Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

billig och lätt middag?

  • Bosson88 28 januari 2010

    hej, jag skulle vilja ha lite hjälp.
    villhar lite recept på billiga enkla rätter som man kan göra- gärna mat som ungar gillar.

    plus vilken affär är billigast att handla i?

  • The_mama97mia 28 januari 2010

    Uj, ett kinderägg.
    Det finns trådar ang veckans erbjudande - ang vad är billigt var, det finns trådar om snabb o billig vardagsmat som barn gillar, det finns trådar om enkel mat.

    Jag ska leta upp några o lägga in länk till om en stund, där finns massor med bra tips.

    Återkommer.

    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/veckans_erbjudande_8042.html

  • Erajscha 28 januari 2010

    Min erfarenhet är att ska man bara handla i en enda butik så är Willys billigast...

    Billiga rätter jag kan tipsa om är

    * Köttgryta med ris (köp hel märgpipa eller högrev och tärna själv) det tar en dryg timme men är inte krångligt alls och man den sköter sig själv på spisen...
    * wokade grönsaker med crabfish och ris
    * Alaska pollock med majonäs och curry på i ugnen med kokt potatis och micrade ärtor till
    * hemgjord potatis- och purjolökssoppa (om de inte är notoriska lökhatare dina barn förstås)
    * spaghetti och köttfärsås (dryga ut köttfärsåsen med rivna morötter)
    * hemgjort potatismos (skär man ner potatisen i mindre bitar går det ganska fort också) med stekt falukorv och morotsstavar
    * Ugnspannkaka med fläsk och rivna morötter/vitkålssallad

    *

  • amoz 28 januari 2010

    Om man gillar lever så är det både billigt och närorik mat likaså blodkorv. Falukorv måste man väl oxå räkna bland billig råvara som man kan variera i en mängd rätter.

  • Mistys 28 januari 2010

    Helt rätt Willys är billigast 6,7% mot Maxi och ca 10 % mot andra ica och coop. Vet inte jämfört med Lidl då dom inte riktigt för samma sortiment.

    Jag skrev i annan tråd ett tips om att tänka att varje vara ska räcka till två mål. Ex räcker kanske en korv på 800 g både till makaronelåda och korvgryta men bara till ett mål stekt som den är med makaroner. Hoppas du förstår tänket. Hitta på maträtter som drygas ut istället för att ha så rena maträtter då behövs oftast mer av den dyra varan för att få det att räcka. Likaså köttfärs. 600 g kanske bara räcker till köttbullar men gör lasagne och köttfärsgryta så kanske det räcker till två middagar(Y)

  • The_mama97mia 28 januari 2010

    Skrivet av Misty09 den 28 jan 2010

    Jag skrev i annan tråd ett tips om att tänka att varje vara ska räcka till två mål. Ex räcker kanske en korv på 800 g både till makaronelåda och korvgryta men bara till ett mål stekt som den är med makaroner.
    quote]

    Dryg är bara ett skällsord när det gäller dumma människor... ANnars är det ett honnörsord! DRYGA (ut) MERA!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.