Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Cheesekake från allt om mat.

  • svensbyn 1 juni 2008

    Jag skulle vilja efterlysa ett recept på en cheeskake. Såg den i ngt påsknummer av allt om mat. Minns inte riktigt vad den innehåller men minns att man ringlade kondenserad mjölk som du kokat till kola i gräddsmeten. Den såg såååå god ut! (L)(L)(L)

  • farmoringer 2 juni 2008

    Den här hittade jag men vet inte om det var den du sökte...

    Cheesecake

    Ingredienser 12 bitar

    5 stdigestivekex 1,5 dlvetemjöl 2 mskströsocker 125 gsmör, kallt i kuber 1 stäggula Fyllning200 gphiladelphiaost 1,75 dlvispgrädde 2 stägg 1 dlströsocker 1 tskvaniljsocker 0,5 stcitron, rivet skal av 1 mskpressad citronsaft Tillbehör1 paketbär

    Botten är spröd och extra god. Färska bär är gott till cheesecake. Den håller sig utmärkt i kyl upp till fyra dagar.


    Gör så här
    1. Sätt ugnen på 175°. Kör kexen i matberedare till fina smulor. Blanda ner mjöl, socker och smör och kör till en smulig massa. Tillsätt äggula och kör ihop till en deg. Kexen kan också rivas på den fina sidan av rivjärnet eller smulas i en mortel och sedan blandas degen snabbt ihop med fingertopparna.
    2. Lägg degen i en form (24 cm i diam) med löstagbar kant. Strö över lite vetemjöl och tryck ut degen i formen. Låt vila i kyl ca 30 min.
    3. Förgrädda bottnen mitt i ugnen 12-15 min. Rör ut philadelphiaost med grädde och tillsätt sedan resterande ingredienser till fyllningen. Vispa fyllningen slät eller kör med stavmixer.
    4. Häll fyllningen i pajformen och grädda ytterligare 30 min. Stäng av ugnen och låt stå kvar i 30 min. Låt svalna.
    Servera med färska bär.

    Ett recept från:

  • svensbyn 3 juni 2008

    Tack för receptet! Men det är inte det jag söker. Jag tittade i tidningen då jag var hos tandläkarn och det var ngt förslag på båskmat på framsidan. Du skulle ringla kolasmeten i den gräddameten..... tack för försöket i alla fall:D(Y)(L)

  • svensbyn 3 juni 2008

    Båskmat= PÅSKMAT:p

  • anluk 3 juni 2008

    Skall kolla när jag kommer hem, har tidningen hemma. är på jobbet just nu. Återkommer!

  • segerwitch 3 juni 2008

    :@Var gör jag för fel?????Kar flera gånger skriva ner receptet svensbyn frågade efter
    men då kommer det bara fram"Verifieringkoden var inte korrekt"????????(N)

  • segerwitch 3 juni 2008

    :p Jag hittade detta recept på alltommat, kan det vara den du söker??
    Citronglasstårta dulce de leche.
    1 burk kondenserad mjölk (39´7 g ) eller 1 dl kålasås
    10 digestivkex
    2 msk strösocker
    50 g smält smör
    Citronfyllning:
    3 ägg
    3 dl vispgrädde
    1½ dl strösocker
    2 citroner, finriver skal och pressad saft (ca 1½ dl)
    2 dl creme fraiche
    25 g mjölkchoklad
    Gör så här.
    1. Ställ burken med kondenserad mjölk i en kastrull med vatten.
    Låt koka under lock 3 timmar till en tjock kolasås. Låt burken
    svalna ca 15 min.
    2. Sätt ungen på 175º. Smörj en form men löstagbar kant, 24 cm
    i diameter. Spänn fast ett pakplåtspapper i botten.
    3. Krossa kexen i en matberedare. Tillsätt socker och smält smör.
    Tryck ut smulorna i formens botten. Grädda mitt i ugnen ca 5 min.
    Låt kallna.
    4. Dela äggen. Vispa äggvitorna i en separat bunke till en fast skum.
    Vispa grädden. Vispa äggulorna och socker fluffigt. Tillsätt citronskal
    och saft. Vänd i creme fraiche, grädde och till sist äggvitorna i
    smeten.
    5. Varva citronfyllning med kolasmet i formen. Avsluta med att ringla
    kolasmet ovanpå.
    6. Sätt formen i frysen i minst 6 timmar.
    7. Ta fram glasstårtan ca 10 min innan den ska serveras. Hyvla
    eller riv mjölkchoklad över glasstårtan och servera.

    Hoppas det är detta recept:D

  • segerwitch 3 juni 2008

    :( Det blev lite fel när jag skrev, kondenserad mjölk 397g skall det vara:'(

  • svensbyn 3 juni 2008

    Det var nog receptet!!! Tusen tack nu ska här bakas!!(Y)(Y):p

  • segerwitch 3 juni 2008

    :D Roligt att man kan hjälpa (Y) din tur nästa gång:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.