Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chilisåser, typ salsa

  • maria_wijk 24 september 2009

    Har googlat recept i flera dagar utan att hitta något recept på en salsa passande till tacos eller chips som går att långtidslagra i åtminstone 3-6 månader. Hen hittar inget :'(.

    Någon som sitter på något sådant? De jag hittat klarar sig 7-10 dagar bara, men det är nu jag har massor av mogna chilis.

  • Erajscha 24 september 2009

    Men chilin kan du strimla och frysa och sen ta upp vid behov :-)

  • maria_wijk 25 september 2009

    Skrivet av Erajscha den 24 sep 2009

    Men chilin kan du strimla och frysa och sen ta upp vid behov :-)


    Tanken var god men det är inte en planta jag har utan 25 stycken, min frys rymmer inte såna mängder.

  • The_mama97mia 25 september 2009

    Jag skulle söka recept på inlagd vitlök, och anpassa till chili, men försök tänk att konservera själva chilin kanske, kan tänka mig att tomater i mängder är svårt att konservera på det sättet.
    Jag brukar göra en inläggning med paprika (tror den heter DN:s papriksallad, smakar nästan somlite syltad , god som tillbehör) men jag tror att du är ute efter ngt som inte är så sött.

  • maria_wijk 25 september 2009

    Skrivet av mama97mia den 25 sep 2009

    Jag skulle söka recept på inlagd vitlök, och anpassa till chili, men försök tänk att konservera själva chilin kanske, kan tänka mig att tomater i mängder är svårt att konservera på det sättet.
    Jag brukar göra en inläggning med paprika (tror den heter DN:s papriksallad, smakar nästan somlite syltad , god som tillbehör) men jag tror att du är ute efter ngt som inte är så sött.


    Tack för tipset, ska se vad jag hittar om jag söker på inlagd vitlök. Och du har alldeles rätt jag är inte ute efter en dipp som smakar sött, mer något med en len smak direkt när man tuggar på det och sedan kommer det en efterhetta.

    Jag har provat att konservera jalapeno i skivor, funkade bra bortsett från att de inte smakade lika salta som de man köper i affären. Går jag bet så får jag väl konservera ner det som inte blir ristor.

  • piusamadeusmozart 26 september 2009

    Min gubbe har lagt in peperoncini (gröna och röda) så här:
    Koka upp vatten, släng i peperonin hela med lite av skaftet och lämna dem där ca. 3 min.
    Slå av vattnet och låt dem kallna och torrka i t.ex ett durkslag, ställ dem i glasburkar och täck dem med vitvinsvinäger. Sätt på lock.
    Mycket gott som tilltugg till t.ex kokt kött.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.