Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Apelsiner och citroner

  • LaJefa 15 oktober 2008

    Nu börjar apelsinerna och citronerna mogna.
    Jag har massor i trägården och efterlyser nu några roliga recept vad man kan göra med dom.
    Alla tips tas tacksamt emot.

  • zonale 15 oktober 2008

    Vad härligt det låter med egna apelsiner och citroner i trädgården:) Vad vill du ha för recept??

  • stepp567 15 oktober 2008

    Varför inte göra en apelsindrink
    http://www.alladrinkar.com/drinkar/ingredienser/blabar.16.html
    http://wwwc.aftonbladet.se/v3/ab/jsp/start.jsp?d=101&a=12551 en maträtt.
    Man kan göra citron/apelsinsaft!
    Citronsaft:http://recept.nu/1.10608/johan_sorberg/safta_sylta/citronsaft
    apelsinsaft : recept finns här på matklubben(vet ej hur man gör för att infoga recept :(
    Användas till dessert!
    http://www.tasteline.com/recept/Apelsindessert_med_doft_av_kanel_och_pepparmynta
    Apelsin/citronmarmelad!
    http://www.roegard.nu/Tidigare%20rec/rec/0303.htm

  • LaJefa 15 oktober 2008

    Allt möjligt från desserter, huskurer ( typ förkylnings dryck eller liknande), maträtter....ja typ allt vad man kan göra med dessa frukter är av intresse.(H)

  • LaJefa 15 oktober 2008

    Skrivet av stepp567 den 15 okt 2008

    Apelsin/citronmarmelad!
    Varför inte göra en apelsin-citronsmoothie!
    http://wwwc.aftonbladet.se/v3/ab/jsp/start.jsp?d=101&a=12551
    Man kan göra citron/apelsinsaft!
    Användas till bakning!


    Har du några recept på dina olika förslag? Om, ja...lägg gärna fram länkarna.

  • zonale 15 oktober 2008

    Här kommer en del. Något kanske passar.
    Citrusmarmelad
    Citrusparfait
    Frusen citronpaj
    Apelsinsaft

  • LaJefa 15 oktober 2008

    Skrivet av hubert06 den 15 okt 2008

    Här kommer en del. Något kanske passar.
    Citrusmarmelad
    Citrusparfait
    Frusen citronpaj
    Apelsinsaft


    Tack för tipsen, jag har sparat dom alla. Återkommer med kommentar när jag har testat dom.

  • The_mama97mia 15 oktober 2008

    Ngt jag kan rekommendera är att ta i apelsin i salladen, när det är billiga apelsiner tar jag gärna en o gör hinnfria filéer som går ned i dagens grönsallad. Toppengott. Väldigt simpelt, jag vet. *ler*

  • Mellanbellan 15 oktober 2008

    1 dessert och 1 sherry (Y)
    Maränggratinerad apelsin
    Sherry

  • monac 15 oktober 2008

    Normandisk gräddglass
    parfait som tar dig till himelen!!!:p(Y)

    men vad lyxigt!!!!...med egna träd,(H)

  • festmaten 15 oktober 2008

    En rätt jag gjort till bufeè. Är gott och ser trevligt ut med de olka färgerna. Skall serveras kallt, så det är lätt att förbereda.
    (tänk så härligt att bara kunna gå ut o plocka!!!!)
    Marinera, krydda och stek kycklingfileèr. När de kallnat skär du dem i sneda skivor. Lägg dem i mitten på ett stort fat. Runt kycklingen lägger du i tre grupper: apelsinklyftor, strimlad röd paprika och svarta bönor.

  • Eery 15 oktober 2008

    lemoncurd? ruskigt gott som kakfyllning eller på skorpor:p

    2 ägg
    2 dl strösocker
    saften av 2 citroner  (ca 1 1/2 dl)
    75 g smör

    Gör så här
    Vispa 2 ägg och 2 dl strösocker i en tjockbottnad gryta. Tillsätt saften av 2 citroner (ca 1 ½ dl) och vispa ytterligare någon minut. Rör i 75 g smör skuret i småbitar.

    Sjud blandningen i vattenbad tills konsistensen är som en tjock kräm. Rör kraftigt hela tiden. Häll up curden i en väl rengjord glasburk och förslut. Den håller sig ett par veckor i kyl

  • LaJefa 16 oktober 2008

    Tack för alla fina tips och recept. Ja, nu e det bara att vänta ca en månad till så kommer frukterna att vara saftiga och mogna.

  • LaJefa 16 oktober 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 15 okt 2008

    1 dessert och 1 sherry (Y)
    Maränggratinerad apelsin
    Sherry


    Hur blir Sherryn? Söt eller?

  • LaJefa 16 oktober 2008

    Skrivet av Eery den 15 okt 2008

    lemoncurd? ruskigt gott som kakfyllning eller på skorpor:p

    2 ägg
    2 dl strösocker
    saften av 2 citroner  (ca 1 1/2 dl)
    75 g smör

    Gör så här
    Vispa 2 ägg och 2 dl strösocker i en tjockbottnad gryta. Tillsätt saften av 2 citroner (ca 1 ½ dl) och vispa ytterligare någon minut. Rör i 75 g smör skuret i småbitar.

    Sjud blandningen i vattenbad tills konsistensen är som en tjock kräm. Rör kraftigt hela tiden. Häll up curden i en väl rengjord glasburk och förslut. Den håller sig ett par veckor i kyl


    Tack för tipset!

  • LaJefa 16 oktober 2008

    (Y) alla skriver så mkt inägg och min tråd hamnar så långt ner...o jag som vill ha fler tips...måste bara gära ett inlägg

  • matnjutaren 16 oktober 2008

    Citroner inlagda i olivolja. Kan de vara nåt? :o

  • Eery 16 oktober 2008

    Leilas marockanska citroner?
    Tid 20 min + 4 veckor att mogna

    4 citroner, gärna ekologiska + juice av 4
    5 msk finkornigt salt
    2 lagerblad
    2 kanelstänger
    5 kryddnejlikor
    1 röd chilifrukt i grova skivor
    ca 1/2 dl olivolja

    1. Koka ur en stor glasburk, ca 2 liter.

    2. Skölj citronerna noga i varm vatten och torka dem. Skär varje citron i 4 klyftor. Lägg dem i glasburken, salta och skaka runt så att saltet fördelar sig någorlunda.

    3. Lägg i de hela kryddorna och skaka igen. Häll över pressad citronjuice. Sätt på ett tätt lock. Förvara 5 dagar i rumstemperatur. Skaka burken då och då.

    4. Efter 5 dagar, häll över en tunn hinna olja överst i burken så att citronerna täcks. Tillslut och förvara i kylskåp. Låt mogna ca 4 veckor

  • Mellanbellan 16 oktober 2008

    Skrivet av lajefa den 16 okt 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 15 okt 2008

    1 dessert och 1 sherry (Y)
    Maränggratinerad apelsin
    Sherry


    Hur blir Sherryn? Söt eller?


    Smaken är ju som baken;-) men jag tycker den påminner om Bristol Cream. Jag hade den mest till dessert

  • Okänd 17 oktober 2008

    paj.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.