Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

äggulor

  • Ekorrungen 7 februari 2008

    Jag har 4 stycken i kylen och undrar om det finns ett recept. Inte för svårt.

    Carin

  • Ekorrungen 7 februari 2008

    Skrivet av gyllene25 den 7 feb 2008

    Jag har 4 stycken i kylen och undrar om det finns några recept. Inte för svårt.

    Carin

  • Lilljeppe 7 februari 2008

    Min äldsta dotter brukar göra äggtoddy om jag har äggulor över. Ha i lika många msk socker som äggulor, vispa tills det är vitt, ha sen i oboy och blanda allt. Det är lite som godis. Jag åt det själv så när jag var liten:p

  • MammaModesty 7 februari 2008

    gör en spagetti carbonara.... (Y)

  • Ekorrungen 7 februari 2008

    Tack så jättemöe!

  • MatAnders 7 februari 2008

    Jag kanske har ett tips till dig!
    När vi tågluffade i Marseille så åt vi en kanongod pasta där ägg gula var en av huvudinnehållet.

    Gör så här
    Blanda ägg gulorna med 3 dl grädde och salta, peppra och pressa i 1-2 vitlöks klyftor. Stek strimlat nötkött och blanda ner med grädden och koka pasta och när den är klar häller du över såsen med köttet och värmer försiktigt inte för hård värme då blir ägget klimpigt.
    Detta är jättegott

    Lycka till

  • Ekorrungen 7 februari 2008

    Skrivet av MatAnders den 7 feb 2008

    Jag kanske har ett tips till dig!
    När vi tågluffade i Marseille så åt vi en kanongod pasta där ägg gula var en av huvudinnehållet.

    Gör så här
    Blanda ägg gulorna med 3 dl grädde och salta, peppra och pressa i 1-2 vitlöks klyftor. Stek strimlat nötkött och blanda ner med grädden och koka pasta och när den är klar häller du över såsen med köttet och värmer försiktigt inte för hård värme då blir ägget klimpigt.
    Detta är jättegott

    Lycka till


    Det lät riktigt gott! Måste det va nötkött, eller kan man ta skinka istället?

  • Ekorrungen 7 februari 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 7 feb 2008

    Min äldsta dotter brukar göra äggtoddy om jag har äggulor över. Ha i lika många msk socker som äggulor, vispa tills det är vitt, ha sen i oboy och blanda allt. Det är lite som godis. Jag åt det själv så när jag var liten:p


    Har precis gjort en, det var ju skitgott!!(Y)(Y) Tack så jättemöe än en gång!:)

  • 7 februari 2008

    Ljus chokladmousse
    Ger 2 portioner.

    175 g vit choklad
    3 1/2 st äggulor
    1/2 l hårt vispad vispgrädde
    Smält den ljusa chokladen under ständig omrörning i ett vattenbad i en kastrull.
    Vispa samman gulor och lite vatten på svag värme. Smaksätt eventuellt med lite vit kakaolikör.
    Blanda ned den smälta chokladen och till sist vispgrädden.
    Kyl väl i portionsformar.

  • 7 februari 2008

    Kaffeglass à la Gute
    2 st äggulor
    2 1/2 dl socker
    6 dl mjölk, standard
    2 dl grädde
    3 ml punsch
    1/2 tsk mocca - arom, eller Nescafé
    1. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. 2. Häll mjölk och grädde i en kastrull och koka upp till blandningen höjer sig. Låt den sen svalna under lock ca 15 minuter. 3. Häll mjölkblandningen över äggsmeten under vispning. Värm glassmeten i en kastrull och vispa hela tiden. 4. Tillsätt punsch och arom. Låt svalna. 5. Kör smeten i glassmaskin.

  • 7 februari 2008

    Choklad Pot de Crème
    Enkel efterätt för chokladälskaren. Använd en god semisöt choklad
    Ger 8-10 portioner.
    5 dl vispgrädde
    170 g choklad, mörk
    4/5 dl socker
    4 st äggulor, vispade
    1 tsk vaniljessens, alt vaniljsocker
    1-2 msk espressokaffe (valfritt)
    Blanda grädde, choklad, kaffe och socker. Koka och rör över medelstark temperatur i 10 min.
    Tillsätt långsamt chokladblandningen till de vispade äggulorna, rör i vaniljen.
    Dela upp blandningen i små skålar (efterätten är ganska mastig). Täck och kyl i 4 – 24 timmar.
    Garnera med tex flagor av vit choklad, eller grädde.
    Den som önskar kan utesluta kaffet, chokladen blir då aningen fastare. Man kan också tillsätta frystorkat espressokaffe (1 msk) för att få en starkare kaffesmak.
    Den här efterrätten är hur god som helst och man kan inte misslyckas!

  • 7 februari 2008

    Vaniljglass
    3 1/2 dl vispgrädde
    3 1/2 dl standardmjölk
    4 st äggulor
    1 nypa salt
    2 dl socker
    1-2 tsk vaniljextrakt
    I en kastrull, blanda 2,5 dl vispgrädde med mjölken. Värm under mycken omrörning på medelvärme. Under tiden, blanda resten av grädden, äggulorna, salt och socker i en skål som tål värme.
    När mjölkblandningen börjar sjuda (bubblor i kanten är tecknet), häll långsamt i hälften av blandningen i skålen med äggblandningen samtidigt som du vispar. När du fått i hälften häller du innehållet i skålen tillbaka i kastrullen omedelbart.
    Fortsätt värma på låg värme tills den stelnar och täcker baksidan på en sked.
    Tag blandningen av plattan och låt svalna i rumstemperatur i c:a en halvtimma. Blanda sedan i vaniljextraktet och kyl i minst 3-4 timmar.
    Om du har tid och ork, vispa ned luft i blandningen tills du får mjuka toppar.
    Sedan in i glassmaskinen efter dess anvisningar. Frys efter för en hårdare glass eller servera direkt.
    Detta är ett grundrecept och kan smaksättas på massor av olika sätt.

  • 7 februari 2008

    Lingonglass
    Ger 4 portioner.
    1/2 l lingon, färska eller frysta
    2 1/2 dl florsocker
    2 st äggulor
    1/2 dl strösocker
    2 dl crème fraîche
    Halvtina lingonen om de är frysta. Kör lingon och florsocker i matberedare eller med stavmixer. Vispa äggulor och socker. Blanda med lingonmix och crème fraiche. Kör smeten i glassmaskin eller frys den i en metallform i cirka 4 timmar, rör om var 20de minut för jämnare frysning och mindre kristaller.
    Låt den stå framme en liten stund innan den skedas upp i glas eller skålar.

  • Ekorrungen 7 februari 2008

    Tack så jätte jättemöe för alla tips!:)

    Hat så bra alla

  • Philip 8 februari 2008

    varför inte göra en bearnaisesås till middag
    Gott och tämligen enkelt

  • Tine 4 mars 2008

    Om du får äggulor över , så lägg dem i en kopp och fyll vatten över gulorna.
    Då kan de stå i kylen någon dag.
    Ska du sedan använda dem , slå bort vattnet
    :)
    Tine

  • The_mama97mia 4 mars 2008

    dum fråga - men går det kanske att frysa äggulor? Vitor?
    Jag har nog aldrig testat men undrar bara...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.