Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Cernitlera

  • Gul13 15 april 2009

    Inte ätbart precis men väl ett recept ...

    Jag funderade på om det går att göra cernitlera (att göra figurer med tillsammans med barnen) själv?
    Någon som har ett bra recept?

  • boz1965 15 april 2009

    Det närmaste jag kan tänka är helt vanlig trolldeg:

    1 dl vatten
    2 dl mjöl
    1 dl salt
    1 msk olja
    ev karamellfärg

    Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå på eftervärmen till dagen efter.

    Du kan antingen färga degen med karamellfärg eller måla de färdiga figurerna med hobbyfärg.

  • Gul13 15 april 2009

    (Y) Tack för det. Men det ska finnas något som heter cernitlera som är lättare än trolldeg.
    Jag har uppfattat det som att den är lättare i allafall.
    Jag har googlat men jag hittar inte just receptet.

  • Nettan75 15 april 2009

    Tror inte du kan hitta receptet på cernitlera. Det är nog ganska välbevarat av de som framställer det =) Du kan köpa cernit eller fimo-lera på hobby-butiker som Panduro tex. Finns även en lera som heter Sculpey tror jag, mer lätthanterlig som jag förstår. Kolla här http://ceart.webgain.se/information/index.xhtm Under screenpets vad man kan göra =) (Nej det är inte jag som gjort dem)

    Jag hittade http://www.cchobby.se/ på nätet och de verkar ha de billigaste priserna hittills. Jag har även pratat med folk som haft med dem att göra, och de har bara gott att säga om det företaget. Panduro har ju en tendens att vara skitdyra.

  • Gul13 15 april 2009

    Tack för ditt svar.
    :'( Jaha så kan det ju vara förståss. Jag vet att det finns att köpa men jag fick en släng av präktighet :D så jag tänkte att man kanske kunde göra den själv.
    Jag ska läsa dina länkar.

  • zudette 15 april 2009

    Det finns recept på nån typ av modellera, typ, Play Doo..... om det nu stavas så???? Hittade detta på en annan hemsida (TACK Google) Det är kanske är nåt sånt du söker????? Grejjen med Cernitlera är att de går att "baka i ugn" och på så sätt få små figurer att göra smycken eller annat kul av som man kan spara och ha kvar!

    Play do

    5 dl mjöl
    2 dl salt
    2 msk citronsyra
    1,5 msk matolja
    5 dl kokande vatten
    karamellfärg

    Blanda alla torra ingredienser, koka upp vatten och häll i olja + karamellfärg och ner i mjölblandningen med en gång (helst kokande vatten då den blir mindre klibbig).
    -------
    eller detta:

    PLAY-DOH
    5 dl vetemjöl
    2 dl salt
    2 msk alun
    5 dl kokande vatten
    2-3 msk matolja
    Mjöl, salt och alun blandas i en bunke. Koka upp vatten och blanda ihop. Sätt i karamellfärg efter önskemål i ett annat kärl. Ta elvispen med degkrokar. Häll vätskeblandningen i de torra ingridienserna samtidigt som du kör med elvispen. Viktigt att vattnet är kokande, annars sväller inte mjölet ut som det ska.

    ------
    Dessa recept är alltså på vanlig modellera! INTE CERNITLERA!

  • lisbethv 15 april 2009

    Ja kommer ihåg att jag gjorde nån slags deg när barnen var små och det var alun i som var smidig o även gick att torka i spisen.:D

  • AnneNi 15 april 2009

    Jag jobbar på dagis och vi gör ofta Playdoh-lera. Tidagare använde vi alun, men numera använder vi citronsyra istället eftersom alun visst inte är så bra för små barn enligt någon. Resultatet blir detsamma och det är dessutom lättare att få tag på citronsyra tycker jag.
    När det gäller cernitlera så använde jag det ganska ofta när jag var yngre och jag köpte alltid den.
    Men som nämts tidiagere så går både trolldeg och palydoh-lera att torka, men det ser ju inte riktigt ut som cernitlera och det är ju inte lika lätt att forma och göra fina små figurer tycker jag.
    Säg gärna till om du lyckats hitta något recept eller hur du gör. Lycka till!

  • 123Linnea 16 april 2009

    Cernitlera är lite plastig, och inte alls som play-doh eller trolldeg. Jag gissar att det är mer eller mindre omöjligt att tillverka sådan själv, med vanliga ingredienser.

  • Gul13 16 april 2009

    Tack för alla svar. Det är nog bara att konstatera att man får köpa cernitleran. Så mycket för den präktigheten :)

    PlayDoh och trolldeg har vi gjort själv. PlayDoh-leran blir mycket smidigare och skönare att jobba med än den köpta. Väl värt "besväret".

  • MammaLena 21 april 2009

    HEJSAN!
    Jag googlade på cernitlera och hittade bland annat följande länk.
    http://pyssel.info/cernitlera/

    Har för mig att jag ibland har sett cernitlera i välsorterade stormarknader såsom ICAMaxi
    samt på en del välsorterade leksaksaffärer.

    //MammaLena

  • boz1965 21 april 2009

    Skrivet av MammaLena den 21 apr 2009

    HEJSAN!
    Jag googlade på cernitlera och hittade bland annat följande länk.
    http://pyssel.info/cernitlera/

    Har för mig att jag ibland har sett cernitlera i välsorterade stormarknader såsom ICAMaxi
    samt på en del välsorterade leksaksaffärer.

    //MammaLena


    VARNING!!!

    Länken innehåller VIRUS enligt BBB's antivirusprogram (F-Secure)!!!

    *BBB = BredBandsBolaget

  • bernit 21 april 2009

    Har senaste F-secure men fick ingen varning (uppdaterad för 47 min.sedan)

  • MammaLena 21 april 2009

    Alltså skulle nu länken jag lämnade innehålla vírus så ber jag om ursäkt för det.
    Annat kan jag ju inte göra då jag definitivt inte är ute efter att åsamka någon skada.
    //MammaLena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.