Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baklängesmiddag på låtsas

  • Lenkan 12 november 2011

    Hej!
    Jag ska ha gäster på nyår och skulle vilja trixa till det lite extra.
    Jag har en idé om en "baklängesmiddag", då man startar med efterrätten och går vidare genom varmrätt och sen förrätt till sist, men jag vill knorra det ännu mer.
    Jag vill att förrätten ska VARA en förrätt, men SE UT som en efterrätt och vice versa.
    Men där tar min inspiration en paus verkar det som.
    Jag har idén, men ingen aning om hur jag ska utföra den.
    Vad ska jag bjuda på? En förrätt som ser ut som en efterrrätt och en efterrätt som ser ut som en förrätt...

    För att göra saker ännu svårare så kan det inte innehålla nötter, fisk & skaldjur eller svamp...

    Nån fantasifull människa som kan hjälpa mig med förslag?

  • estrid1 12 november 2011

    ... jag kom att tänka på en smörgåstårta jag gorde för för många herrans årsedan som var täckt med Crème fraîche och dekorerad med bla. vindruvor.Crème fraîchen såg ju ut som grädde.Man skulle kunna göra en förättspaj som ser ut som en efterätt genom att lägga en smuldeg över.(men utan socker ,försås).

  • Neta52 12 november 2011

    Vad är vitsen med detta? Jag skulle inte uppskatta att få efterrätten serverad först. Efter att ha ätit en god målitid, med både förrätt och huvudrätt, är det gott att avsluta med något sött.

  • escarboucle 12 november 2011

    Efterrätten kunde vara en "Toast Skagen" Kanske grädde eller vit chokladmousse med nån slags frukt i som ser ut som räkor..typ inlagda körsbär eller nått.
    Sen kan brödet vara sockerkaka som är stekt i smör så det ser ut som vanligt bröd...
    Du kan göra blad i marzipan som ser ut som salladsblad.

    annars kanske nån typ av soppa...

    det är en svår ide det här, men det är kul med tanken att maten ser ut att smaka nått den inte gör, det är roligt att leka med sinnena på det sättet!

  • maria_wijk 13 november 2011

    Förrätt som är en förrätt men ser ut som efterrätt kan vara mousse i glass-glas gjorde på t.ex. pepparrotsgrädde och rökt kött, som garnering vindruvor.

    Efterrätt som är en efterrätt men ser ut som en förrätt får mig att tänka på soppa, fruktsoppa med en klick grädde kanske.

  • boz1965 13 november 2011

    Skrivet av Neta52 den 12 nov 2011

    Vad är vitsen med detta? Jag skulle inte uppskatta att få efterrätten serverad först. Efter att ha ätit en god målitid, med både förrätt och huvudrätt, är det gott att avsluta med något sött.


    Vitsen är väl att det är nyår och att man vill göra nåt som inte alla andra gör. Det tycker jag är en skitkul idé, faktiskt.

    Heja Lenkan! (Y)

  • Mistys 13 november 2011

    Skrivet av Neta52 den 12 nov 2011

    Vad är vitsen med detta? Jag skulle inte uppskatta att få efterrätten serverad först. Efter att ha ätit en god målitid, med både förrätt och huvudrätt, är det gott att avsluta med något sött.


    Fast vitsen var väl att förrätten skulle vara smak av förrätt men se ut som efterrätt och efterrätten skulle vara söt men se ut som förrätt eller har jag missuppfattat....??

  • MatAnders 13 november 2011

    Man kanske kan baka kavring bröd i en rund form (så det ser ut som en kakbotten) och sedan ha på olika lager tänk majo & gräddfil som grädde och lite goda räkor och ägg på toppen typ?

  • Lenkan 13 november 2011

    Skrivet av Neta52 den 12 nov 2011

    Vad är vitsen med detta? Jag skulle inte uppskatta att få efterrätten serverad först. Efter att ha ätit en god målitid, med både förrätt och huvudrätt, är det gott att avsluta med något sött.

