Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver all sorts tips och råd för att bli hälsosam och frisk!

  • Vilse24 12 juli 2013

    Hej! Jag är i stort behov utav alla sorters mat tips och råd!
    Jag är en främling i köket och kan bara de basiska matkunskaperna (typ:koka, steka, baka).
    Pga vardags och osunda orsaker så behöver jag mer än någonsin lära mig mer om mat och hoppas att någon här kan komma med lite hjälp och tips. Försöker lära mig att laga bättre, men det är svårt att gå ur sina rutiner, särskilt när man bor själv och inte har haft något större intresse i matlagning eller velat/kunnat lägga tid på det.

    Lite bakgrund:
    * Jag är pesketarian (=dvs äter varken kött eller kyckling, men ägg och fisk).
    * Är laktosintolerant sen ca 7månader bakåt (fast testar fortfarande tål gränserna).
    * Har järnbrist (märks starkt under min period)
    * Börjat bli lite överkänslig för för mycket fibrer och fullkornsprodukter
    * Överviktig
    * Delar kök i studentkorridor
    * Närapå tvångsmässig vana som gjort att jag i snart 3år föredrar att äta yoghurt+musli till middag 95% av alla dagar.

    Jag träffar redan läkare och dietist för järnbristen och laktosintoleransen, men det hjälper mig inte riktigt med att hitta det perfekta recepten för det jag behöver..vilket är:

    * Mat som är järnrik
    * Inte allt för svårt att tillaga
    * Inte innehåller kött eller kyckling
    * Laktosfritt
    * Inte för fettigt
    * Inte för tidskrävande

    Så om ni har några recept tips eller andra tips och råd så vore jag så DJUPT TACKSAM om ni ville dela med er utav det till mig!

  • emmelina1 20 juli 2013

    Det finns en app till smartphone som heter Livsmedelsdatabasen där kan du söka på ex järn så får du fram vilka livsmedel som är järnrika...

    Annars skulle jag rekommendera att du planerar dina måltider och anv sunt förnuft
    Lägg upp ALL mat du ska äta på en gång VARJE mål
    Då kan du lätt ta bort det dåliga och lägga till bra saker som olika färger på grönsaker
    Det bästa med detta är att du ska tänka på att "allt detta ska jag ge min kropp"
    Du har bara en kropp så ge den bra mat som du mår bra av
    Livsmedel som är ekologiska är ofta mer näringsrika och du äter inte lika mycket men bättre alltså kvalitet inte kvantitet eller sk utfyllnad

    Att planera är nyckeln till att lyckas
    du behöver inte göra scheman osv utan bara följa råden och inte glömma bort att äta mellanmål för att få en jämn blodsockernivå då lockas du inte lika mycket av att småäta och äta onyttigt för stunden

    Det är också viktigt med belöning men det ska vara rimligt och ibland kan belöning vara andra saker än ätbart, kanske en ny snygg blus eller något kan vara ett mål.

    Sedan finns det olika brister man kan ha ex kalcium magnesium och zink och det kan ge sötsug och myrkrypningar i benen som bristsymptom.
    B vitaminbrist ger liknande symptom och gör att man har svårt att gå ned i vikt också.

    Jag är självlärd och ingen expert

    Skicka gärna ett personligt meddelande om du vill diskutera mer =)

    Lycka till!

  • Mistys 21 juli 2013

    Låter som om du skulle googla och läsa på om inte LCHF kan vara något för dig. Alla de symtom du beskriver blir bättre med LCHF och ......nej det handlar inte om massa fett utan mer en normal nivå som får din kropp att läka, släppa på fettet om du är överviktig, smörja tarmarna så magen mår bra. Kosten är även glutenfri och går att göra laktosfri. Lättlagad, snabb. Få ingredienser behövs.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.