Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Begravning

  • Tillberga 26 maj 2008

    min älskade pappa har dött
    han blev 85 år och ingen har evigt liv

    han skall begravas i midsommarveckan
    och nu till min undran
    vad skall vi bjuda på
    begravningen är kl 13.30

    vill inte ha tårta eller smörgåstårta

  • Annettenn 26 maj 2008

    Jag vill beklaga sorgen till att börja med. :(
    Sen till mat, en buffé med italiensk känsla? Avsluta med tiramisu kanske?
    Sköt om dig!

  • farmoringer 26 maj 2008

    Jag har inget förslag. Vill bara beklaga sorgen....

  • MatAnders 26 maj 2008

    Hej!
    Beklagar sorgen men ofta brukar begravnings middagar bli helt ok ändå, men varför inte göra ett par goda smördegs piroger lätta att göra och bara att värma, har recept på en fyllning men kan göra på allt möjligt.
    Hur som hellst lycka till.
    /Anders

  • zudette 26 maj 2008

    Vill först börja med att beklaga.....

    Har suttit och funderat en stund och föreslår en kall, men enkel buffé; Rostbiff, potatissallad, bröd, färsk frukt - typ melonskivor, bröd, sallad - vad helst du tycker passar. Det är ju sommar och det verkar bli mitt mellan lunch o middag så det kankse är bra om det inte känns alltför "tungt".

    Ett annat förslag är att du gör några enkla pajer typ med skinka och ost eller nån ostpaj som inte behöver serveras varm och en grönsallad till...

    Ha det så gott!

  • Wombat04 26 maj 2008

    Beklagar sorgen, Tillberga. När min faster dog funderade vi länge över vad vi skulle bjuda på. Hon var spanjorska och hade dessutom varit kokerska och det var inte lätt att komma på något, vi ville ju ha något hon hade tyckt särskilt mycket om. Så det blev kalops. Nu var detta i februari och då var det OK med en såpass tung rätt, men i midsommarveckan är det nog ingen hit. Jag tänker buffé, lätt och luftigt, med saker som din pappa tyckte om.

    Sköt om dig.

  • The_mama97mia 26 maj 2008

    Beklagar sorgen.
    Jag håller annars med några av ovanstående, men tänker - måste DU fixa detta??????

    Om - så gillar jag paj o/eller rostbiffs förslagen ¨

    Jag var på en "tung begravning" förra året. Då serverades egentligen kaffebröd enbart.

    Sen var jag på ytterligare en tung begravning senare (inom tre mån) o då fick vi först landgång, sen var det kaffe o tårta

    Jag vet inte. Men sen tänker jag med att vad gäller gästerna - så är det ingen som kommer att klaga vad du än bjuder på....

    TÄnker på dig
    /Mia

  • anluk 26 maj 2008

    Har inga förslag, men vill verkligen beklaga sorgen.

  • Tillberga 26 maj 2008

    jag behöver inte fixa till de själv
    men de är ju jag som skall komma på vad vi skall ha till förtäring

    hade velat ha begravningen kl 11 och så en lätt lunch men nu blev de ju inte så

  • Tillberga 26 maj 2008

    glömde säga att de är mäst folk över 70 år som kommer
    om de har nån betydelse:(

  • sonja55 26 maj 2008

    Känner med dig att mista en förälder kan kännas svårt . Min far gick bort för 2 år sedan 88 år gammal. Vi bjöd då på Potatisgratäng och marinerad fläskfile som går att förbereda i förväg.

    Marinerad fläskfile

    Ha det bra

  • Amika 26 maj 2008

    Jag beklagar sorgen...

    När min pappa dog så hade vi pastasallad, lätt och fräscht och går att göra mkt av utan ansträngning.
    Sen hade vi jordgubbar med grädde efteråt. Han begravdes på sommaren han med.

  • bernit 26 maj 2008

    Beklagar sorgen - begravde min far för 2 år sedan han blev 89 år.
    Eftersom begravningen är så sent som 13.30 har kanske många ändå ätit lunch och själva jordfästningen tar väl kanske upp mot en timma så det är en knepig tid.
    Jag skulle föreslå en inte för kraftig måltid.
    Kanske ett par pajer och en färsk sallad + bröd, du kan ju gärna avsluta med kaffe & tårta eller kaka.

    Sköt om dej

    /BÅ :p

  • lenajeanette 26 maj 2008

    Beklagar sorgen, alltid tungt när någon går bort oavsett ålder. Speciellt om det är en nära och kär pappa.

    Var på en nära släktings begravning, efteråt serverades slottsstek, kokt potatis samt sås och pressgurka. Helt i min morfars anda, också i hans anda serverades även snaps till maten.

    Gästerna var också här många äldre personer.

    Man kanske inte vill servera stek i midsommar vecka, men min tanke var att hitta på något som din pappa tyckte om.

    Sköt om dig.

    Lenajeanette

  • Lindanemon 26 maj 2008

    Jag är också ledsen för din skull.

    Min mamma dog för 3 år sedan, men jag kommer faktiskt inte ihåg vad vi åt... Så egentligen är det väl inte viktigt.
    Men helt klart, om jag skulle välja, skulle jag ta något som din pappa tyckte om.

    Hoppas allt går bra. Jag känner med dig.

    Kram

    Linda

  • Ernst76 26 maj 2008

    Beklagar sorgen!
    Min pappa dog för snart tre år sedan (fem dagar innan min dotter föddes, tycker det är synd att han aldrig fick träffa henne). Efter begravningen var det bara fika.
    Jag håller med Lindanemon om att ha mat som din far gillade.

    Kramar
    Kristoffer

  • mammamus 26 maj 2008

    Ledsen för din skull
    mvh mammamus:'(

  • tilda 27 maj 2008

    Beklagar sorgen.
    Skulle göra något som inte är för tungt, svårtuggat eller något som kan kännas konstigt för såna som är lite äldre, alltså "ny" mat.
    Buffe´med pajer och någon sallad tycker jag låter bra. Något däremot äldre ofta gillar, speciellt äldre män, är sötsaker.:D

  • Tillberga 27 maj 2008

    vad tror ni om sill o potatis?
    kaffe och jordgubbstårta?

  • tilda 27 maj 2008

    Väldigt bra .Klassiskt och något som äldre uppskattar. Toppen tror jag!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.