Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Anisgrisar

  • Tinaz66 26 november 2007

    Önskar ett recept på anisgrisar, de har nog fler namn, flottisar, anisbröd. Dessa är jul för mig, har inte vågat mig på att göra dem själv och receptet är borta med vinden.
    Tacksam för svar,

  • cathrine_stenlund 26 november 2007

    Hej!
    Gör som en vanlig bulldeg, lite lösare och tillsätt aniskryddor. (1/2 påse till 5 dl vätska)Låt degen jäsa i bunken.
    kavla sen degen 0,5cm tjock .Sporra ut "grisar" .Låt dem jäsa ca 30 min och koka sen i koksfett.
    Tänk på att ha ett lock tillhands.
    Lycka till!

  • 26 november 2007

    har något här:

    anisbröd
    Till ca 50 st anisbröd behöver du dessa ingredienser:
    26 g jäst,
    100 g smör eller margarin,
    2½ dl mjölk,
    1 ägg,
    ½ dl socker,
    1 krm salt,
    1-1½ tsk stött anis,
    7-8 dl mjöl
    till friteringen behövs kokosfett.
    Smält matfettet & tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt (ca 37 grader). Smula ner jästen i en bunke. Häll vätskan över & rör om till jästen lösts upp. Blanda sedan i ägg, socker, salt, anis & mjöl. Låt degen jäsa i bunken en liten stund. Knåda sedan degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Skär den i ca 3 cm breda remsor. Dela sedan remsorna i ca 7 cm långa bitar. Skär några jack i varje bit. Låt bitarna sedan jäsa en liten stund.
    Värm kokosfettet till 180 grader. Använd en termometer! Fritera några anisbröd i taget tills de fått fin gyllenbrun färg på båda sidor. Låt anisbröden rinna av på galler eller på hushållspapper.
    Vid servering garnera ev. anisbröden med socker.



    Anisbröd (grisar, karder, flottoxar)
    50 – 75 g margarin
    2,5 dl mjölk
    25 g jäst
    1 kr. mått salt
    0,75 dl socker
    7,5 dl vetemjöl
    1,5 tsk stött anis
    Till kokning 250 g kokosfett eller ister.
    (Allt går inte åt)
    Gör vetedeg på vanligt sätt och tillsätt stött anis samtidigt med mjölet.
    Dela degen lämpligen i två delar och kavla ut varje del till en avlång fyrkant. Skär eller sporra ut 3 cm breda remsor som delas i 5-6 cm långa bitar. Varje bit sporras med två snitt så att det ser ut som en ”kam”. Lägg dem att jäsa på en duk eller plåt.
    Värm oljan till 175 ° om Du har en termometer. Annars går det lika bra att kolla med en liten bit vitt bröd. Det ska bli gyllenbrunt på kort tid (15 sek???) Lägg då i några anisbröd, vänd dem när de blivit bruna på undersidan, Ta upp dem med hålslev och låt dem rinna av på hushållspapper. (Jag brukar ta tre åt gången i en emaljerad gryta som har c:a 15 cm bottendiameter.
    Äts helst varma doppade i strösocker. Mikrovågsugnen är perfekt.



    ANISBRÖD, c.a 30 st.
    2,5 dl mjölk
    1 hg margarin
    1 dl socker
    1 ägg, litet
    1/2 pkt jäst
    c.a 5 dl vetemjöl
    2 tsk anis, ostött
    Smält margarinet, häll i mjölken. Det ska vara 37°. Rör ut jäst med en knivsudd salt samt sockret. Häll i margarinet och mjölken. Slå i ägget. Stöt anisen i mortel tillsammans med en sockerbit till pulver, blanda med mjöl och arbete ner detta i degspadet. Jäs till dubbel storlek, c.a. 30 min.
    Arbeta degen på bakbordet, rulla degen till en rulle och skär två snitt genom halva rullen för att sedan med det tredje snittet skära av brödet från rullängden. Anisbrödet ska alltså ha tre ben. Låt jäsa en stund.
    Blanda en 1/2 lit olja i en eldfast gryta, Värm oljan, lägg i en äppelbit vilken gör att oljesmaken försvinner samtidigt som du ser när oljan är tillräckligt varm. Dvs när äppelbiten är brun. Anpassa värmen. Lägg ned några bröd åt gången, ta upp med hålslev. Lägg det färdiga brödet på bakplåtspapper, för att suga upp överflödigt fett. Värm och sockra brödet vid servering.

  • Tinaz66 26 november 2007

    Jag tackar för alla recept, nått skall jag prova iaf, tänk om det fanns mått även till grisarna som till munkarna..skulle det ju gå ännu fortare;)

  • 26 november 2007

    Kärt barn har många namn...anisbockar säger svärmor.

  • Amika 26 november 2007

    Vi kallar dem för sötenassar... :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.