säga att jag tror alla inlägg var tänkta att ge dig det svar på din fråga så som vi som skrivit tycker ang är Vetemjöl onyttigt ?
    Men för att få fram svaret måste man ju vända och vrida på frågan, komma med olika argument, analysera innehåll av vetemjöl, ta upp livsstilar kontra vetemjöl mm.
    Att påstå att vi som svarat inte skrev för att diskutera frågan är oerhört nedlåtande mot dom som tagit sig tid att ge dig svar, googlat mm för att skapa en diskussion. Varför skrev vi då?? För att reta upp en medmänniska ? För att vi har för mycket fritid? Nej , man brukar säga att " som man ropar får man svar" och var du inte nöjd med svaren har du väl " ropat" fel från början då!

  • Josses 6 oktober 2010

    Skrivet av hybrex den 5 okt 2010

    Robert har rätt. Klart att gamla fruntimmer hänger ihop. Det är ju som att potatis, chips och pommes frites är samma sak bara för att huvudbeståndsdelen är den samma, skärpning.

    Veemjöl är vetemjöl där av namnet vetemjöl. Grahamsmjöl är grahamsmjöl där av namnet grahamsmjöl. Potatis är potatis där av namnet potatis. Pommes frites är pommes frites där av namnet pommes frites.
    Om du nu så hårdnackat ska hålla vid att vetemjöl och grahamsmjöl inte är samma sak, då skulle jag vilja veta ifrån vilket sädesslag grahamsmjöl kommer?
    För det är så att grahamsmjöl och vetemjöl ÄR samma sak men bara olika malt, med eller utan skal.
    Men du vill kanske påstå att skolorna lär ut felaktig information?!
    Potatis , chip etc ÄR också samma sak men olika förädlat! {drool}

  • hybrex 6 oktober 2010

    "Men för att få fram svaret måste man ju vända och vrida på frågan, komma med olika argument, analysera innehåll av vetemjöl, ta upp livsstilar kontra vetemjöl mm.
    Att påstå att vi som svarat inte skrev för att diskutera frågan är oerhört nedlåtande mot dom som tagit sig tid att ge dig svar, googlat mm för att skapa en diskussion"

    Tar man sig tid och försöker svara på något som trådskaparen inte är ute efter. Som att försöka förklara att vetemjöl är grahamsmjöl. Går rätt igenom, vet inte vad man brukar säga när man läser men. Går in genom ena örat ut genom andra. Vetemjöl är vetemjöl där av namnet vetemjöl. Grahamsmjöl är grahamsmjöl där av namnet grahamsmjöl.

    "Potatis , chip etc ÄR också samma sak men olika förädlat" Skulle då verkligen inte kalla det förädlat. Du vet vad förädling är va? Det är när man förfinar, förbättrar, raffinerar...

    Tror på för mycket fritid jag, börjar bli en ganska lång tråd, the never ending story! Rätt mkt tjabbel men verkar ju funka för att få en längre "diskussion" De flesta andra trådarna dör ut snabbt men denna håller sig i liv.

  • boz1965 6 oktober 2010

    @danniella, Misty09 och Josses: Den här personen verkar vara ett första klassens forumtroll som bara är ute efter att förlöjliga och struntar fullständigt i en seriös diskussion. Jag vet inte vad ni tycker men JAG lägger iaf ner nu eftersom h*n inte verkar vara intresserad av några åsikter alls.

  • Okänd 6 oktober 2010

    Samma här efter att ha läst hans andra 52 inlägg. Kan nånn säga till honom att han inte får nytta av poängen???? Som han tror sig samla ihop. PUUUHHH!!

  • Mistys 6 oktober 2010

    Skrivet av danniella den 6 okt 2010

    Samma här efter att ha läst hans andra 52 inlägg. Kan nånn säga till honom att han inte får nytta av poängen???? Som han tror sig samla ihop. PUUUHHH!!

    Håller med dig boz. Inga mer inlägg!

  • hybrex 7 oktober 2010

    Var nästan en diskussion till en början fast det fanns en del utsvävningar. Rätt tydligt att efter ca.15 inlägg så var det en person som tydligen tyckte om att haka upp sig på en sak och diskuterade det i jag vet inte hur många inlägg. Var väl rätt tydligt att den personen inte var ute efter en diskussion precis. Sedan hakade någon annan tant på. Som man brukar säga lika barn leka bäst.

    Fick något bra svar i början fast det inte var svar på huvudämnet men iaf. Skulle jag ha för uppsikt att samla poäng så skulle jag väl försöka göra om recept till mitt som jag ser verkar vara vanligt, host* host*

    Skulle ju kunna komma med någon liknande lögn som att jag läst dina 1088 och att du bara är ute efter tjaffs. Vet att du inte läst ett enda inlägg antagligen eftersom att de inlägg som jag skrivit nästan bara har varit en fråga. Så har det inte varit så mycket diskussioner efteråt. Just för att de personerna har svarat så bra på fråga och inte hakat upp sig på detaljer eller börjat prata om något annat.

    Men känner inte för att behandla folk med respekt som inte förtjänar det ett dyfft så är det iaf

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.