Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Croissanter/Wienerbröd

  • neffi 10 februari 2010

    Är det ngn som har ngt bra recept på croissanter (ej på färdig smördeg) som man kan frysa halvfärdiga och bara ta fram lämpligt antal och grädda? Gäller även wienerbröd. Haft detta för många år sedan men tappat bort receptet dessvärre.

  • Sashuk 13 februari 2010

    Hej, jag har hittat ett recept. Men på ett annat språk, så om du tycker att det är lite konstigt skrivet så vet du varför. När du har läst detta får du säga till, då skickar jag receptet till dig.:p

  • bergskent 13 februari 2010

    Det receptet skulle vi oxå gärna vilja ha.... låter ju jätte bra!

  • Sashuk 13 februari 2010

    ok, ska försöka översätta det så bra som möjligt. till dig oxå!
    :)(Y)

  • Sashuk 13 februari 2010

    Jag översatt så gott jag kunde. Trummvirvell!!!!

  • Sashuk 13 februari 2010

    På svenska!
    Sätt ugnen på 220C.
    Du behöver: vetemjöl - 230g, färsk jäst - 15g, salt - 1 / 2 tsk, socker - 1 msk smör - 110g, mjölk - 3 msk extra: mjöl - 3 -- 4 msk Extra: mjöl - 3-4 msk

    Sikta mjölet i en stor skål, för att samla sin kulle i mitten för att göra indrag. I en annan bunke smulad jäst och späd med 2,3 msk varmt vatten. Häll jästen lösning i hålet i mjölet, blanda ungefär en fjärdedel av mjölet, rulla bollen utanför.
    Skär bollen så här X, övergå sedan till en stor skål och häll varmt vatten i. Blanda resten av mjölet med salt, socker, hälften av smöret, mjölk och knåda den elastiska degen. Fortsätt knåda degen hårt tills degen är homoget, knåda på ett bräde beströs med mjöl, tills den blir smidig och elastisk.

    När degbollen stiger ur vattnet och ökar 2 gånger, ta ut den torka och blanda grundligt med resterande deg. Knåda degen hårt och smidig, sedan flytta degen till pannan som är beströdd med mjöl, täck över med ett lock och sätt den över natten för jäsning på en sval plats.
    Kavla ut degen till en rektangel. Mentalt dela rektangeln i 3 lika delar (i höjd). Den centrala delen av rektangeln brer du på ett tunt lager smör.

    Den högra delen använder du för att täcka över sidan med smöret. Vänd degen 90 grader, rulla ut från den öppna kanten. Vik tre gånger vänd och rulla. Sätt in i kylskåpet i ca 15 minuter. Upprepa 3 gånger.

    Kavla ut degen tjocklek på 3 mm, skär i 3 lika band, varje band skuren i trianglar.

    Rulla ihop tringlarna från den breda sidan (till croissanter), lägg dem på plåten i form av hästskor, uppdelade i pulverform med mjöl till formen och grädda på 220C i ca 5 minuter, sedan sänka värmen till 200C och grädda cirka 15 minuter (eller tills de är klara). Färdiga croissanter bör öka i storlek och blir gyllenbruna.

  • Sashuk 13 februari 2010

    Det skulle igentligen vara med bilder oxå, men det blev visst inte så. Det skulle vara lättare då, men det är ju bättre än ingenting! :p

  • bergskent 14 februari 2010

    Tack så jättemycket!
    Det ska vi prova så snart vi bara kan!
    Gott!!

  • Sashuk 14 februari 2010

    Varsågod, :)

  • neffi 18 februari 2010

    Tack för receptet. ska prova så snart jag hinner.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.