Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Citronsockerkaka

  • Kicki8 8 augusti 2008

    Undrar om någon har ett bra recept på citronsockerkaka?
    Tycker att Kungsörnens mix är helt ok.(L)
    Vill INTE ha skal i den.(N)
    Hoppas någon har ett bra tips.:)
    Har letat här i klubben men många är med skalet i.

  • Kicki8 8 augusti 2008

    :)

  • SDMaya 8 augusti 2008

    Hej hopp, sök på Citron sockerkaka, jag fick upp 45 träffar, många goda skulle jag kunna tänka mig.(Y)

  • tantdrake 8 augusti 2008

    Utan att ha läst recepten...kanske du kan skippa att ha skalet i om du inte gillar det ? Pressa någor lite xtra av saften att ha i kakan?
    :'( jag är sån där som ska ändra och blanda sej i andras redan färdigtänkta recept....men då kan jag skippa det jag inte gillar :D

  • Smulpajen 9 augusti 2008

    Byt ut vätskan, t ex mjölk eller vatten mot färskpressad citron. Tyvärr är det ju så att skalet ger mycket smak. Om du får tag i extrakt är det också bra.

  • ikah 9 augusti 2008

    Är det skalbitarna du inte gillar kan du prova och riva citronerna riktigt fint?!

  • Okänd 9 augusti 2008

    Gör en vanlig sockerkaka och droppa i Cedro citron som finns i små flaskor.
    Det gör jag alltid när jag bakar Citronsockerkaka.

  • monac 9 augusti 2008

    vad är cedro citon för något?:o

  • Wombat04 9 augusti 2008

    Det är citronolja som man pressar ur skalet. (Y) En vanlig krydda i industrigjorda pepparkakor om jag inte tar fel.

  • Kicki8 9 augusti 2008

    Tackar för tipsen. Blir nog att köpa cedro citron.
    Jag hatar skalbitar även finrivna.

  • Okänd 9 augusti 2008

    Skrivet av Wombat04 den 9 aug 2008

    Det är citronolja som man pressar ur skalet. (Y) En vanlig krydda i industrigjorda pepparkakor om jag inte tar fel.


    Tror nog att du har rätt där.
    Finns på samma hylla som småflaskor av bittermandelsolja,hushållsfärg mm.Det blir så gott att blanda i en sockerkakssmet.:D

  • namn 9 augusti 2008

    Till citronkaka använder jag Smör-&rapsolja citron (flytande), istället för smör/margarin citron.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.