Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Christmaspudding- plumpudding eller vad det nu kan kallas

  • Eery 23 november 2008

    Hej alla glada Matklubbare!
    Jag tänkte försöka mig på att göra en sån där kaka som äts vid jul. Har letat en del och hittat ett par recept på nätet men. Dom verkar vara gigantiska
    Är det nån som testat att göra dom mindre? Hur blir det med gräddningstiden? Är det nått recept som rekommenderas?

    Skulle bli jätteglad för alla tips(L)

  • croxie64 23 november 2008

    Hm...det är inte många häromkring som faktiskt bakar sin egen Christmas Pudding....och anledning är att det är alldeles för krångligt och tidskrävande.
    Så istället så köper man den färdig på Tescos, Salsbury´s eller någon annan varuhuskedja.

    Om du hittar ett bra recept så kom ihåg att kakan ska "ligga till sig" i minst en månad innan du serverar den.

    C.

  • Eery 23 november 2008

    Finns säkert att köpa men jag vill testa att göra själv, och som du skrev så börjar det ju bli lite ont om tid om den ska hinna "ligga till sig":p

  • babbs 23 november 2008

    Hittade det här receptet på ICAs receptsida

    Brittisk plumpudding
    Ingredienser
    Portioner: 8-10

    1/2 dl konjak
    4 dl russin
    2 dl korinter
    6 dl ströbröd
    3 dl vetemjöl
    2 dl brun farin
    300 g margarin eller smör
    6 ägg
    2 dl ljus sirap
    2 dl hackad sötmandel (ca 100 g)
    1 påse (50 g) hackade apelsinskal
    1 tsk salt
    1 tsk mald kanel
    1 tsk mald ingefära

    Vid serveringen
    1/2 dl konjak


    Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Avancerat


    Gör så här
    Blanda konjaken med russin och korinter och låt stå några tim. Hacka samman ströbröd, vetemjöl, farin och matfettet, i små tärningar. Tillsätt äggen och sirapen och rör ihop till en smet. Blanda i russin och korinter med konjaken, mandel, apelsinskal och kryddor. Häll smeten i en väl smord hör form, ca 11/2 liter. Täck formen med aluminiumfolie och ställ den i en gryta med sjudande vatten. Låt puddingen sjuda ca 3 tim. Kontrollera med en sticka att puddingen stannat och inte kladdar. Ta upp och låt puddingen kallna i formen. Låt puddingen stå i kylskåpet ca 1 vecka innan den ska ätas för att mogna.
    Stjälp upp puddingen på ett serveringsfat. Värm konjaken i en liten kastrull. Häll den på puddingen och tänd på med en tändsticka.
    Servera puddingen med rört smör.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.