Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver Tips!!

  • Ompiz 27 april 2008

    På onsdag ska jag bjuda hem lite gäster, eftersom det är valborgsmässoafton och Cortgen :p Men jag vet inte vad jag ska bjuda på för mat till mina gäster?! Har ni något bra förslag?

    //Ompiz

  • majamia 27 april 2008

    Heta grytan

    Chokladpannacotta med Rabarber

    Skickar ett förslag på en huvudrätt och en vårlig efterrätt där det mesta går att förbereda, vilket jag tycker är bra då de flesta jobbar lite på valborg och man sen ska iväg och titta på bålet.
    Hoppas att det kan vara något :D

  • Svesse60 27 april 2008

    Smörgåstårta med skagenröra
    Det här är ett recept som är lätt att tillaga och kan med fördel göras någon timme i förväg. (Blir bara godare). Tycker man inte om skaldjur kan man röra ihop creme fraiche, gräddfil, hackad purjolök, hackad rökt skinka och en dutt curry och svartpeppar. Om ni blir många, gör en tårta av varje! Passar utmärkt till ett glas öl. (Y)

  • Glitterfia 27 april 2008

    Festgratängen fungerar alltid :p
    Det är den perfekta bjudmaten, allt i ett och går att förbereda.
    Det blir mycket och dessutom god att värma (skär i skivor, lägg ostskivor på och värm i micron) dagen efter :D

    Festgratäng

  • Lotten_J 27 april 2008

    Skrivet av Ompiz den 27 apr 2008

    På onsdag ska jag bjuda hem lite gäster, eftersom det är valborgsmässoafton och Cortgen :p Men jag vet inte vad jag ska bjuda på för mat till mina gäster?! Har ni något bra förslag?

    //Ompiz


    Ursäkta min kanske dumma fråga men vad är "Cortgen"?

  • Glitterfia 27 april 2008

    En annan bra bjudrätt är, det blir krämigt och supergott. Också en rätt man kan förbereda och lika god att värma..

    Inbakad kassler

  • Ompiz 27 april 2008

    Skrivet av Lotten_J den 27 apr 2008

    Skrivet av Ompiz den 27 apr 2008

    På onsdag ska jag bjuda hem lite gäster, eftersom det är valborgsmässoafton och Cortgen :p Men jag vet inte vad jag ska bjuda på för mat till mina gäster?! Har ni något bra förslag?

    //Ompiz


    Ursäkta min kanske dumma fråga men vad är "Cortgen"?



    De som går på Chalmers i göteborg bygger "händelser" som har hänt under året på lastbilar. Sen går denna karavan runt hela göteborg och de visar upp vad de har byggt. Det finns vissa uppfinningar med också

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Cort%C3%A8gen

    //Ompiz

  • Lindanemon 27 april 2008

    Skrivet av Lotten_J den 27 apr 2008

    Skrivet av Ompiz den 27 apr 2008

    På onsdag ska jag bjuda hem lite gäster, eftersom det är valborgsmässoafton och Cortgen :p Men jag vet inte vad jag ska bjuda på för mat till mina gäster?! Har ni något bra förslag?

    //Ompiz


    Ursäkta min kanske dumma fråga men vad är "Cortgen"?


    Cortegen är en parad som Chalmeristerna framför varje år i Göteborg på valborgsmässoafton :D. En himla kul grej!

  • majamia 27 april 2008

    Fläskfilé i ost och senapssås

    Rabarbermaräng

    ett annat förslag :D

  • lennali 27 april 2008

    Rekommenderar dessa varmt:
    Ädelostfyllda kycklingfiléer med rosépepparsås
    Exotisk fläskfilé
    Fläskfilé i ost- och senapssås

    Efter maten en desserttårta som kan förberedas dagarna innan eller en kladdkaka med lakrits som kan göras dagen innan, den ska stå i kylen ett dygn.

    Festdessert från frysen
    Kladdkaka med lakrits

  • irrevirre 27 april 2008

    Mina förslag kommer här:

    Fläskfilé i mango chutneysås

    Jordgubbscoupe med vit choklad- & vaniljkräm.

    Härligt att vara ledig på torsdag, eller hur??

  • Lotten_J 27 april 2008

    Skrivet av Ompiz den 27 apr 2008

    Skrivet av Lotten_J den 27 apr 2008

    Skrivet av Ompiz den 27 apr 2008

    På onsdag ska jag bjuda hem lite gäster, eftersom det är valborgsmässoafton och Cortgen :p Men jag vet inte vad jag ska bjuda på för mat till mina gäster?! Har ni något bra förslag?

    //Ompiz


    Ursäkta min kanske dumma fråga men vad är "Cortgen"?



    De som går på Chalmers i göteborg bygger "händelser" som har hänt under året på lastbilar. Sen går denna karavan runt hela göteborg och de visar upp vad de har byggt. Det finns vissa uppfinningar med också

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Cort%C3%A8gen


    Hm....nu förstår jag varför jag inte begrep vad det var...ha ha ett litet stavfel i din tråd....ja jag tänkte att vad är detta men kunde definitivt inte lokalisera det till kortege, visste inte heller att det var speciellt fr Gbg så man fick lära sig ngt nytt i alla fall fast jag mkt väl vet vad en kortege är ( svensk stavning) Det stämmer verkligen att man lär så länge man lever....har du kollat in mitt recept på dubbelmarinerad filé? Det är helt suveränt gott om man känner att man vill ha någon typ av buffébjudning
    //Ompiz

  • Lotten_J 27 april 2008

    Alltså vad är det med matklubbens sida eg? skickade ett inlägg för en timme sedan och det finns inte med.....jag undrade över varför min kommentar till Ompiz är undertecknad med hennes namn och inte mitt, jag klickade ju i rutan citera när jag skrev inlägget.....är matklubbens sida också drabbad av sjukdom precis som jag i helgen ha ha....inlägg försvinner liksom bara trots att man skickat iväg dessa....skumt....

  • The_mama97mia 27 april 2008

    jag har också upplevt lite problems idag, det har varit segt som ankskit. Hänger sig o bråkar.
    Det är väl vår i luften. haha.

  • nettans 27 april 2008

    Den här rätten är kanon, Hotter than hell dip. Förbered allt och in i kylen, sen när ni kommer hem så ställer du bara in den i ugnen och tar fram lite nachos och sallad, Supergott!!
    Sen till efterrätt kan du alltid göra Pannacotta på gelesocker oxå jättegott. Koka upp grädde med gelesockret i en kastrul och fyller sedan formar, in i kylen, klart! Supersnabbt och supergott!!Lycka till!

  • sonja55 27 april 2008

    Här kommer 2 lättlagade rätter
    om du vill ha en enklare rätt kan du göra detta Fredagsgott

    En matigare rätt är det här Kycklingfilé med rökt skinka och senap

  • imse 27 april 2008

    Ofta är man lite frusen när man kommer in från Valborgsfirandet och då är det gott med lite värmande mat. Soppor värmer alltid gott men annars kan en varm smörgåstårta sitta fint. Lätt att förbereda och bara att sätta in ugnen när gästerna kommer. Bjud på en fördrink under tiden eller varför inte lite mousserande cava. Ha en trevlig valborgs! :)

    http://mimmismat.wordpress.com

  • tilda 27 april 2008

    Har varit och sett cortegen en gång. Då hade vi picknick med bla. räkor, ost och vin. Hur skönt som helst att kunna ha picknick i april. Det skulle aldrig gå här uppe.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.