    Vilken tur då att det inte är dig jag ska bjuda på middag!
    Vitsen är att göra något annorlunda och spela med de sinnen vi använder när vi äter. En kul grej helt enkelt, och jag vet att mina gäster tycker att sådant är roligt.

  • Lenkan 13 november 2011

    Skrivet av Misty09 den 13 nov 2011
    Fast vitsen var väl att förrätten skulle vara smak av förrätt men se ut som efterrätt och efterrätten skulle vara söt men se ut som förrätt eller har jag missuppfattat....??

    Nej du har inte missuppfattat, det är precis så jag menar!
    Förrätten ska vara "savory" (glömt bort vad det heter på svenska) men se ut som nåt sött och vice versa.

  • Lenkan 13 november 2011

    Jag tar till mig alla era tips, kom gärna med fler och brainstorma på!

    Ni gör mig jättelycklig med all er hjälp {clap}

  • Lenkan 13 november 2011

    Jag har en idé om efterrätten som inte ska se ut som en efterrätt....
    Vad tror ni om en falsk lasagne?
    Lasagneplattor gjorda på antingen crêpes eller smördeg, med lager av hallonmousse, hallonsås och grädde emellan, lite vit chokladkräm och riven vit choklad ovanpå?
    Kan inte det se ut som en lasagne?

  • Amika 13 november 2011

    Jag skulle göra smörgåstårte bakelser till förrätt, vispa grädde och blanda med fint, fint riven parmesanost och täcka dem med och sen dekorera som en tårta, med physalis och vindruvor, kanske även göra en "ros" av parmaskinka?

    Och sen till efterrätt så kanske en stekt sockerkaks skiva med bär på, som man "gömmer" under vit chokladmousse och dekorerar med någon liten räka som man själv gjort i sugarpaste?

    Hoppas ni får en helt fantastisk kväll!

    Mvh
    Jonna

  • Neta52 13 november 2011

    Jag trodde du skulle börja "bakifrån", dvs med efterrätten först och avsluta med förrätten, men jag inser nu att jag har missuppfattat det hela. Det här tycker jag är en jättekul idé och önskar dig lycka till med måltiden.

  • Lenkan 13 november 2011

    Tack

  • Bumbis 13 november 2011

    Jag skulle göra en laxtårta till förrätt. Du kan göra den i olika lager så att det ser ut som en chokladtårta när du delar den. Låt fyllningen stelna lite så att du kan spritsa den som med grädde till en gräddtårta. Till efterrätt skulle jag göra creps men fylla den med något sött tex ananas, creme fraiche och vanlijsocker. Rulla ihop och strö över riven vit choklad som ser ut som riven ost när den gratinerats. Försöker komma på någon grönsak att dekorera tårtan med som ser ut som frukt eller bär men lyckas inte. Jättekul idé, kommer att låna den till kommande party.

  • Lenkan 13 november 2011

    Laxtårta skulle kanske ha fungerat, men ingen fisk eller skaldjur får förekomma

  • blekegreven 13 november 2011

    Till ett knytkalas en gång gjorde jag smårgåstårts-bakelser med lite olika fyllningar och garnityr. En av sorterna var delvis fylld med en röd röra på soltorkade tomater och sedan täckt med vit fetaost-kräm... En av gästerna sa till mig sen att han misstagit detta för en gräddbakelse och blivit minst sagt förvånad vid första tuggan...{clap}

  • Lenkan 14 november 2011

    Vad roligt att ni tycker att min idé är skoj och vill prova själva!
    Och tack igen för alla förslag, jag börjar närma mig en bra meny

  • Kakan1986 14 november 2011

    När jag var liten åkte vi till ett ställe som serverade glass men det var gjort så det såg ut som mat. Jag åt spagetti med köttbullar, dvs mjuk vaniljglass som spagetti och chokladglass med chokladbitar som köttbullar. Godaste glassen jag ätit och roligaste!

    Tycker det låter jättekul! Vore roligt om du skriver sen hur du bestämt dig för att göra så kanske en annan får lite inspiration :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.