Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ÄLSKADE SÅSER......

  • farmoringer 12 mars 2011

    Sök på hemlagad bearnaisesås så ska du nog få fram nåt förslag..

  • jbson 12 mars 2011

    Snart är det vår och då åker grillen fram och till grillat kött/kyckling brukar jag göra en kall god sås.

    3 dl Gräddfil
    1 stor finhackad gul lök
    ca 1-1½ dl Bostongurka
    ½ tsk Sambal Oelek
    Peppar & Salt
    (1 pressad vitlök för vitlöksälskaren)
    (L)

  • 7201 13 oktober 2011

    Är det fler än jag som gillar såser ????

  • lena4 14 oktober 2011

    Skrivet av 7201 den 13 okt 2011

    Är det fler än jag som gillar såser ????


    Självklart i alla dess former o smak.

  • Kakan1986 14 oktober 2011

    Maten känns liksom inte komplett utan sås till, så jag håller med :)

    Favoriten är turkisk youghurt, mosad fetaost, pressad vitlök salt och peppar till allt kött och fågel :)
    Och så rödvinssås såklart!!! MUMMA!!!

  • blekegreven 14 oktober 2011

    Jag har länge letat efter receptet på en supergod purjolökssås jag blev bjuden på till fläskfilé för ett tag sedan.

    Jag vet så mycket som att den innehöll väldigt mycket purjolök, grönsaksbuljong, timjan och svartpeppar, samt att det var mjölk och inte grädde el dyl i (ganska liten mängd dock, det var ingen 'vit' sås).

    Har försökt och försökt igen, men får inte till det. Någon som vet vad det kan röra sig om? Vad kan det vara som jag missar?

  • amoz 14 oktober 2011

    Här är en supergod sås med purjolök även om jag inte kanske tror att det är den du menar.

    Amoz grillsås

  • boz1965 14 oktober 2011

    Min absoluta favorit är vanlig hederlig svensk gräddsås.

    Fast whiskysåsen från Jensens Bøfhus (finns på flaska i kyldisken) kommer inte långt efter. :p

  • MosterNettan 14 oktober 2011

    Skrivet av farmoringer den 19 feb 2011

    Godaste såsen får man ju ofta efter en god buljong eller sky efter man kokt eller stekt sin mat. Såna har jag aldrig nåt recept på utan, allt ger sig självt när man fått den goda basen..


    Jag håller också med. Här kommer mitt favorittips till Farmor Inger och alla ni andra.

    Skyn i stekpannan efter en god köttbit. 2 dl creme fraiche och en rejäl bit gorgonzola eller cambozola, rör ut tills det blir slätt och utan klumpar. Rikligt med mellanmalen svartpeppar, några droppar Bongs Kalvfond (universalmedlet) till sist en kapsyl sherry som pricken över i... Smaka av och tillsätt om du tycker det saknas nåt, en gräddeskvätt ifall du vill dryga ut. Salt behöver oftast inte tillsättas, sältan i osten är tillräcklig tycker jag.
    Sjukt gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.