Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ägg- & ansjovissmörgås

  • klotet 27 februari 2009

    Det här är kanske en dum fråga men- Hur komponerar jag en riktigt god ägg- och ansjovissmörgås? Ska det bara vara skivat ägg o ansjovis på tekaka? :)

  • popik 27 februari 2009

    För det första finns det inga dumma frågor. Jag brukar lägga ett salladsblad, sen skivat ägg, sen ansjovis och dekorera med en dillkvist. Valfritt bröd naturligtvis. :D

  • MammaModesty 27 februari 2009

    Jag brukar hacka ägget och blanda med lite majonäs, inte alls mycket sedan älskar jag skånsk kavring men man kan ju naturligtvis ta vilket bröd man vill men jusst till ägg och ansjovis så smakar kvaringen så ljuvligt. några ruccolablad under är jätte gott... (Y)

  • klotet 27 februari 2009

    Tack popik! Det låter ju enkelt, borde t o m jag klara av:D

  • klotet 27 februari 2009

    Det lät också gott, MammaModesty! Jag får nog prova båda varianterna. Tack!

  • boz1965 27 februari 2009

    Skrivet av klotet den 27 feb 2009

    Det här är kanske en dum fråga men- Hur komponerar jag en riktigt god ägg- och ansjovissmörgås? Ska det bara vara skivat ägg o ansjovis på tekaka? :)


    Vill du ha en klassisk "ägg-och-sill" så är det skånsk kavring som gäller som bas. Därefter isbergssallat, hårdkokt ägg, 2 st ansjovisfiléer, citronskiva och dillvippa.

    Ja, så vill jag ju tillägga att det ska vara äkta smör och inget light-tjafs som Lätta eller liknande styggelser. :D

  • klotet 27 februari 2009

    Tack för det boz1965! Ska diskutera det där med kavring med gubben. Han blir nog inte så förtjust:D

  • boz1965 27 februari 2009

    Skrivet av klotet den 27 feb 2009

    Tack för det boz1965! Ska diskutera det där med kavring med gubben. Han blir nog inte så förtjust:D


    Vafasen, visa vem det är som bestämmer bara och säg till'en att vill han inte ha det som serveras så kan han vara utan. :D

  • bernit 27 februari 2009

    Skrivet av boz1965 den 27 feb 2009

    Skrivet av klotet den 27 feb 2009

    Det här är kanske en dum fråga men- Hur komponerar jag en riktigt god ägg- och ansjovissmörgås? Ska det bara vara skivat ägg o ansjovis på tekaka? :)


    Vill du ha en klassisk "ägg-och-sill" så är det skånsk kavring som gäller som bas. Därefter isbergssallat, hårdkokt ägg, 2 st ansjovisfiléer, citronskiva och dillvippa.

    Ja, så vill jag ju tillägga att det ska vara äkta smör och inget light-tjafs som Lätta eller liknande styggelser. :D


    Håller med men jag vet att man här på västkusten ofta använder tekaka - jag röstar på kavring & smör

  • Gnurf 27 februari 2009

    Nej nej nej....NEJ!!! En riktig härlig Norrländsk klådda ska du såklart bottna dina Mackor med....:D

    "Come to where the flavour is, come to Norrland country!!"

    (Y)

  • flabban 27 februari 2009

    Längesen man åt en ägg och ansjovissmörgås. Tack för tipset. Det blir lördagens tv-macka. Kom ihåg det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
    Ha en trevlig helg.

  • monac 27 februari 2009

    Skrivet av Gnurf den 27 feb 2009

    Nej nej nej....NEJ!!! En riktig härlig Norrländsk klådda ska du såklart bottna dina Mackor med....:D

    "Come to where the flavour is, come to Norrland country!!"

    (Y)


    VAD KAN "KLÅDDA" VAR FÖR SPÄNNANDE DÅ GNURF???:o:D

  • Gnurf 27 februari 2009

    Klådda ca 14st

    Gräddas i stekpanna eller på häll
    ½ l mjölk
    1 pkt jäst
    50 – 75 g margarin
    1 tsk salt
    (krossad anis och fänkål)
    2,5 dl kornmjöl eller rågsikt
    ca 1 l vetemjöl
    Smält margarin och rör i jästen. Tillsätt salt och kryddor. Värm mjölken (fingerljum) och blanda i. Tillsätt korn- och vetemjöl tills du får en jämn fast deg som går att arbeta med på bordet. Låt jäsa övertäckt på varm, dragfri plats i ca 15 minuter. Knåda degen smidig på bakbordet och dela degen i små bitar som du trycker ut med handflatan och kavlar till en rund tunn platta. Låt jäsa i ca 5 minuter. Om du inte använt kruskavel, naggar du kakan före gräddning. Gräddas på bägge sidor i het panna tills de fått fin färg.

    Lycka till!

  • The_mama97mia 27 februari 2009

    När jag i min ungdom arbetade på konditori så gjorde vi mkt smörgåsar. Då var underlaget Rågsiktskaka. Jag finns i Östergötland och här är rågsiktskaka mer vanligt än kavring tror jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.