Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra recept för gravida

  • karin_asa1980 7 juli 2008

    Hejsan!
    Har letat runt på nätet, men kan tyvärr inte finna några bra konkreta recpet för gravida. :(

    Är för tillfället själv gravid och har tagit del av att man skall äta nyttigt o tänka på att man skall få i sig rätt mängd av järn, folsyra, vitamin D och Omega-3. Dessutom allt som man inte får äta. Men det skulle vara trevligt att få KONKRETA recept man kan testa för att minska illamåendet och öka piggheten som innehåller det som nämns ovan.

    Skulle bli mycket tacksam om någon som har kunskap om mat för gravida kunde dela med sig av några passande recept (eller var jag kan finna dem)!

    Tack på förhand! (Y)

  • lenajeanette 9 juli 2008

    Här är en bra sida med lite tips,
    http://se.babycenter.com

    Själv levde jag på apelsinjuice, risifrutti och Rennie (motverka magsyra) när jag var gravid så jag tror inte att jag har så mycket att bidra med......:p

    Lycka till och GRATTIS!!!(Y)

  • ikah 9 juli 2008

    Vad roligt och GRATTIS!:D

    Den här sidan tycker jag är bra,
    http://www.growingpeople.se/StartPage.aspx?id=15508

    Tidningen: Vänta barn Amelia, står det mycket bra i. Allt från vad man får äta till graviditetsbesvär och mycket mera.

    Illamåendet kan man nog inte göra så mycket åt än att bara försöka lindra det med olika saker.
    Är själv gravid i 24 veckan och illamåendet försvann för mej i vecka 15.
    Ät lite och ofta, färsk frukt funkade för mej, inget kaffe eller läsk, inte för kryddiga och feta maträtter.

    Hoppas du får tag på det du söker, går själv mest på känsla vad kroppen vill ha.
    /ika:)

  • karin_asa1980 10 juli 2008

    Tack för era tips! Jag skall kolla upp dem.

    >> ikah>> Då ligger du lite före mig, jag är i vecka 14 +1. Lycka till med allt!

    Ha det gött! (Y)

  • Fiona 10 juli 2008

    Min syster levde på takeaway kinamat och thaimat för det var det enda hon inte blev illamående av när hon var gravid, så det beror helt och hållet på dig själv vad som fungerar!
    Klassiska tipset är ju att äta salta kex i sängen innan man går upp... Vet inte om det funkar, men de säger ju att man ska göra så..

  • JennyV 10 juli 2008

    Det är så olika för alla, själv kunde jag inte resa mig upp innan jag fick knapra på lite kex och sen direkt till frukostbordet och försöka få i mig en macka! Gick ner 4 kg i början på första barnet :'( p.g.a illamåendet. Ska ha min tredje i januari och illamåendet har precis försvunnit, tack och lov!! Annars äter jag precis som vanligt men undviker den oemotståndliga brieosten!

  • MammaIrene 10 juli 2008

    Genereltt sett tycker jag att det fanns ganska mycket mat som man ändå fick äta, fast inte för ofta.....
    Fisk är ju bra mat, fast rätt fisk o ordentligt tillagad.
    Jag åt inkokt lax som man bara lägger i kokande vatten där man har blandat i vinäger, vitpepparkorn, kryddpepparkorn, lagerblad, 1 grovt hackad gul lök o lite citron....
    Detta skall koka 7 min, sedan tar man av den från plattan o låter den vila i kastrullen tills den svalnat, då är den färdig.

    Du kan koka in vilken fisk som helst på detta viset o kokt fisk är ju snällt för lilla magen o mycket nyttigt dessutom......Inkokt lax bli dessutom mycklet mycket smakrikt jämfört med många andra tillagningssätt...

    Lycka till! själv har jag 3 små, men har inte mått så jättemycket illa någon gång, har haft ständig feber med första o lite på sista istället fast det berodde på virus...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.