Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vörtbröd

  • zudette 12 december 2010

    Har lovat att bidra med ett hembakt vörtbröd till julbordet. Jag hittar massor med recept men vilket ska man välja???? Finns det något recept som inte är så sött? Vi har diabetiker i familjen!

  • soccermum 12 december 2010

    Har aldrig bakat vörtbröd till en diabetiker, hur mkt socker kan man som mest ha i?
    Lightvariant på julmust och halva mängden brödsirap på dessa kanske går bra?
    (Ingen aning om hur mycket socker det är i porter heller tyvärr)

    Surdegsvörtlimpa

    Sedan finns ju detta bröd också om det kan vara något?
    Jan Hedhs vörtbröd

    eller detta
    Vörtbullar

    Man kan ju även utesluta russinen om det blir för mkt sött?

  • zudette 12 december 2010

    TACK!

    Det kan nog vara svårt att baka ett Vörtbröd helt utan socker men kanske kan det finnas recept som innehåller mindre socker??? Ska kolla dina förslag och leta mera...

  • Cassiopeya 12 december 2010

    Skrivet av zudette den 12 dec 2010

    TACK!

    Det kan nog vara svårt att baka ett Vörtbröd helt utan socker men kanske kan det finnas recept som innehåller mindre socker??? Ska kolla dina förslag och leta mera...



    Intressant fråga! På www.alltomdiabetes.se står det att surdegsbröd KAN ha en långsammare effekt på blodsockret, så surdegsbröd kanske är bra?

    Det viktigaste är att man använder grovt mjöl än vetemjöl, sockermängden är förstås också viktig, men kan du inte prova att dra ner lite på sockret i något av recepten ovan?

    http://www.primavi.se/fragel_dietist/qapost.cfm?ID=530&subjectName=Diabetes

  • chrisq 12 december 2010

    (Y)har gjort mandelskorpor idag

  • chrisq 12 december 2010

    :DDoj fel sida haha äter inte vörtbröd ju sorry

  • Cassiopeya 12 december 2010

    Skrivet av chrisn den 12 dec 2010

    :DDoj fel sida haha äter inte vörtbröd ju sorry


    Haha ja ibland är man mer snurrig än annars...håller med om vörten, är ingen favvis här heller, men det är okej :)

  • chrisq 12 december 2010

    :DDja bara jag slipper äta det haha

    Skrivet av Cassiopeya den 12 dec 2010

    Skrivet av chrisn den 12 dec 2010

    :DDoj fel sida haha äter inte vörtbröd ju sorry


    Haha ja ibland är man mer snurrig än annars...håller med om vörten, är ingen favvis här heller, men det är okej :)

  • soccermum 12 december 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 12 dec 2010

    Skrivet av zudette den 12 dec 2010

    TACK!

    Det kan nog vara svårt att baka ett Vörtbröd helt utan socker men kanske kan det finnas recept som innehåller mindre socker??? Ska kolla dina förslag och leta mera...



    Intressant fråga! På www.alltomdiabetes.se står det att surdegsbröd KAN ha en långsammare effekt på blodsockret, så surdegsbröd kanske är bra?

    Det viktigaste är att man använder grovt mjöl än vetemjöl, sockermängden är förstås också viktig, men kan du inte prova att dra ner lite på sockret i något av recepten ovan?

    http://www.primavi.se/fragel_dietist/qapost.cfm?ID=530&subjectName=Diabetes


    Då rekommenderar jag dej Zudette att prova det surdegsvörtbrödet jag lade in som tips här ovan plus att du som sagt tar lightvarianten av julmust (om nu inte diabetikerna i din släkt fått rådet att avstå sötningsmedel-det verkar råda olika åsikter i den frågan och jag tänker inte avgöra vilket som passar en diabetiker bäst)
    Dessutom kan du ju prova att ersätta fullkornsvetemjölet med lite grahamsmjöl och mer än 10 dl av lantmjölet fyra sädesslag :)
    Halva mängden sirap innebär nog att sirapen jäser bort men jag är inte helt säker på det {question}

    Lycka till! Jag är iaf jättenöjd med mina vörtlimpor jag bakade häromdagen efter detta recept :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.