Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vört till Julbaket

  • adask330 22 november 2012

    Antar att många med mig sitter och planerar inför julen..

    Ska ge mig på att baka Vörtbröd och försöker reda ut begreppet "vört" hur och vad man ska använda för att få ett bra bröd. Har sedan några år bryggt öl där vört är del av processen snarare än något man tillsätter.

    Inte kollat i nån större butik om det går att köpa Vörtsirap men mina tankar går enligt följande.

    Inom ölvärlden är vört Vätskan som man får efter att ha mäskat malt och kokat det i en timme. Men det går att köpa färdigmäskat maltextrakt i bryggaffärer som heter Spraymalt. Borde det inte gå att ta spraymalt med lite vatten istället för att leta efter en bagare som kanske säljer?

    Hur mörk vill man ha sin vört/malt?

    Någon som har bra tipps?

  • DoctorWho 22 november 2012

    Jag hittade detta om vörtmixen som finns i kryddhyllan, hoppas att det hjälper dig.
    http://www.santamariaworld.com/produkter/Kryddor/#!/vortmix/

  • adask330 22 november 2012

    Skrivet av Scooby-Doo den 22 nov 2012

    Jag hittade detta om vörtmixen som finns i kryddhyllan, hoppas att det hjälper dig.
    http://www.santamariaworld.com/produkter/Kryddor/#!/vortmix/


    Okej,Tack! Bekräftar ju att vört till vörtbröd är Maltextrakt. Känns tråkigt att köpa ett färdigt kitt, kan man ju lika gärna köpa färdigt bröd och värma i ugnen..

  • rostok 2 december 2012

    Heltrist färdigmix, till och med saltet är tillsatt, svårt att baka annat än att just följa deras recept. Nää, då väljer jag hellre att baka på ex svagdricka eller mörkt öl, även om det inte blir som "riktigt" vörtbröd, vllket jag alltså anser att man inte får om man använder mixen.

    Ingen annan som vet något om var man kan få tag i riktig vört??

  • adask330 3 december 2012

    I andra trådar rekommenderar folk att man ska gå till sitt lokala bageri och fråga.. Har köpt och testat både kocken och st Marias mixer, kockens innehåller inte ens vört! Marias är bättre..

    På bryggaffärer kan men köpa mörkt maltextrakt som blandat med vatten blir mörkt vört..

    Sen ska man ju komma ihåg att brödsirap innehåller ca 15% maltextrakt-> 15%vört

  • asasto 3 december 2012

    Man kan ju testa essencefabriken i stockholm ifall de kan skicka på posten de säljer det mesta som andra slutat sälja vört, malt, pottaska etc. Familjen har haft butiken sen 1889 och det är mycket lite som ändrat sig sedan dess, är fortfarande ungefär samma sortiment + inredningen är detsamma Det är fortfarande över disk en rejäl en i i trä och de har kassapparat med vev fortfarande. Ligger hyfsat nära hötorget.

    http://www.essencefabriken.se/

  • mkml 3 december 2012

    Har aldrig bakat vörtbröd men hitta ett recept i en tidning jag ska testa och där ska det vara porter och julmust i, mörk sirap och lite kryddor ingefära,pomeransskal och kryddnejlika. Om det blir bra så lägger jag ut receptet här om det inte redan finns {snowman}

  • Josses 4 december 2012

    Skrivet av mkml den 3 dec 2012

    Har aldrig bakat vörtbröd men hitta ett recept i en tidning jag ska testa och där ska det vara porter och julmust i, mörk sirap och lite kryddor ingefära,pomeransskal och kryddnejlika. Om det blir bra så lägger jag ut receptet här om det inte redan finns {snowman}
    Ser med förväntan fram emot receptet! Har också tänkt prova göra vörtbröd men inte kommit längre än till tanken... {eyeroll}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.