Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra recept för liten plånbok

  • KajsaY 3 februari 2009

    Hej!
    Jag älskar mat, men har riktigt dåligt med pengar just nu. Det har blivit ganska mycket ärtsoppa den senaste tiden och jag önskar variera min kost en aning. Vad som helst bara det är billigt!!
    Tack :)

  • anmawa 3 februari 2009

    Pannkakor.omelleter, soppor mm är billig mat.
    Färgglada rårakor riv potatis, morötter och lök och blanda i ett ägg.
    Lingon eller tsatsiki är gott till.

  • safir74 3 februari 2009

    Omelett är billig mat. Ha i sånt du har hemma t ex skinka,kassler,korv lök, riven ost etc
    Linsgryta:
    Linsgryta
    Blodpudding är billig mat om det gillas. Allaska pollock är billig fisk som kan tillagas på olika sätt
    Enkel fiskgratäng med crème fraiche

  • festmaten 3 februari 2009

    Ett tips: Köp råvaror efter årstiden, nu på vintern finns det mycket gott o billigt att välja på bland alla rotfrukter, morötter, palsternacka, potatis mm. Även all kålsorterna är goda nu vit- grön- röd kål. Komplettera med kikärter, linser eller bönor för att få fibrer o proteiner. Baka brödet själv, blir under halva priset. Lycka till!
    Bönchili
    Grönsaksgryta med quorn
    Mustig rotsakssoppa
    Potatisgryta med indisk doft
    Varm bulgursallad
    Wokade kidnyebönor med grönsaker

  • anmawa 3 februari 2009

    (Y) Sitter och letar bland gamla recept och hittar ett fynd.
    Ainas potatisrest.
    Skiva kalla kokta potatisar i en ugnsform. Peppra med svartpeppar. Fördela tonfisk över och lite fryst grönsaksblandning tex ärtor , majs och paprika. Över detta bearnies eller hollandie sås. Sätt in i ugnen 15-20 min på 200 grader.

  • The_mama97mia 3 februari 2009

    Den här tiden på året, eller när man har mkt månad kvar i slutet på pengarna... så brukar dom här frågorna komma.
    Med risk för att låte lite trist så... det finns flera trådar här sen förut om Billig mat, snabb vardagsmat, mat för studenter m.m.
    Det finns jättemycket tips i de tidigare trådarna.

  • LEDIVO 3 februari 2009

    Passa på att köp färs när den är billig. Lägger också med ett recept på kassler, som också säljs till bra pris ibland.
    Färspannkakerulle
    Lasagne modell större
    Köttfärslimpa med klyftpotatis
    Potatisgratäng med kassler, morötter och lök

  • Glitterfia 3 februari 2009

    Ris, pasta samt Potatis och morötter som är jättebilligt nu. Det går ju göra så mycket gott
    Ugnsrosta i klyftor/halvor/stavar, hasselbackspotatis, pressad, potatismos, kokt, stekt, råstekt, stuvade, soppa.... osv
    Ett hotdogpkt bli en hel del tillbehör ex korvstroganoff, stekt, strimlad på varm smörgås, pytt, korv och potatissoppa,
    Tonfisk
    1 kg kycklinglår kostar ca 20kr, går att göra massor ex soppa, grilla, steka
    Frysta grönsaker
    Det är vad jag kom på lite snabbt....

  • tina60 3 februari 2009

    Tortellini är ganska billig mat och det blir mer mättande om man gör en enkel sås till. tex tomatsås, som man lätt gör av krossade tomater och den kyddar man efter egen smak. :p

  • ackis84 3 februari 2009

    Pastapanna med bacon

  • XYZ 3 februari 2009

    Suverän veg pastasås om pengarna räcker till Creme Fraiche, MYCKET godare än det låter.

    1 gul lök
    2 grovt rivna morötter
    1 burk tomatkross (ev puré också)
    1 grönsaksbuljongtärning (smulad)
    2 dl Creme fraiche (Ja det ska vara så mycket)
    ev vitlök, gärna lite mejram eller oregano.

    Fräs löken mjuk, i med morötter och fräs mjuka. På med tomat-buljong och låt koka nån minut.
    Rör i C-F och kryddor och häll såsen över pastan- några varv med pepparkvarnen-GOTT

  • busan37 4 februari 2009

    Detta är billigt och gott

    Pillas falukorvsgratäng

  • Gul13 4 februari 2009

    Får man länka till annan sida så är denna toppen faktiskt.

    http://www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

  • Tiadina 4 februari 2009

    Nykokt pasta med smör, pressad vitlök och persilja mums!

  • gladavmat 4 februari 2009

    Pajer av alla slag, fylld med rester eller bara ost o tomater, går att variera i det oändliga:p
    Du tar väl hand om ostskalkar och river dem. Det blir så mycket riven ost att ha till all matlagning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.