Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa höstmaten 2008

  • The_mama97mia 27 augusti 2008

    Även om jag längtar efter några dagars sensommarvärme, det är faktiskt augusti fortfarande, så känns det att hösten närmar sig.....
    Jag tänkte det vore skoj att ha en tråd där vi kan tipsa varann om våra bästa höstrecept?
    Det finns en tråd för oss surströmmingsälskare redan. Har inte kollat kräft-trådar.
    Men i övrigt? Vad är det som du genast sätter igång med nu när du kanske börjar känna höst... *ler*

    Riktig potatis att göra mos av vet jag att många längtat efter...

    Mer?

  • Lena 27 augusti 2008

    Jag brukar göra höstgryta nu i slutet av augusti.

  • zonale 27 augusti 2008

    Potatisgratäng och Janssons frestelse blir det första jag gör.:)

  • farmoringer 27 augusti 2008

    Jag gör förstås potatismos redan nu också och även palt...Men vet inte om nån riktig höstmat. Men senare på hösten det är då jag brukar exprimentera och prova mer och mer nytt.
    Potatisgratäng gjorde jag också häromdagen. Gick jättebra. Kokade först i gryta med mjölk och grädde. Blev så krämigt så...

  • systeryster 27 augusti 2008

    Gör rödbetssoppa varje höst när rotfrukterna är nyskördade och lättillgängliga.
    det är ett hösttecken för mig.Gott med lite gräddfil eller turkisk yoghurt i.:p

  • markus 27 augusti 2008

    Härliga mustiga köttgrytor med massor av olika rotsaker och mängder av persilja är höstmat för mig.
    Sen ska ju alla bär plockas, och det innebär ju också en del möjligheter. Baka av tunn smördeg med lite gräddädelost. Klicka sen på lite hjortron. Himmelskt...

  • molu 27 augusti 2008

    Får i kål är ett måste på hösten(Y)

  • monac 27 augusti 2008

    varma goda grytor/soppor med rotfrukter,svamp & chili. älskar verkligen hösten!!!!!:)

  • marilyn 27 augusti 2008

    Kalops och ärtsoppa. Dock inte samtidigt :)

  • PinkLadie 27 augusti 2008

    PAJ! :D
    Har bakat tre stycken ikväll!! En ny som kommer såsmåningom bland mina recept - kan läska er med att den innehåller makrill i tomatsås!! (och ja, mina barn åt den! ang tråden: Barn och Mat)
    Sen denna goding:
    Bästa ostpajen
    samt en efterrättspaj:
    Jordgubbspaj med mascarpone

  • PinkLadie 27 augusti 2008

    Här är den nyttiga makrillpajen:
    Makrillpaj, mager

  • lennali 27 augusti 2008

    Höst maträtter för mig är grytor och soppor med massor av rotfrukter i.

  • Lakrisalen 27 augusti 2008

    Håller med föregående, grytor och så blir jag sugen på att baka bröd. Varma soppor är gott när man varit ute och räfsat löv. Grönsakssoppa eller löksoppa med ostgratinerat bröd...mums

  • The_mama97mia 27 augusti 2008

    Hörliga kommentarer! Snälla ge mera direkta recept om ni orkar!!!!
    Jag tycker det är mkt besvärligt att söka recept nu... FInns så många likadana...
    Länka in dina bästa höstisar...
    Du vet hur man gör va?

    [recept]nr[/recept]


    *ler*
    tack för dina tips!!!!

  • Smulpajen 27 augusti 2008

    Mustiga grytor och goda soppor börjar jag längta efter:p

  • Glitterfia 27 augusti 2008

    Detta är höst/vinter mat för mig.
    Kokkött med pepparotssås och potatis är ju så gott, måste laga snart.
    Sen gör man en köttsoppa med klimp av resten och äter med en god ostsmörgås.
    Annat som är gott nu
    Porterstek
    Stek med gräddsås
    Goulaschsoppa

    Det ska vara lite kraftigt och rejält.

  • enAnnan 28 augusti 2008

    Säger som lennali jag.
    Mycket rotfrukter, och grytor. Har en hel del i mina recept. Och ja vi har börjat med "höstmat".
    Även om vi grillar fortfarande också. :p

  • MatAnders 28 augusti 2008

    Håller med dom flesta här om att man längtar efter lite rejälare grytor och goda långkok man inte orkar med under sommaren t.e.x Kalops, gulasch och pepparotskött länkar in 3 goda recept.
    Burgundisk köttgryta
    recept]40174[/recept]
    Lamm i kål - får i kål
    (Y)

  • MatAnders 28 augusti 2008

    Min gulasch (pörkölt)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.