Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äpplen

  • Elvira98 21 september 2009

    Hjälp!

    Vi har fått massor med äpplen och har snart förätit oss på olika bakverk innehållande äpplen.
    Jag är i desperat behov av tips på vad man mer kan göra med dem!

    Någon som har ett recept på Äppelmust?

    PS. Vi äter inte äppelmos :(

  • anluk 21 september 2009

    Här kommer ett kanonrecept på en jättegod dricka:



    Du kan även frysa in äppelskivor för senare användning i tex pajer eller andra bakverk. Llyckliga du som har så mycket äpplen:p

  • maria_wijk 24 september 2009

    Skrivet av Elvira98 den 21 sep 2009

    Hjälp!

    Vi har fått massor med äpplen och har snart förätit oss på olika bakverk innehållande äpplen.
    Jag är i desperat behov av tips på vad man mer kan göra med dem!

    Någon som har ett recept på Äppelmust?

    PS. Vi äter inte äppelmos :(


    Även här sitter det en med massor av äpplen, blir så med nio äppelträd. Mos åt du inte men äppelsaft kan ju vara ett alternativ. Annars kan jag rekommendera torkning, blir som karameller att äta som de är eller perfekta att blanda i musli.

    Kokt äppelsaft
    3 kg äpplen av valfri sort, mogna och saftiga
    1 1/2 liter vatten
    3 krm askorbinsyra eller saften av en citron
    1 st kanelstång
    6 dl strösocker
    Receptet ger ca 1½-2 liter färdig saft.
    1. Skölj äpplena och dela dem i mindre delar.
    2. Lägg alla ingredienser utom sockret i en stor kastrull och koka långsamt upp under lock tillls äpplena börjar koka sönder.
    3. Sila ned saften i en rostfri kastrull genom en silduk. Koka upp, rör ned sockret och gör ett nytt kort uppkok.
    4. Häll upp på väl rengjorda och varma flaskor.
    5. Låt kallna och förvara sedan svalt.

  • Dagmamman 24 september 2009

    Du kan skala dem, klyfta dem och frysa dem i en påse. Då har du färdigt till paj eller tex kräm. Blir lite bruna när man tar upp dem men inget fel på smaken!

  • pigelin 24 september 2009

    Här i Östergötland finns det åtminstonde ett musteri, Brunneby musteri, där man kan lämna in äpplen och sedan få must. (Har själv aldrig testat det...)

  • Elvira98 25 september 2009

    Tack å tack för alla tips!

    Nu kommer inget att förfaras och helgen är räddad, det blir till att sätta igång och skörda :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.