Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vildjäst

  • peterbjurstrom 19 april 2009

    har lite problem med vildjäst. Jag har försökt att sätta vildjäst med russin men det blir mögel i burken. Jag försökt att tvätt burken noga och skölja ur den med kokhett vatten men det funkar ändå inte. Nån som har tips? eller har samma problem?

  • josse12 19 april 2009

    Hej, skakar du burken varje dag? Provat eller använder du redan ekologiska produkter? om du redan provat detta så gör ett test med aprikoser leta efter eko sådana.

  • josse12 19 april 2009

    P.s hör skriv gärna hur det går eller om du behöver mer tips!!

  • ThomasP 20 april 2009

    Jag satte min vildjäst med vanliga russin och honung från trakten det vart bra jag hadde den varmt slällde den ovanpå spisfläkten och det började små bubbla redan första morgonen
    // Mvh Thomas

  • anneli1989 20 april 2009

    vad är vildjäst och vad har man de till?:o
    nyfiken:D

  • anneli1989 21 april 2009

    fortfarande nyfiken...

  • josse12 21 april 2009

    bakar bröd, man kan säga typ surdeg men du gör den av ex russin eller aprikose, honung mm, som en vinsats nästan, den är färdig när den luktar som alkohol, likör.

  • anneli1989 21 april 2009

    tack men vet inte om jag blev klokare:)

  • poffa 15 maj 2009

    Jag jobbar mycket med vildjäst av russin, och jag tynger ner russinen, så att den lite mer torkade delen av russinen inte får kontakt med luften . Då slipper man tillväxt, samt det gäller att ta dom rätt tid. Då slipper du mögel! (Lägg en tallrik över russinen, med en tyngd på, eller hitta på något som passar dig).

    Sedan bör du inte överskrida en vecka i normal rumstemperatur, oavsett vad som står i receptet!
    Täck över väl och noga, så inga flugor kommer in, och tro mig, det vill dom!

    Ta av plasten och känn på doften?
    Då ska det hela dofta frisk av mäsk! Och Syrligt! Det är en signal att allt är okej och inga dumma saker tagit över .. =P

    Det kan ta 7 dagar eller 5 dagar. Din näsa och hjärna visar vägen.

    Doftar det sunkigt, släng. Gör om, gör rätt. Och det menar jag!

    Så fort det bubblar och russinen flyter upp till ytan är det klart.
    Då har du en "chef"!

    Vilket är början, till andra recept.

    Varför haka upp sig på russin?
    Man kan lika gärna använda sig av råpressad äppeljuice.

    Och man måste komma ihåg, det egentliga namnet för allt detta är = surdeg!

    Genom att använda surdeg behöves det mindre jäst.
    Ingenting annat, och behandla det där efter. :)

  • boz1965 15 maj 2009

    Vildjäst använder man också när man brygger äkta, heligt mjöd.

    Här ser du hur det går till, både med att sätta vildjäst och att brygga själva mjödet: http://www.runristare.se/vikingtips/mjod/mjod.html

  • zissi 19 januari 2010

    Pain de Martin har bra aprikosvildjäst på sin hemsida.
    Han har även toppenbra recept på levainbröd, då gjort av aprikosvildjästen
    Det värsta är att man äter på tok för mycket av brödet bara, speciellt när det är färskt. Så in i frysen med det som inte går åt över dagen.

  • zissi 19 januari 2010

    :o ursäkta, det blev dubbla inlägg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.